Beantwoord

Traag internet door profiel?


Hoi,



Ik ben sinds 28 Juni bij Proximus. Van telenet whoppa ben ik overgestapt op maxi pack internet+TV. De persoon waarmee ik mijn contract had afgesloten vertelde me dat ik 100Mbps zou halen voor internet. Theoretisch. ze ging na en zei dat het niet veel zou schelen, daar er hier reeds glasvezel in de buurt lag en dat het gebouw nog niet oud was. via de speedtestsite van proximus kreeg ik ook te lezen dat ik zou beschikken over:

Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload

zowel bij Piek al Dal uren.

ik zit echter vast op 25-30 Mbps. (pc rechtstreeks aan modem)

Na een telefoontje, krijg ik als antwoord dat dat normaal is... Na wat aandringen hoor ik zelfs dat mijn profiel vdsl2_30000_10000_IL8262_v1 is wat zou duiden op max 30 Mbps download en 10 Mbps Upload.

Ik begrijp het niet goed. Heeft de technieker zich hier gemist? Ik wist dat van telenet komen gepaard ging met tragere internetsnelheden. Maar maar bijna een kwart lager dan de theorie of de helft van de minimum snelheid lijkt me toch straf. en niet wat ik verwachtte.

Wordt deze snelheid nog opgekrikt achteraf misschien?

Iemand die hier meer over weet?



mvg,
icon

Beste antwoord door Elsa 9 July 2016, 19:16

Bekijk origineel

50 reacties

Ik heb die Proximus internetsnelheidstest voor mij ook in het oog gehouden en vooraleer mijn lijn vectoring actief stond kreeg ik dezelfde resultaten als u.

Maar wat ik daar niet kan uit afleiden of deze resultaten aanduiden dat wel je ROP (glasvezelstraatkas) als met Broadcom vectoringkaarten uitgevoerd is en in inregelfase verkeerd want dan staat daarom je lijn nog niet vectoring actief en kan dit zelf pas een maand later gebeuren, vooraleer je modem op een vectoring basis profiel komt te staan.
Dat 30/10 basis profiel is de lijnsnelheid wanneer vectoring nog niet actief is en de DLM er niet in slaagt om je lijn op hogere snelheid te zetten om één of andere onstabiliteit voor uw lijn of van die van anderen enz.....

Als de DLM je lijn bv verhoogt bv tot aan 70 en alles blijft ok dan zal je zo op deze snelheid blijven staan.

Nu als je ROP en je lin actief staat voor vectoring ga je direct op 70 Mbps komen te staan wat ook het vectoring basis profiel is.

en nu gaat weer de DLM daar boven op je snelheid proberen op te trekken tot 100 Mbps

Dus 30 is een non-vectoring basis profiel en 70 is een vectoring basis profiel vanwaar de dlm zal vertrekken om te proberen je lijnsnelheid op te voeren.
Elsa, weerom een duidelijk antwoord 😉

Hoe komt het toch dat je daar zoveel van weet. Niet normaal.
niet normaal in de goede zin welliswaar
Ja, anders zeggen ze ook er is een hoek af 😃
of een toerke teveel op de molen :-)

een uitpluizer dan maar?
Badge
De waarden die de lijntest voor deze gebruiker aangeeft, zijn vectoring waarden. Normaal wordt de database van de lijntest maar bijgewerkt als vectoring echt geactiveerd is. Toch staat deze lijn niet in vectoring mode, dat blijkt duidelijk uit de gegevens die de technische dienst doorstuurde: Actual_Mode G993217A => G.993.5 op 17A profiel is gewone VDSL2.



Enkel proximus zelf kan de vraag beantwoorden of de ROP al actieve vectoring heeft en zo ja, waarom deze klant dat profiel niet gekregen heeft. Kan een foutje zijn dat snel rechtgezet kan worden, maar kan ook een foutje zijn in de snelheidstest databank (hoewel dat niet zo vaak voorkomt).



Ik zou aanraden om eens een privé bericht te sturen naar het proximus team hier op het forum, zij zullen dat wel uitzoeken. Je kan wel op DLM wachten, dan kan je op maximus 70/10 geraken (en het ziet er wel naar uit dat dit met deze lijn zal lukken), maar als er echt een foutje gebeurd is dat snel rechtgezet kan worden, dan kom je meteen op 70/10 en zal je daarna bijna zeker op 100/20 komen.
Amaai wat een zware kost om te lezen als computer dummy 2/3 snap ik niet en zoek veel op google en dan snap ik het soms nog niet.



