Technische staat lijn "Upstream Noise Margin"

  • 10 April 2011
  • 11 reacties
  • 765 Bekeken

Aangezien ik hier maar niet verder met kom even hier posten..

Het is i.v.m. de overschakeling naar het 30Mbit profiel. Wij wonen in Gent, de centrale waar we op aangesloten zijn is hier heel vlakbij, normaal moeten we perfect 30Mbit kunnen halen, afstand is totaal geen probleem, lijnwaarden zijn in orde, ENKEL 1 iets niet.. Namelijk de "Upstream Noise Margin", die is bij ons maar 14dB.

En dit is de reden waarom Belgacom ons niet wil overschakelen en staken het op de binnenbekabeling, nochtans is deze binnenbekabeling getest geweest (modem rechtstreeks op eerste contactpunt aangesloten,..) en dit gaf bijna niets van verschil. De binnenbekabeling IS dus in orde.

Aan wat kan dit dan liggen? In mijn ogen wijst dit misschien op een slechte bekabeling buiten op straat of dergelijke..

Wel is ons contactpunt geen TF2007, het is dus een ouder contactpunt, maar dit speelde normaal geen rol werd ons gezegd.

Het is gewoon frustrerend dat we normaal perfect hogere sneheden zouden kunnen halen maar nu blijven vastzitten op 20Mbit (en zullen blijven vastzitten waarschijnlijk).

Kort samengevat, onze binnenbekabeling is in orde, het contactpunt normaal gezien ook (hiervan heb ik wel geen kennis maar misschien dat een ouder contactpunt hier toch iets mee te maken kan hebben?), wat schiet er dan nog over? De bekabeling buiten..? Is het dan niet aan Belgacom om er voor te zorgen dat er normale waarden op de lijn zitten die we binnen krijgen?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Wat bedoel je met centrale ? Is dat de glasvezelcabine in je buurt ? Voor 30Mbps mag je daar max. 400 m van afzitten. Maar dat is natuurlijk niet in vogelvlucht, maar de lengte van de kabel onder de grond, en hoe die loopt weet alleen Belgacom...

Een theoretische test kan je doen met de modemtool, maar dat is hoogstens een geschatte waarde. De echte waarden kan alleen Belgacom geven..

http://hierzo.net/program/vdsl2/launch.jnlp

je moet dan een programmatje downloaden "launch" , een java applicatie die je moet starten.

.
De Belgacom centrale zelf waar we op aangesloten zijn (een LEX) is hier 200 meter vandaan..

Die VDSL2 modem tool heb ik inderdaad zelf ook staan hier. Maar het is bevestigd geweest door Belgacom zelf, de afstand is zeker en vast in orde, lijnwaarden ook, behalve 1 lijnwaarde niet, namelijk die "Upstream Noise Margin" .. De upload signaal/ruisverhouding als ik me niet vergis dus..

En de waarden van de VDSL2 modem tool zijn inderdaad geschat en komen niet volledig overeen met de waarden die de provider zelf uitgemeten heeft.
Reputatie 7
Badge +1
Ik zit op 240 meter van de ROP ern haal regelmatig vlotjes het maximum, zowel voor internet als voor TV (2 x HD + TVonPC). Mijn signaalruis verhouding is 24,3 dB. Er moet dus duidelijk iets mis zijn met de verbinding tussen de ROP en je aansluitpunt in huis of het probleem op straat of in huis ligt zullen ze moeten uittesten). Bij overschakelen naar VDSL2 krijg je normaal gezien en andere contactdoos. Ben benieuwd hoe Eva hierop zal reageren. Met jouw gegevens zou je fluitend een 30Mbps profiel moeten kunnen halen.
Is dit de Upstream noise margin ? Onze Downstream Noise Margin is 23dB.. en de Upstream amper 14dB..
En ja, dit contacpunt zat in der tijd toen we van ADSL2+ naar VDSL2 gingen bij de bbox2 maar is toen niet geïnstalleerd geweest, dit was geen vereiste voor VDSL2 werd tegen ons gezegd.

Er is inderdaad kennelijk iets mis, maar de binnenbekabeling is getest geweest (de modem staat boven, we hebben deze naar beneden gehaald en rechtstreeks met een korte kabel aangesloten op het contactpunt, de lijn laten uitmeten en dit gaf geen of amper een verschil, dit is dus niet de oorzaak..)

