teletekst (reparatieprofiel)

  • 2 October 2011
  • 45 reacties
  • 3476 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

mijn modem staat op 20 cm van waar mijn lijn binnenkomt. modem is aangesloten op de telefoonstekker met een blauwe kabel en met een ethernet kabel op de devolo die ook op 20 cm van de modem staat (zo geïnstalleerd door BGC technieker). dat staat de decoder aan de andere kant van de woonkamer op ook +/- 20 cm van het stopcontact waar de andere devolo in het stopcontact steekt. zoals ik al eerder zei is er nergens keen verandering binnenshuis gedaan (buiten het feit dat ik mijn video heb afgekoppeld - ik vermoed dat een afgekoppeld toestel geen interferrentie veroorzaakt). ik misschien eens proberen om de stekker van de modem helemaal vooraan te steken in de stekkerdoos waar al de draden van mijn andere apparaten insteken (tv, home cinema, stereo installatie). maar ik vermoed (na al wat ik al op dit forum heb gelezen) dat het zowiezo beter is om een kabel te spannen tussen modem en decoder want dan ben je ineens verlost van storende elementen.
Blijkbaar staat je vdslsplitter direct waar je lijn binnenkomt en is dit perfect.
Mss dan gewoon eens de Automatische lijntest via het gratis nummer 0800 22 424 laten uitvoeren en daarna terug je waarden posten http://192.168.1.1/" rel="nofollow => Advanced Settings => Statics ; om te zien of het in orde gekomen is .



PS: Inderdaad als het mogelijk is van zonder devolo's te werken doe het dan gewoon want dan ben je voor alle nog komende fouten van die onzekerheid van de devolo's ineens af.
Bezie de oplossing devolo gewoon als een noodzakelijk kwaad als je niet anders kan en geen vaste kabel kunt leggen of trekken.
de lijntest werd de afgelopen dagen telkens gedaan als ik met de technische dienst belde 'er wordt een lijntest uitgevoerd waarna u wordt doorverbonden met een van onze techniekers'. maar zal vanavond een bellen naar opgemeld nummer.
Beste meubel,


het probleem dat u heeft met teletekst heeft niets te maken met een al dan niet repairprofiel.

U roept de teletekst op met de afstandsbediening van Belgacom zelf (en die op Belgacom TV en niet op TV actief staat)? Het kan eventueel ook een decoder-probleem zijn. Maar voor meer informatie belt u best onze technische dienst nogmaals op via 0800/22700 of mag u mij uw Belgacom lijnnummer bezorgen via privé-bericht. Dan kunnen we enkele bijkomende testen doen.


Mvg

Eva van Belgacom


Beste Eva,

Heb u zonet een prive berichte gestuurd. Wij roepen idd teletekst op met de afstandsbediening van Belgacom zelf (knopje bijna helemaal bedenden rechts onderaan). Wij gebruiken de afstandsbediening van Belgacom sinds de technieker deze zo heeft geprogrameerd dat wij de oude afstandsbediening van de TV niet meer hoeven te gebruiken. Decoder is pas 3.5 maand oud (type V4). U zal begrijpen dat dit zeer frustrerend is.

Ik hoop z s m een antwoord van u te mogen ontvangen.
meubel, laat ons eens iets weten wat het antwoord op het privé bericht geweest is en ook wat het resultaat is van je Automatische lijntest via het gratis nummer 0800 22 424 .
succes
Beste meubel,

