TV met DVI ingang i.p.v. HDMI ingang

  • 1 December 2011
  • 13 reacties
  • 2587 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik Belgacom TV.
Ik heb een Flat TV maar nog eentje van de eersten waar er geen HDMI ingang op zit maar enkel een DVI ingang en een Scart ingang.
De technieker heeft ondertussen een Scartkabel gelegd tussen de Scartuitgang van de decoder en de Scartingang van de TV.

Om betere kwaliteit te hebben, heb ik nu de Scartkabel verwijderd en ben ik een speciale kabel gaan kopen (HDMI -> DVI) die ik geplaatst heb tussen de hdmi uitgang (van de decoder) en de DVI ingang (van de TV).

Resultaat: veel beter beeld maar na ongeveer 10 seconden krijg ik een zwart scherm met de melding 'GEEN SIGNAAL'.
Het is net alsof mijn TV die hoge kwaliteit maar eventjes aankan en daarna zwart beeld geeft.
Ook heb ik geen geluid bij de HDMI -> DVI connectie, maar blijkbaar is dit normaal want er wordt bij DVI naar het schijnt enkel beeld en geen geluid doorgestuurd.
Dit is misschien mogelijk door een aparte Audio verbinding te maken tussen Belgacom decoder en de TV?

Wat denken jullie?
Hoe valt dit op te lossen?
Hartelijk dank voor alle hulp!

Groeten,
Thomas

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad DVI is alleen voor beeld

Op de decoder de beeld instellingen instellen via Menu , instellingen , beeld instellingen en de resolutie op 576P zetten en 2 maal bevestigen.

Dan zou het beeld op je TV correct moeten zijn en blijven werken , daar de andere resolutie te hoog zijn en als je TV deze niet aankan wat door de decoder word opgemerkt en deze het signaal stopt.

Voor de klank kan je best een aparte geluids instalatie rechtstreeks op de decoder aansluiten.

Mvg,


Patrick
Hallo Patrick,


Als ik een aparte geluidsinstallatie aansluit (rechtstreeks op de decoder), ga ik dan met mijn Belgacom afstandsbediening ook het volumeniveau kunnen regelen of moet ik het volume dan apart regelen?


Dank bij voorbaat,


Thomas
Reputatie 7
Badge +3
Thomas, neen deze kan niet worden gegeld met de afstands bediening van Belgacom

je gbruikt best een geluids instalatie voor zien van een afstands bedining want het uitgaande volume van de decoder via de audio uitgangen kan niet worden geregeld op een andere manier.


mvg,

Patrick
Reputatie 2
Badge +1
Dat gaat wel indien je de 'learning' functie gebruikt die bestaat op de Belgacom afstandsbediening.
Je kan dan elke functie van een infrarood afstandsbediening (in dit geval die van je audio installatie) copieren naar de BGC afstandsbediening...zie handleiding!


En als ik volgende audiokabel aansluit tussen decoder en TV ( http://www.tvcables.co.uk/cgi-bin/tvcables/1.5m-3.5mm-2x-phono.html?id=BRikoz7K ) , gaat de audio uitgang van de decoder (wit + rood) dan niet naar de audio ingang van de TV (zwart), waardoor ik het volume wel kan regelen met de Belgacom afstandsbediening?

Naast mijn DVI ingang op de TV zit er één audio ingang (waarin de zwarte kabel uit bovenstaande link zou passen).

??????


Groeten,

Thomas
Badge +1
Als je een apparte instalatie wil gebruiken voor de klank bv. een home cinema. Dan kan je de klank regelen met je afstandsbediening van belgacom. Door de 'learning' functie te gebruiken. Wat axs al zij. Dit dit staat beschreven hoe dit moet in de volgende link:http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/14986/~/uw-homecinema-set-bedienen-met-de-belgacom-tv-afstandsbediening

Als je het geluid door je luidsprekers van je tv wil dan kan je dit normaal gezien met zo een kabeltje die in je link te vinden is. (Bij mijn tv is dit toch zo). Misschien kan je dit eens uittesten voor je zo'n kabeltje koopt alsj je altans een aux kabel hebt. Je kan dit doen door naar de zender te gaan waar je beeld kan bekijken met DVI en dan op die ingang van je tv (naast je DVI ingang)(de audio ingang) een aux kabeltje aan te sluiten met bv je laptop of met je mp3. Als je dan geluid hoort van je laptop of je mp3 zal het werken met het kabeltje in je link.

mvg
Tja, ik heb zonet geprobeerd om alvast de beeldresolutie aan te passen (zoals uitgelegd in de 1ste reaktie hier boven door Patrick) maar dat lukt niet.

Als ik op de decoder de beeldresolutie op 576P zet, dan krijg ik evenzeer een zwart beeld na een tiental seconden (gevolgd door de melding: 'Geen signaal'.)


Nu weet ik het echt niet meer.....
Thomas ,
Uw probleem is ook het mijne .
Bij mij is de miserie begonnen , ongeveer een maand geleden dit na een nieuwe upgrade van Belgacom .
Voordien ging alles goed met die aansluiting van DVI naar HDMI .
Ondertussen heb ik reeds contact gehad met verschillende techniekers van Belgacom , zonder resultaat .
Ze hebben mij wel beloofd dit geval eens grondig te onderzoeken , maar tot op heden heb ik van die mensen niets meer gehoord , vind ik zeer spijtig .
Per slot van rekening berust ik een beetje in de situatie , ik ben het beu altijd hetzelfde te vertellen aan die telefoon .
Ik gebruik nu weer mijn scartkabel en dat gaat allemaal redelijk goed , ik moet mij wel tevreden stellen met een mindere beeldkwaliteit .
Ik ga stoppen want anders moet ik nog beginnen te klagen over mijn laatste faktuur , dit in verband met het vermeld probleem .
Ik hoop dat EVA met een oplossing voor de dag komt .
Volgens mij slaat dit op het feit dat uw tv geen HDCP ondersteunt. HDCP is een coderingssysteem om te voorkomen dat je de beelden die op uw HDMI kabel zit zou kunnen capteren om films en dergelijke op te nemen. Uw tv zal die HDCP niet ondersteunen, of heeft misschien een te oude versie, of die HDCP werkt niet goed of ziet een beveiligingsprobleem doordat die HDMI<->DVI convertor ertussen zit. Daardoor krijg je eerst beeld, tot de HDCP check afgerond is en dan 'beslist' het systeem dat je niet verder 'mag' kijken.

Dit heeft overigens weinig met Belgacom te maken, zij zijn verplicht die HDCP te gebruiken i.v.m. copyrighttoestanden.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/HDCP
Reputatie 7
Badge +1
Met goede scart is het beeld op een 37' HD-ready maar licht slechter dan met HDMI, maar het geluid is duidelijk beter (minder vervormd) met een (goede) HDMI. Met grotere schermen en full-HD (al zenden de meeste HD-zenders toch ook maar in 720p uit) weet ik het niet.
Hallo Thomas ,

Is uw probleem nu al opgelost ?
Bij mij is het nog altijd hetzelfde , van alles geprobeerd zonder resultaat ,
af en toe probeer ik nog eens ,maar ik moet altijd terug keren naar de scart .
Ik vind het erg dat ze daar geen oplossing voor hebben .
Ik werk nu ook enkel via de scart.

Dat blijkt de enige oplossing te zijn.

Reageer