Skip to main content
Gegroet (fa110179)

We hebben nu reeds een jaar belgacom favorite met de b-box2 modem en normaal hebben we ook een vdsl2 lijn, dat werd ons toch verteld vorig jaar aan de telefoon. Echter de downloadsnelheid bereikt altijd een maximum rond de 8Mbps als er 1 pc aanstaat. Als er 2 pc's aanstaan kan dat al een gehalveerd worden. Volgens de modem hebben we een downstream line rate van 16.5Mbps. Waarom wordt deze snelheid niet bereikt?

En nog een ander vraagje: zijn er plannen om de snelheid op te voeren in onze buurt? Als dat kan achterhaald worden tenminste. Want 16.5Mbps is eigenlijk nog wat aan de lage kant, ook al wordt slechts de helft daarvan bereikt momenteel.

Alvast bedankt!

Doe dit eens van op je PC en laat het resultaat hier weten

Uitlezen van BBOX Statistics

http://192.168.1.1" rel="nofollow

● Advanced Settings → Statistics

Dan krijg je iets dergelijks te zien:

VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 22.6 dB
Downstream line rate 20.000 kbps
Upstream line rate 2.000 kbps
TX total power -24.9 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms

Dit is wat er te zien is, ik was er net zelf naar aan het kijken

Hallo,

Gaat dat super snel internet er nog komen, want het internet is zo traag als dikke stront.

Al een aantal weken, maar ik vindt het een beetje jammer.

En ik denk dat ik de snelheid die ik krijg, ook de snelheid wordt waarmee ik de factuur gaat betalen.

Het is weer weinig product voor mijn geld.

Hopelijk komt erineens een snelle processor langs bij Belgacom.

Die mij gaat vertellen hoe ik dit probleem oplos.

met vriendelijke groeten,

Jurriaan

Ik heb dit met speedtest.nl gemeten (de dichtste server) terwijl belgacom tv niet aan stond. Ik zit niet op draadloos netwerk, maar ik werk wel via powerline adapters, dus via het elektriciteitsnet.

Anders zal ik straks eens gaan proberen een laptop rechtstreeks aan de modem aan te sluiten en kijken hoeveel verschil er is.

Ik begrijp wel niet waarom die post hierboven in dit onderwerp staat.

beste

probeer eens via http://www.speedtest.net/ onder nullast en via kabel, lijkt me iets betrouwbaarder

overigens sta je op het laagste vdsl2 profiel, met name 16,5/2 - profiel is afhankelijk van afstand ROP & lijnverzwakking

mvg

Ik heb een serie test gedaan en het resultaat is leerzaam:

Alle kabels uit:

Kabel laptop beneden: 15Mbps

Wifi laptop beneden: 13-14Mbps

Wifi laptop boven: 13Mbps

Powerline adapter pc boven: 10Mbps

Wifi gsm beneden: 10Mbps

Wifi gsm boven: 2-10Mbps (varieert constant)

Alles normaal:

Powerline adapter pc boven: 7Mbps

Wifi laptop boven: 10Mbps

Wifi gsm boven: 1-2Mbps

Er valt dus uit te besluiten dat 16Mbps inderdaad te bereiken is, maar dan enkel via de kabel aan een modem. Tevens dat elektriciteit via een powerline adapter het internet toch wel meer vertraagt dan via wifi. Ik dacht dat dit net het omgekeerde ging zijn. Tot slot wordt het internet nog sterker vertraagt als alles zoals gewoonlijk in zit. Hiermee bedoel ik: digitale tv kabel in modem (digitale tv nochtans uit), en internet via stopcontact ook allemaal in.

Aangezien ik enkel modem beneden kan zetten, ik niet via een kabel naar boven kan gaan en dat powerline adapters toch vertragend werken, ga ik mij een wifi adapter aanschaffen voor de vaste pc. De vraag gaat dan zijn welke trager is: 2 wifi ontvangers of 1 wifi ontvanger en 1 powerline adapter. Maar dat zal ik zien als ik het aangeschaft heb.

Bedankt voor alle reacties en hulp!

p.s. toch nog een vraag: Als er bvb 3 wifi apparaten aan staan, en 1 ervan downloadt iets. Werken de 2 niet downloadende wifi apparaten dan vertragend voor de 1e? Of zou het resultaat hetzelfde zijn als de 2 apparaten uit staan?

Beste Mike,

Ik heb voor alle zekerheid toch je lijn uitgemeten: deze is goed van kwaliteit en werkt stabiel.

Er is, volgens de huidige planning, geen verhoging van de snelheid gepland in de nabije toekomst.

Met vriendelijke groeten,

Eva.

Reageer