Telenet vs Belgacom

  • 18 October 2012
  • 6 reacties
  • 3301 Bekeken


bericht aan Belgacom:





sinds februari van dit jaar ben ik met Internet/telefonie/televisie overgestapt van Telenet naar Belgacom. De reden van mijn overstap had te maken met het gunstiger tarief bij Belgacom en het hogere Internet volume bij Belgacom (15 GB bij Telenet vs 150 GB bij Belgacom) dat ik aan deze betere prijs ter beschikking kreeg.





we zijn nu een 8-tal maand verder en ik begin stilaan spijt te krijgen van mijn overstap. De sterktes van belgacom wegen niet op tegen de grote tekortkomingen:





pluspunten Belgacom:

  • ik ben tot nu toe zeer tevreden over de producten Telefonie en Internet;
  • klantendienst is steeds behulpzaam en vriendelijk;

minpunten Belgacom:

  • digitale televisie: het verschil met digitale televisie van Telenet is reusachtig (zie verder) !!!!! Zet de twee naast elkaar en doe de test. Iedereen bij Belgacom die eerlijk is kan niet anders dan objectief vaststellen dat digitale televisie van Belgacom voor geen meter kan tippen aan concurrent Telenet:
  • gebruiksvriendelijkheid van de User Interface: de user interface bij Telenet Digitale Televisie was zoveel beter, eigentijdser en sneller. Bij Belgacom lijkt de User Interface te dateren uit de prehistorie. Zappen, programmeren, het doorlopen van het zenderaanbod. Alles gaat zo ontzettend traag. De looks van de interface en het werken ermee zijn mijns inziens van een andere tijd.
  • zelfs bij het zappen naar een andere zender lijkt de technologie niet 'mee te kunnen', getuige daarvan het lipsync probleem dat enkele seconden duurt.

Alvorens ik de overstap naar Belgacom maakte had ik nooit durven vermoeden dat het digitale televisie product bij Belgacom zo achterop hinkt in vergelijking met Telenet. Dus het statement 'waarom ben je dan overgestapt' houdt geen steek: ik ben hier pas achter gekomen NA mijn overstap.


Ik ben hoegenaamd geen techneut, maar ik begin me af te vragen of de technologie van een telefoonlijntje (heel die boel informatie moet immers door een flinterdun kabeltje) niet sowieso de bottleneck is in gans de keten. Telenet technologie maakt in de woning van de gebruikers gebruik van de 'robuustere' coax kabel.


Met andere woorden, als de technologie (lees: telefoonkabel vs Telenet kabel) inderdaad de zwakke schakel is, kan dit betekenen dat Belgacom nooit de achterstand zal inhalen ?


Ik wil niets liever dan een tevreden klant zijn bij belgacom. Belgacom heeft (zeer) sterke punten, maar wat digitale televise betreft zijn ze het kneusje in vergelijking met hun grote concurrent Telenet.


Ik kijk alvast uit naar een reactie van Eva.


.




6 reacties



Waarom die beeld/geluid synchronisatie zolang moet duren is me ook wel een raadsel, maar ze zullen er (jammer genoeg ?) wel een reden voor hebben.



Staat toch uitgelegd (in 't kort) op ricy's blog :-p



Reputatie 7
Badge +1


Ik denk trouwens dan Filip nog een V3 decoder heeft. het verschil in bedieningscomfort met een V4 is enorm; komt door het grotere RAM-geheugen en een snellere processor waardoor de buffering vlotter verloopt. Met mijn vroegere V3 was veel geduld nodig om door de TV-gids te scrollen. Een dag verder ging nog, maar verder was er altijd een aantal seconder wachttijd. Ik kan redelijk goed vergelijken met Telenet omdat ik dat een jaar geleden bij mijn kozijn heb laten installeren en verleden maand bij mijn schoonmoeder. Ik ken beide systemen dus erg goed, want ik heb al de instellingen moeten doen (zenders verplaatsen, systeemionstellingen enz.). Een zaak is zeker, de schermen zijn bij Telenet leesbaarder, zeker de TV-gids, en je kunt door nog eens op de TV-gids knop te drukken alle programma's van één zender onder mekaar krijgen (kon vroegr bij Belgacom ook). Bij Telenet ontbreekt dan weer de PVR-knop waardoor je via de Homeknop rond moet gaan; Daarin is ook geen direkte knop voor opgenomen en geprogrammeerde programma's, maar je moet horizontaal gaan scrollen. Maar dat is allemaal wat gewoon worden natuurlijk, na een tijdje went het wel.