We zouden inderdaad zonder enige moeite een 30Mbit profiel moeten kunnen halen, daarom net dat ik hier achter zit maar ik loop overal met m'n hoofd tegen de muur hieromtrent, daarom dat ik dit even hier post..
Heb net hetzelfde probleem, best grappig eigenlijk. 01/03/2011 is in mijn wijk VDSL2 in werking gesteld en ik zit 130-140m van de ROP, binnenbekabeling is ook perfect in orde, meerdere malen getest. Mijn BBox2 synced op 20Mbps met 1 TV op BGC TV (HD) terwijl ik in theorie vlot 30Mbps kan halen, mijn buurman is 2 dagen na mij aangesloten en heeft met zijn Favorite abbonement 25Mbps & een kennis die 250m van de ROP woont haalt met zijn Intense wel 30Mbps met 2 TVs op HD.

Slaat nergens op maar toch, een dezer dagen nog eens naar BGC bellen, vorige keer een dame aan de lijn gehad die er zeer weinig van afwist en me bleef garanderen dat dit de hoogst mogelijke snelheid was, terwijl de technieker & een medewerker van de technische dienst beide garantie gaven dat 30Mbps mogelijk is, maar deze konden niets aan de lijnsnelheid doen, dus moest ik maar even naar de consumentendienst bellen waar ik dan deze dame aan de lijn kreeg ^^

Ach ja niet dat het extreem stoort het is beter dan de 3Mbps die ik hiervoor had :)

Best kan je het even aan Eva vragen natuurlijk, of gewoon even naar de technische dienst bellen om het na te vragen. 0800/22.700 - Ma-Zo / 8.00-23.00

Mvg
Reputatie 7
Badge +1
Ik denk tot 22.00 uur bereikbaar T3D. Er moet toch iets met de aansluiting op de ROP mis zijn denk ik. Dit zijn mijn waarden:




































VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps

Downstream Training Margin 24.3 dB

Je downstream margin lijkt me OK.
De upstream noise margin valt niet af te lezen op de modem zeker? (zie ik toch nergens :p), die 14dB upstream noise margin is uitgemeten geweest..


































VDSL line status SHOWTIME


Downstream line rate 20056 kbps


Upstream line rate 2040 kbps
Downstream Training Margin 23.6 dB

is het niet vreemd dat de Downstream margin in orde is en dat de Upstream een lage 14 dB is? (hoewel 23-24 dB downstream margin wel in orde is, is dit misschien ook wel wat naar de lagere kant als je bedenkt dat we 200 meter van de centrale zelf zitten (LEX) ?)

Er is ergens iets mis ja, graag zou ik uitgezocht zien wat natuurlijk..
Uw eigen binnenbekabeling kan het niet zijn, of het moest de kabel zijn van het eerste aansluitpunt naar uw bbox2 (weinig waarschijnlijk).

Wat je zelf nog kan proberen is om toch uw aansluitpunt om te bouwen naar een NTP2007 (is echt niet moeilijk als je een klein beetje handig bent, en het ziet er ook mooier uit dan zo'n oud geval met een 5/6-polige adapter erop).

Daarna rest er enkel nog de aansluiting zelf, waarvoor BGC verantwoordelijk is.
Hier zie je het contactpunt (kastje niet afgevezen en wel afgevezen):

http://img202.imageshack.us/i/img0297gu.jpg/

http://img98.imageshack.us/i/img0284w.jpg/

Persoonlijk zou ik daar liever afblijven 😛 en laten doen door een technieker.. Maar dan zou ik wel met enige zekerheid willen weten dat het hier dan wel aan ligt.Want normaal gezien is dit contactpunt in orde..

En zoals je zegt, "Daarna rest er enkel nog de aansluiting zelf, waarvoor BGC verantwoordelijk is." , ok Belgacom is daarvoor verantwoordelijk.. Maar wat houd dat in, Belgacom die verplicht is hier iets aan te doen? Neem nu dat er lokaal Bv. slechte bekabeling onder de grond zit, ik denk nu niet dat Belgacom dit gaat vervangen..
Beste Tha_Matt_Man,


het is nog zo dat als je VDSL2 hebt dat 30Mb mogelijk is. Dit hangt buiten de afstand tot de ROP nog van verschillende andere factoren af.

Indien uw lijn al op een 30Mb-profiel staat, kunnen er verschillende oorzaken zijn waarom u deze 30Mb niet haalt (vb lijnprobleem, bekabelingprobleem bij u thuis, ...).

Indien u bij u thuis alles heeft uitgetest en dus denkt dat er zich een probleem op de Belgacom-lijn bevindt, kan u ons contacteren op 0800/22700 en kunnen we hiervoor een technieker langssturen.


Mvg

Eva van Belgacom
Ah, je hebt al een zespolig aansluitpunt met scheiding voor telefonie, dan zou ik daar inderdaad niet aankomen, is volledig in orde.

Het is dus een probleem met de Belgacomlijn. Deze zal net niet goed genoeg zijn om een 30 Mbps profiel aan te kunnen. Ik vrees dat je hier niets aan kunt doen.

Reageer