Verticale zwarte balken HD zenders

  • 16 January 2011
  • 4 reacties
  • 1912 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Hello,

Vanaf gisterenavond zijn verschillende HD kanalen (uitsluitend bij films) gaan uitzenden in een formaat dat verticale zwarte balken weergeven op het scherm (waarschijnlijk 4:3 uitzendingen) en dat is toch erg storend. Bij NIET HD (zelfde zender) is blijkbaar alles normaal. Hoe kan dit ?


Bij de beeldinstelling gekeken en die is blijkbaar goed ingesteld, nl. verticale balken bij 4x3 : neen. Blijkbaar heeft dit geen zin.


Valt daar nu iets aan te doen ?

Groeten.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Meestal is het andersom en is bij sommige filmen het beeld uitgerokken in de breedte, echter niet op de HD versie.

Kun je je scherm niet om "zoom zetten" dan ?
Badge
ik heb het gisteren ook voor gehad maar danop vtm en dan waren de balken boven en onderaan.Vandaag tijdens het nieuws was alles in orde.
Reputatie 6
Badge +1
Is gewoon zo omdat de betreffende zender het zo doorzend.
Reputatie 3
Badge +1
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Zoomen hielp echt niet.

Dat zou wel kunnen dat ze zo uitzenden omdat de film gisteren op VTM normaal was, ondertussen effen gegoogled en ik vraag me af waarom ze dat doen ? Misschien om het beeld zo natuurlijk mogelijk weer te geven maar is dit niet iets van het verleden, dat postzegel formaat ? We zijn trouwens al zo lang (ook voor de digitale tv) gewoon dat het beeld gevuld is. En dat was dan ook uitsluitend op HD. Misschien is het wel zo dat HD niet altijd in HD uitzendt en dat we dat alléén maar denken omdat we drukken op HD kanalen ? In het begin dat we Bgcom tv hadden werkte HD zelfs niet naar behoren, het beeld bleef verschillende malen stilstaan maar dat schijnt nu opgelost.

En dan nog het nieuws, series en dergelijke werden allemaal "normaal" ontvangen het waren echt alleen de films en ook op andere zenders dan VTM, nl. de franse zenders, daar kijk ik gewoonlijk nooit naar maar het was maar om te checken.

Uit dit alles moet ik concluderen dat er daar dus niet echt iets aan gedaan kan worden, tenzij de zenders die in HD uitzenden een ander formaat kiezen !

Groeten.

Ondertussen ziet er alles weer normaal uit. Hopen dat het zo blijft he.

Reageer