Wat kan wel bij Telenet en niet bij Belgacom:


  • je kunt online programmeren (ook via de decoder) voor max. 2 samenvallende programma's tegelijk op de harde schijf en van alle zenders. De nieuwste generatie digicorders kan dus 3 streams tegelijk aan

  • Je kunt bovendien een aantal TV's ook nog analoog aan de kabel hangen (geen decoder nodig, maar het aantal zenders slinkt).

  • Eurosport2 zit hier ook in het standaardaanbod. Bij Belgacom in 'sport&pleasure' (10,80€, maar inbegrepen in het oude TV Favorite), echter samen met Eurosport HD. Anderzijds is Eurosport 2 bij Belgacom met nederlandstalige commentaar, bij Telenet met de oorspronkelijke engelse.

  • Telenet heeft 3 x zoveel duitse zenders als Belgacom, een blijvend punt van kritiek, waarop geen reactie komt.

  • Telenet heeft een aantal extra themazenders zoals Njam, Studio 100 en zo nog wel wat. Interessant als het je wat zegt.

  • Persoonlijk: Yelo- live TV werkt correct op mijn Medion Tablet, TV-Overal niet.


Wat kan wel bij Belgacom en niet bij Telenet:


  • je kunt online (en op de decoder) programmeren voor opname op de server en dit voor een onbeperkt aantal samenvallende programma's (en omzeilt hiermee de handicap van maar 2 streams tegelijk) maar enkel van een aantal belgische zenders die geschikt zijn voor nPVR. Dit laatste plaatst Belgacom voor mij buiten concurrentie, omdat wij heel weinig live kijken en het meeste opnemen en later bekijken, eventueel in chase play. Niet voor nPVR geschikte programma's plan ik dan eerst in, eventueel via het seriesysteem, en daarna de andere samenvallende voor nPVR. Vroeger via de kabel had ik daar 2 DVD-recorders en nog een videorecordervoor nodig.

  • Ook het 'Music&Culture'boeket (5,40€) is voor mij interessanter bij Belgacom, maar dat is een persoonlijke zaak.


We moeten echter nog wél even afwachten wat de'verbeterde' versie van de nieuwe interface 'Charles' zal brengen (voorlopig nog maar enkel op de V4-decoders gepusht). En ik spreek wel vanuit de bevoorrechte situatie van een 30/6 profiel, recent zelfs verhoogd naar een 50/6 profiel.

Reputatie 7
Badge +1


Bedankt Xenne wink

Reputatie 7
Badge +1


Tja Elsa, als je niet merkt dat de V4 veel sneller is in bediening dan de V3, dan is er inderdaad iets mis met je V4. Scrollen in de TV-gids meer dan één dag gaat véél vlotter (bij de V3 moest ik altijd mintens een aantal seconden wachten, en een week verder scrollen was écht een beproeving). Het afspelen van nPVR, vooral het doorspoelen of teruspoelen gaat hier even vlot als bij een PVR-opname; bij de V3 was het doorspoelen soms huilen met de pet op, met blokkerend beeld en vooruitgang eerst na 3 x pauze en terug doorspoelen.. Ook een FacR duurt veel minder lang. En ik spreek dan van de eerste maanden dat ik de V4 had, daarna (sedert een goeie maand) heb ik een 50/6 profiel, en ook met Charles kan ik niet meer vergelijken met mijn V3 periode m.a.w. welke verbetering aan wat ligt. Ook vind ik leuk dat de naam van de zender in de display komt, en bij uitbreiding ook de naam van het afspelend programma, zowel bij PVR als bij nPVR (dat is bij telenet ook niet het geval).