het repairprofiel dat actief staat op uw lijn is blijkbaar uit voorzorgsmaatregel gedaan omdat u anders zou kunnen verbrekingen krijgen op Belgacom TV of internet.
Nu moet u begrijpen dat u normaal een lijnprofiel van 30Mb heeft en nu dus 20Mb. U heeft 1 decoder en een internet Comfort abonnement. Ik kan u melden dat het repairprofiel dat u nu heeft weinig invloed heeft op uw internet of TV-gebruik!
De maximum downloadsnelheid dat u voor internet met een comfort kan halen is 15Mbps. Als u bijvoorbeeld een HD-zender aan het bekijken bent via Belgacom TV heeft u nog ongeveer 11Mbps over voor het internet en dit is natuurlijk worst case scenario.
Het verlies dat we op lijnniveau meten en waarvoor u dus op repairprofiel geplaatst bent, kan afkomstig zijn vanop de lijn (op ons gedeelte) of ergens een verlies bij u thuis. Indien u wenst, kunnen we hiervoor een technieker langssturen om te komen uitzoeken waar dit verlies juist vandaan komt. Indien deze technieker een probleem bij u thuis vindt, worden hier kosten voor aangerend. Als het ergens op ons gedeelte ligt, is dit kosteloos.
Indien u dus een technieker wenst, gelieve dan contact te nemen met 0800/22700 om een afspraak te maken.

Mvg
Eva van Belgacom
hmm... Eva spreekt hier nu weer van repairprofiel, maar afgaande op jouw lijnwaarden zit je op 20/2 wat geen repair is dacht ik, toch niet afgaande op onderstaande info :



maar vermoedelijk zit je wel op een 17a profiel aangezien je lijn 30mbit zou aankunnen?

en daarmee is jouw teletekst probleem ook nog niet opgelost. blijkbaar heb je weinig of geen binnenbekabeling dus dan zou je evt wel die technieker kunnen laten komen om het eens verder uit te zoeken want er lijkt wel iets mis te zijn met de lijn

mvg
Om te weten of ze kunnen spreken van een repairprofiel zou je moet weten of je ooit op profiel 30/6 gestaan hebt! omdat ze na lijntesten bvb vastgesteld hebben dat de sinnaalruismarge groot genoeg was bij 30/6 en dan zouden ze kunnen zeggen dat je nu op een repair profiel staat 20/6 door één of andere reden. In ieder geval met je huidige signaalruiswaarde zullen ze u niet op 30/6 willen zetten omdat ze op veilig willen spelen.Dus het kan kloppen hetgeen ze zeggen alleen is de vraag als je eerst op 30/6 stond (of initieel de metingen 30/6 toe gelaten hebben) waarom je nu op 20/6 gevallen zijt, dit kan aan veel oorzaken liggen, niet alleen aan je binnenhuisbekabeling maar ook aan de kabelbot in straat en of er veel nieuw aansluitingen bijgekomen zijn enz..... enz ...

Als je 100% wilt zeker zijn dat je binnenhuisinstallatie in orde is moet je je modem direct aansluiten aan de binnenkomende draden van bgc (al de rest losgekoppeld) en dan nog een lijnmeting laten uitvoeren en zien of je profiel hoger is geworden.
ricy, jij spreekt van een 20/6 repair, wat inderdaad zou kunnen.... maar in zijn geposte waarden zie ik een 20/2?

mvg
Ofwel ligt het aan die verdomde devolo's ofwel aan het feit wat ik in mijn eerste bericht heb gezet (dat ze o w v het feit dat ze iedereen bij ons in de buurt een zelfde snelheid willen geven). Ik ben zeker niet van plan een technieker te betalen (ook al zou de fout bij ons liggen). Wij hebben BGC TV besteld bij BGC. Wij mogen er dan ook van uit gaan dat ze het systeem (of het nu met kabel of met devolo's is) grondig hebben getest en dat dit alle mogelijke storingen zou kunnen opvangen. Ik moet sommige mensen toch gaan geloven dat TV kijken via de telefoonlijn (momenteel) nog neit de beste oplossing is.
de devolo's kunnen zeker niet de oorzaak zijn dat je op een lager profiel komt te staan.
Momenteel werkt alles, maar niet op en top.

