sinds een paar dagen doe ik regelmatig een snelheids test van mijn download en daar haal ik slechts 30 mbps.
Ik bezit een maxi pakket en volgens de gegevens van Proximus moet ik een snelheid kunnen halen die eens zo hoog ligt.
Ik bezit een b box 3 modem.Als ik Netflix kijk heb ik ook geen vloeiend beeld.
dit zijn de gegevens van proximus:
Je internetabonnement Internet Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Je downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.
Ka ik iets doen om een hogere snelheid te halen?
Bedankt.
Bladzijde 2 / 2
ik meet die gegevens via mijn wifi laptop,de bbox 3 is via een utp kabel aangesloten , en met de tv op een hd kanaal en een hd opname.
maar zelfs zonder opname en zonder de tv in gebruik kom ik niet veel hoger dan max 33 mbps
Om redelijk zeker te zijn welk profiel je precies hebt zou je in feite een kabel aan uw laptop moeten hangen en aansluiten op de modem, dat zou een beter beeld geven.
Dit zou inderdaad de beste indicatie geven. Ook zou ik eerst de modem is een factory reset geven. Hiermee kan het probleem ook opgelost zijn.
Dat is het hem juist wat ik eigenlijk ook al wilde duidelijk maken dat je op zo'n speedtest niet altijd exact kunt afgaan (via welke server, enz...) en daarom heb ik ook de conclusies getrokken dat TS hoogst waarschijnlijk op een eerste verhogingstap van de basis dlm profielen zal komen te staan zijn, net zoals ik maanden geleden ook voorgehad heb.
Van dat resetten (of FaCR) van de modem geloof ik niet veel in dat lukte bij mij ook niet maar je kan inderdaad maar proberen en het kost je tenslotte niks ;-)))
En spijtig dat TS geen sagemcom heeft dan zou hij de lijn kunnen uitlezen.
We zijn hier wel veel theorieën aan het verkopen maar het zal toch afwachten zijn tot de technieker gepasseerd heeft wat het resultaat zal zijn, 'k ben benieuwd of ze bij proximus met al onze uitleg gaan rekening houden :-))))
NB: was ik hier nog vergeten te vermelden bij mij hebben ze de fout dan gevonden in een kaart in de ROP.
Van dat resetten (of FaCR) van de modem geloof ik niet veel in dat lukte bij mij ook niet maar je kan inderdaad maar proberen en het kost je tenslotte niks ;-)))
En spijtig dat TS geen sagemcom heeft dan zou hij de lijn kunnen uitlezen.
We zijn hier wel veel theorieën aan het verkopen maar het zal toch afwachten zijn tot de technieker gepasseerd heeft wat het resultaat zal zijn, 'k ben benieuwd of ze bij proximus met al onze uitleg gaan rekening houden :-))))
NB: was ik hier nog vergeten te vermelden bij mij hebben ze de fout dan gevonden in een kaart in de ROP.
De DARE kan enkel overschreven worden door een nieuw DLM provisioning profile indien de modem al is herstart geweest (opnieuw DSL connectie tot stand brengen). Soms mislukt dit automatisch proces (bug) en wordt dit tegengehouden door de modem. Een oplossing hiervoor is een factory reset van de modem. Hoe ik dit weet? Zelf voorgehad aantal maanden terug.
Je kan maar proberen.
Je kan maar proberen.
Maar de TBF heropstarten is al gebeurd en die wordt niet herstart door een rest of facR van de modem.
Gij zijt er ene van UB zeker (LOL)
Gij zijt er ene van UB zeker (LOL)
Van dat resetten (of FaCR) van de modem geloof ik niet veel in dat lukte bij mij ook niet maar je kan inderdaad maar proberen en het kost je tenslotte niks ;-)))
En spijtig dat TS geen sagemcom heeft dan zou hij de lijn kunnen uitlezen.
We zijn hier wel veel theorieën aan het verkopen maar het zal toch afwachten zijn tot de technieker gepasseerd heeft wat het resultaat zal zijn, 'k ben benieuwd of ze bij proximus met al onze uitleg gaan rekening houden :-))))
NB: was ik hier nog vergeten te vermelden bij mij hebben ze de fout dan gevonden in een kaart in de ROP.