En wat het uitzicht betreft, dat is een kwestie van smaak. Ik vind de V4 mooier dan de V3, en de digicorder van Telenet is wat breder en platter denk ik, maar zeker niet mooier. Zoiets wordt je trouwens snel gewoon.



En ik ondervind misschien méér de voordelen van de V4 omdat wij héél veel naar opnames kijken (of chaseplay) en héél weinig live (buiten de nieuwsuitzendingen edn sport) omdat wij onze dag/avond zelf willen inplannen en niet afhankelijk willen zijn van beginuren van programma's. Aan interactieve programma's (met stemmen) kan je dan niet meedoen, eb je moet wel de moeite doen om alles te programmeren. Met het oude TV-favoritesysteem heb ik ook nog voldoende 'credits'' staan om dan toch nog gemist programma's te kunnen bekijken met VOD. Het is dan ook evident dat voor ons het nPVR-systeem van Belgacom dé oplossing is; Telenet zou ons teveel beperken. Maar iedereen leeft maar zoals hij wil natuurlijk.



Voor de rest heb ik niks écht negatiefs te zeggen over Telenet. Ik heb de analoge kabel trouwens behouden vooral voor de radio en voor backup alds belgacom TV eens zou uitvallen (ik heb daar trouwens nog steeds 2 DVD-HDD-recoders aanhangen ook..)

Reputatie 7
Badge +1


Ja, we zien dat allemaal nog wel hé. De kabel is nog aangesloten, dus ik ben voor TV snel overgeschakeld: andere decoder en 8€ per maand, maar nPVR houdt mij toch bij Belgacom TV, en ik heb een 50/6 profiel, dus altijd nog 30Mbps over voor internet, en met Internet Comfort in een oud pack 150GB volume, wat ruim voldoende is voor mij. Voorlopig heb ik nog mijn Samsung 37' HD-ready van 5 jaar oud, maar als ik een nieuwe koop zal het een Smart-TV zijn denk ik, en dan wacht ik nog af wat de evolutie is via Wifi en zo.



En ja, Elsa, wij zijn dus duidelijk compleet verschillende 'profielen' van TV-gebruikers. Mijn gehuurde V3 was inderdaad al 3 jaar oud, en werd dus altijd intensief gebruikt. Maar toch werkte alles nog behoorlijk goed, en toen met een 30/6 profiel ging het meeste wel vlot genoeg (nog met de oude interface); maar het verschil met de V4 was wel héél duidelijk, vooral met nPVR-opnames en door de TV-gids scrollen (vlgs. mij door een vlottere buffering door de snellere processor en dubbel zoveel RAM).



Meer dan 13 €/maand betalen voor een backupoplossing voor TV (die je dus quasi nooit gebruikt) zie ik echt niet zitten...



daar ben ik het mee eens, als back heb ik enkel het gratis dvb-t... meer hoeft niet. het onbeperkt opnemen op de server is ook een goeie back up mijn gedacht



Ze zullen het analoog signaal van telenet wel komen onderbreken.



als ze in de buurt zijn komen ze de filter plaatsen, maar ze komen er niet speciaal voor

ken toch mensen die jaren in het 'zwart' kijken. hier zijn we afgesloten na een goeie zes maanden


persoonlijk verkies is belgacom tv boven telenet tv... met telenet niets als last gehad....

met belgacom nagenoeg onbeperkt opnemen + decoder aangekocht voor appel & ei (tweedehands) + gratis voetbal

net als sinjoor kijk ik zelden nog iets live, zeker niet op vier omwille van de reclame, dus dat onbeperkt opnemen is een factor waar de concurrentie niet kan aan tippen


ik heb trouwens een V3 decoder, bugvrij... ik ben er tevreden mee.....


heb wel schrik van charles, een nieuwe firma die aan een bestaande interface moet gaan sleutelen, da's om problemen vragen vrees ik....


mvg

Reageer