Van zodra wij merken dat het erger wordt en wij

a) geen opgenomen programma's kunnen bekijken (nemen nu op op de harde schijf van de decoder omdat wij zoals velen hebben ondervonden dat opgenomen programa's op de servers van BGC niet altijd werken)

b) of wij onze decoder steeds moeten herstarten omdat wij eerst een opgenomen programma hebben bekeken of zelfs nog maar een programma hebben opgenomen waarna wij bij het opzetten van de decoder geen teletekst hebben

zullen wij wel verder zien hoe we dit gaan oplossen.
ja dat er nog problemen zijn met nPVR is algemeen bekend en hier al dikwijls aangehaald geweest op dit forum.
Hopelijk komt er van bgc een definitieve oplossing.
Reputatie 2
Badge +1
@Meubel: zoals al gemeld door Eva: het probleem ligt aan de binnenbekabeling of de bekabeling buiten.
Enige manier om dit op te lossen: PROBEER eerst je modem aan de intro zonder verdere aangesloten binnenbekabeling (telefoons!)
Indien nog hetzelfde probleem, ligt het buiten...en lost belgacom het kosteloos voor je op.

Ligt het aan je eigen bekabeling (binnen) dan dien jij voor de oplossing te zorgen.
Reputatie 2
Badge +1
@Xenne: Eva spreekt idd van een repairprofiel,wat ook zou kunnen.
Indien men normaal een provisie geeft van 30/6 en nu na metingen blijkt dat omwille van diverse omstandigheden een 20/2 profiel beter geschikt is, kan dit het logische gevolg zijn.

Is hier ook zo... in hun systeem staat dat ik normaal gesproken, gebaseerd op de de data in hun systemen een 30/6 zou aankunnen.
In de praktijk is het echter een 20/2.
Zou hier onderandere te maken hebben met interferentie van andere gebruikers en de kabelsectie die niet zou kloppen in hun database?
oké axs, als men de DARE gaat terugfluiten en manueel een lager profiel gaat toewijzen is dat mogelijk - maar kan je in zo'n geval spreken van een repair? volgens mij niet. de repairprofielen zijn bekend en worden automatisch toegewezen, daar staat 20/2 toch niet bij vermeld?

jij zit blijkbaar in hetzelfde schuitje.... synct jij nu op een 17a of een 8d profiel?

mvg

Reputatie 2
Badge +1
Denk dat dit ook een 'repair'-profiel genoemd wordt, maar ben niet zeker...

Ik sync op 8d en zoals je ziet zijn mijn waardes meer dan voldoende voor een 30/6... in theorie!


code:

**************************************
* VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 20056 kbps 2040 kbps
Modem max: 60724 kbps n/a
Calculated max: 49857 kbps 10446 kbps
Profile: 8d
Estimated line length: 336 m
Training margin: 26.2 dB
Attenuation: 12.5 dB

op de waardes van de tool ga ik sowieso niet af... maar als je contact gehad hebt met belgacom kun je wel de exacte waardes van lijnverzwakking & afstand ROP te weten komen... als dit dan zou overeenkomen met 30/6 hebben ze mogelijk de DARE moeten terugfluiten en u manueel op 20/2 forceren om de lijn stabiel te houden. voor mij is een 20/2 op 8d echter geen repair, of het zou moeten zijn dat de info die op internet beschikbaar is (en waar ik op afga) niet correct is

dit alles gezegd zijnde verklaard dit nog niet de teletekst problemen van de TS, dit lijkt me weer van totaal andere orde en dit is wel een probleem waar meerdere mensen mee worstelen blijkbaar. aangezien hij echter geen binnenbekabeling heeft kan hij de techniekers gerust eens laten komen

mvg
Reputatie 2
Badge +1
Ik ga ook niet af op de waardes van de tool, maar geeft reeds een indicatie. De techniekers die hier waren hebben mij de gemeten waardes laten zien samen met nog wat extra info over kabelsectie/lengte etc.

20/2 op 8d is idd geen repairprofiel, maar is in dit geval niet het profiel dat normaal zou toegekend worden aan mijn lijn (30/6). Ik vermoed dat dit ook het geval is bij 'meubel'.

Reageer