Deze info kreeg ik ook van de specialisten (niet de reguliere techniekers). Indien in zone 1 om een of andere reden de DLM niet naar 70/10 (non-vectoring) geraakt, is dit bijna altijd te wijten aan een achterliggend probleem (ROP, kaart, poort, LTP, NTP, kabelbreuk, modem). De meest voorkomende zijn de poort op de kaart en de modem. In mindere mate problemen in ROP bv door waterinsijpeling, overstroming, LTP, NTP, kabelbreuken (meestal na werkzaamheden in de straat,...)
Het eerst wat ze wellicht zullen doen, is indien het gebruikte paar ok is, de poort veranderen in de ROP. Opnieuw metingen uitvoeren en een aantal dagen analyseren. Eventueel ook ander rechtstreeks paar met betere waarden aansluiten en vaak wordt ook de modem vervangen.
Gij zijt er ene van UB zeker (LOL)
TBF (automatische lijntest) is hetgeen dat DLM activeert. Als dan uiteindelijk de DARE kan overschreven worden, wat blijkt uit de metingen van de TBF moet altijd de connectie verbroken zijn geweest. Soms wordt dit proces tegengehouden door de BBOX omwille van een firmwarebug. Het enige wat dan nog een oplossing kan bieden is een factory reset van de modem. Dit probleem heeft zich bij mij voorgedaan. Ik bleef steken op 50mbps na de zoveelste werkzaamheden uiteindelijk hebben ze mij wederom vanop afstand verhoogt naar 70mbps doch via speedtest kwam ik niet verder dan 35-37mbps. Opnieuw contact met specialist bleek dit een gekend probleem in sommige versies van de BBOX. Een reset was de oplossing.
Heb ik ook al voorgehad met een slechte NTP, dus draait het en keert het je kan het nooit voorspellen en kan je het maar op één manier opgelost krijgen is dat er iemand proximus er op afgestuurd wordt om de zaak te analyseren en op te volgen, want er zijn er toen ook enigste gepasseerd hoor en dan heb ik zelf nog op den duur gevraagd heb je som een NTP/TBF mee, wil je die eens vervangen en je kan het al raden zeker .... , pas op dit is geen verwijt want ik heb zelf in deze techniek bezig geweest en ik weet wat het is dus dat is zeker mijn bedoeling niet om die af te breken ik heb er zelf heel veel respect voor en dat weet je best als je zelf in dezelfde situaties gezeten hebt 😉
Klopt, maar Proximus is zeker niet slecht maar ADSL/VDSL is een heel gevoelige techniek. Er zijn ook veel verouderde kasten, kabels, aansluitpunten,... Dit veroorzaakt nu eenmaal storingen. De BBOX, zeker geen slecht apparaat is helaas ook niet vrij van firmwarebugs, net als onze befaamde decoders met de beruchte tv software
Ik hoop dat zijn probleem vlug gevonden wordt en kan worden opgelost zonder 10 interventies 🙂 want dergelijke snelheden in zone 1 is zeker niet normaal
Ik hoop dat zijn probleem vlug gevonden wordt en kan worden opgelost zonder 10 interventies 🙂 want dergelijke snelheden in zone 1 is zeker niet normaal
En inderdaad je kan nooit zeker zijn dat alle systemen die er tussen zitten hun werk voor 100% bugloos zullen uitvoeren en daarom dat ik ook altijd bij lijnproblemen de bbox een FacR geef en ook aan iedereen ook altijd aanraad en voorstel dit eerst te doen zelf niet alleen met lijn problemen maar ook met decoder problemen heb ik ondertussen bij mij en bij ander mensen die mijn man helpt om te depanneren kunnen vaststellen dat niet alleen de decoder resetten altijd voldoende is enz... enz....
Het is tenslotte ook het enigste wat een klant kan zelf doen resetten en als dit niet helpt mag je eigenlijk zoveel theorieën verkopen als je wilt (niet verkeerd begrijpen je mag natuurlijk theorieën verkopen want het is altijd goed op de hoogte zijn) het zal niet baten en zal proximus moeten tussen komen dat is de praktijk en de realiteit.
NB: en dan krijg je natuurlijk nog onder je voeten dat je te veel aanraad van de boel te resetten en je zal wel weten wie dit niet graag heeft en waarom.
Het is tenslotte ook het enigste wat een klant kan zelf doen resetten en als dit niet helpt mag je eigenlijk zoveel theorieën verkopen als je wilt (niet verkeerd begrijpen je mag natuurlijk theorieën verkopen want het is altijd goed op de hoogte zijn) het zal niet baten en zal proximus moeten tussen komen dat is de praktijk en de realiteit.