Heb een vraagje en als het kan antwoord graag in mensentaal thx.

Ik heb nu vanaf deze maand een start pakket http://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/internet/internetabonnementen.html

Ben kleine gebruiker gebruik enkel de pc om te surfen en online te gamen. Na 11 dagen zit ik nu aan 4 GB verbruik.



Mocht ik nu morgen theoretisch aan mijn 150 GB verbruik zitten wat zal ik dan ervaren op mijn pc scherm betreffende de snelheid?

Moet ik dan minuut wachten voor er een blz. geopend wordt op internet?

Heb ik problemen met online te gamen bv scherm die bevriest of hapert?
Je mag ook niet vergeten dat als de rop actieve vectoring heeft het gemakkelijk een maand kan duren vooraleer je actie op vectoring gezet wordt, bi mij was het trouwens ongeveer een twee maanden nadien.

En dat hij nog niet op vectoring staat is heel duidelijk uit zijn lijnwaarden te zien anders had hij onmiddellijk het vectoringprofiel gekregen.

En inderdaad zoals al aangehaald werd en jij terug aanhaalt is het maar proximus zelf die daar een deftig antwoord of oplossing kan aan geven want wij hebben tenslotte daar geen inzicht of inside info over.

Dat die database niet klopt dat is zeker al de eerste keer niet dat dit gebeurt hebben we hier en op ander forum al dikwijls kunnen vaststellen, wij kunnen daar alleen maar op voort gaan en hierdoor uiteraard dan ook verkeerde conclusies trekken, maar daarom heb ik er voorlopig vanuit gegaan die die kloppen en wat Pieter in dit geval zou mogen verwachten. Trouwens is er zeker iets niet in orde met zijn lijn want uit zijn gegevens die hij meegekregen heeft zou hij zeker verhoging kunnen krijgen van de DLM dus is er zeker één of andere reden waarom dit niet gebeur met dergelijke waarden stond ik trouwens al lang op 70Mbps zonder vectoring, maar daarom kan je weer concluderen dat het alleen Prox is die daar iets kan aan veranderen of oplossen, zeker wij niet als gewone forumleden, zelf met al kennis en ervaring die we sinds vele jaren hebben kunnen opbouwen ;-)

NB: het is wel G.993.2 voor gewone VDSL zonder vectoring en G.993.5 voor Vectoring 😉
patrick als dit het geval is wordt je op 5 Mbps gezet, dus voor surfen en mailen, zeg voor de doodgewoonste zaken te doen op je pc zal je daar geen last van ondervinden.

Nu ben ik wel niet zeker of het voor start pack ook terugvalt op 5 Mbps , ik veronderstel van wel dat ze daar niet zullen ondergaan.



Oei effen gecheckt:

het is spijtig genoeg respectievelijk 1 , 3 en 5 Mbps voor start, comfort en maxi

Dus inderdaad voor start zal je wel wat last onder, zoals het wat trager inladen van websites enz... !!

tenzij je Extra Volume van 20 GB aan €5 bestelt via MyProximus natuurlijk !
Pieter, het is het moment om het even aan Andy van prox te vragen ;-)

zie https://nl.forum.proximus.be/internet-10/snelheid-beperkt-40mb-34981?postid=551785
THX Elsa zit goed ga nooit maandelijks aan dat volume komen met mijn verbruik.

Zal enkel dan gefopt zijn als ik 2 keer maand op jaarbasis abonnement neemt bij Netflix zal dan wel voor 5 euro of 10 euro extra volume moeten bestellen maar dat heb ik er dan voor over.
Badge
dat moest idd "G.993.2 op 17A " zijn, typfoutje van mijnentwege :-)



Het is inderdaad zo dat het een tijdje kan duren voor vectoring op een ROP actief wordt, ook al zit de juiste appartuur er al in. MAAR, de databank voor de lijntest wordt wel pas bijgewerkt op het moment dat vectoring echt actief wordt (en niet als de apparatuur geïnstalleerd wordt). Dus in dat opzicht is er zeker iets vreemds aan de hand met deze lijn.



Enfin, berichtje naar Proximus zal ongetwijfeld snel voor opheldering zorgen. Wel vreemd dat ze al die technische info over het profiel doorgestuurd hebben, maar niet iets eenvoudigs als 'ROP heeft vectoring wel/niet actief'...
je zegt : MAAR, de databank voor de lijntest wordt wel pas bijgewerkt op het moment dat vectoring echt actief wordt

Nochtans uit veel reacties van klanten niet alleen hier op het forum maar ook op andere zoals UB enz...is dit blijkbaar niet altijd waar !