NB: en dan krijg je natuurlijk nog onder je voeten dat je te veel aanraad van de boel te resetten en je zal wel weten wie dit niet graag heeft en waarom.
Klopt wat je zegt. Er zijn nog wel een aantal zaken die je als klant kan doen als je wat kennis hebt. Je kan eens inloggen in de BBOX om te kijken of je recent nog verbrekingen hebt gehad. Indien wel kan je misschien de LTP en of NTP is openen en nakijken, inkorten en opnieuw aansluiten. Je kan de automatische lijntest TBF (door u reeds aangehaald) opstarten en uiteraard de factory reset. Eventueel kan je bij vermoeden van slechte kabel tussen bv LTP en NTP deze zelf vervangen. Maar daar stopt het dan wel echt.
Het grappige is dat ze bij mij alles hebben vervangen wat er te vervangen viel (LTP, NTP, splitter, modem, paar, poort, uiteindelijk gedeelte ROP (vectoring) en nog steeds bleef ik drops hebben. Elke 3 dagen verloor de BBOX de syncro.
Wat was nu het probleem dat ik zelf gevonden heb. In heel mijn huis ligt CAT6 UTP. De Proximus technieker die de initiële installatie deed heeft 2 rechtstreekse paren gelast en is met een dikke kabel binnengekomen naar een punt LTP. Van daaruit met een VVT kabel naar een NTP, waarop dan mijn BBOX,... hangt. Het probleem was echter dat er een CAT6 met een RJ11 connector gepadged in de NTP stak en dit betreft dus een UTP kabel. De kabel die tussen LTP en NTP werd getrokken is een VVT. Door deze kabel eigenhandig te veranderen naar een UTP cat6 is dit probleem uiteindelijk opgelost.
Kennelijk geeft VVT storingen in samenwerking met UTP. De regel zegt VVT te gebruiken maar dan zou je ook voor je telefoon een VVT moeten trekken, hetgeen ten dage nooit meer gedaan wordt. Dat is CAT5e, CAT6, CAT7, maar nooit VVT.
Niemand dat in staat was dit te vinden doch was dit het probleem doordat UTP getwist is en VVT niet. Dus oftewel werk je alles met UTP ofwel alles met VVT. Goed dat ik dit probleem gevonden heb.
Het grappige is dat ze bij mij alles hebben vervangen wat er te vervangen viel (LTP, NTP, splitter, modem, paar, poort, uiteindelijk gedeelte ROP (vectoring) en nog steeds bleef ik drops hebben. Elke 3 dagen verloor de BBOX de syncro.
Wat was nu het probleem dat ik zelf gevonden heb. In heel mijn huis ligt CAT6 UTP. De Proximus technieker die de initiële installatie deed heeft 2 rechtstreekse paren gelast en is met een dikke kabel binnengekomen naar een punt LTP. Van daaruit met een VVT kabel naar een NTP, waarop dan mijn BBOX,... hangt. Het probleem was echter dat er een CAT6 met een RJ11 connector gepadged in de NTP stak en dit betreft dus een UTP kabel. De kabel die tussen LTP en NTP werd getrokken is een VVT. Door deze kabel eigenhandig te veranderen naar een UTP cat6 is dit probleem uiteindelijk opgelost.
Kennelijk geeft VVT storingen in samenwerking met UTP. De regel zegt VVT te gebruiken maar dan zou je ook voor je telefoon een VVT moeten trekken, hetgeen ten dage nooit meer gedaan wordt. Dat is CAT5e, CAT6, CAT7, maar nooit VVT.
Niemand dat in staat was dit te vinden doch was dit het probleem doordat UTP getwist is en VVT niet. Dus oftewel werk je alles met UTP ofwel alles met VVT. Goed dat ik dit probleem gevonden heb.
Je moet inderdaad de getwiste VVT gebruiken en is beter omdat de sectie groter is, heb ik ondervonden met testen door lange UTP te vergelijken met zelfde lengte VVT kabel en de lijnkarakteristieken uitgelezen op mijn bbox waren beter met VVT. Gewoon niet altijd enkel en allee op theorie afgaan ook pratische testen doen is nog altijd het zekerste, in hoeverre je dat nog kan natuurlijk want met de technicolor valt er niet veel uit te lezen 😉
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.