Als je de thread gevolgd hebt dan zal je gelezen hebben dat bij mij het ook zo niet was en hier bij collega's net het zelfde verhaal, maar om een idee te hebben hoeveel procent dit verkeerd is, dat is er moeilijk uit af te lijden, hopelijk ligt dit percentage laag ;-)

Enfin ik zeg verkeerd dan zouden we eerst 100 % zeker moeten zijn wanneer in welke fase Prox deze database aanpast (en hopelijk juist aanpast wat ook niet voor 100% het geval is)
Reputatie 7
Badge +6
Pieter, ik heb je lijn op vectoring gezet. Om onduidelijke redenen stond je lijn nog steeds op de klassieke VDSL2 snelheid terwijl vectoring wel reeds mogelijk was. Momenteel ziet alles er goed uit op 70Mbps en is er nog ruim voldoende marge. DLM is bij deze ook gereset en zal dit verder overnemen. Een snelheidsverhoging is dus mogelijk binnen 14 dagen.



Ter referentie kan je steeds de snelheid gebruiken, vermeld op deze pagina.
Badge +4
Beste ThomasP,

Zit ik dan in het zelfde schuitje als Pieter ?

Sinds vorige week krijg ik deze resultaten op mijn adres :



Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 95,6 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 45,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload.



Of is er in mijn geval nog iets anders? Mvg
Inderdaad dit dacht ik ook toen ik die ⌘-speedtest van proximus zag en op mijn bbox daar nog niks van merkte.

Maar ik denk dat je maar pas moet ongerust maken als na een goede maand nog niks ziet veranderen.

Hopelijk kan Thomas je geruststellen want het is inderdaad vervelend dat je op de ⌘-speedtest precies al deze snelheid zou moeten kunnen halen en dit maar pas na een maand of meer ziet te gebeuren !!

Ben ook benieuwd wat het antwoord zal zijn.
@ ThomasP.

Super dat is direct meer als dubbel zo snel. net gechecked. Bedankt man.



@Elsa

bedankt voor de tip
Badge +4
Ja vooral omdat hij nu zegt dat men de speedtest als referentie mag aanhalen is wat twijfelachtig, anders kan ik nog wel beetje wachten ..... 😳
Reputatie 7
Badge +6
Beste ThomasP, Zit ik dan in het zelfde schuitje als Pieter ?

Ik zie dat de uitbreiding van de verdeelkast nog maar net is gebeurd. Zoals hier op het forum al eens eerder is gezegd gebeurt dit steeds in een aantal fases. De kaarten zijn nog maar net actief en de 'verdeling' naar de bbox'en moet nog gebeuren. Deze zal spoedig volgen. Ik heb je alvast een kleine voorsprong gegeven. 😉 DLM volgt dit verder voor je op. De snelheden op de pagina zijn wel degelijk een referentie. Als je maar niet vergeet ook de minimum waarde te lezen.
Ja vooral omdat hij nu zegt dat men de speedtest als referentie mag aanhalen is wat twijfelachtig, anders kan ik nog wel beetje wachten ..... :$

Wel ik had hier een voorgevoel, maar ik kon ook gewoon mis geweest zijn en dat ik moest wachten op de DLM.

Ik weet niet hoelang jij je aansluiting al hebt. had je ervoor tragere snelheden op die site? iemand van proximus weet wel normaal het juiste antwoord te geven, dus gewoon eens de vraag stellen dan. kost niets
en zoals een goede supportmedewerker is ThomasP me voor
Badge +4
Beste ThomasP, Zit ik dan in het zelfde schuitje als Pieter ?

Ik zie dat de uitbreiding van de verdeelkast nog maar net is gebeurd. Zoals hier op het forum al eens eerder is gezegd gebeurt dit steeds in een aantal fases. De kaarten zijn nog maar net actief en de 'push' van de bbox'en moet nog gebeuren. Deze zal spoedig volgen. Ik heb je alvast een kleine voorsprong gegeven. 😉 DLM volgt dit verder voor je op. De snelheden op de pagina zijn wel degelijk een referentie. Als je maar niet vergeet ook de minimum waarde te lezen.


Zonet is het internet uitgevallen en zie ik dat mijn ping nu veel lager is, 9 ipv 30 dus vermoed dat vectoring nu actief staat :-)

op het basis profiel van 50 Mbps in zone 2



Bedankt!
Allee dan moet je al geen maand meer wachten 😃
Hup en iedereen blij 😃

Reageer