Supertraag internet ! (en tal van andere Belgacom-problemen)

  • 30 December 2011
  • 11 reacties
  • 2082 Bekeken

Hallo iedereen,

Kort samengevat : sinds dik drie jaar DRAADLOOS internet van Belgacom, sinds dik anderhalf jaar ook Belgacom TV.

Belgacom Tv heeft nooit echt vlekkeloos gewerkt maar na verschillende problemen op korte termijn (en evenveel telefoontjes later !) uiteindelijk een nieuwe decoder en nieuwe devolo's. Problemen zijn echter nog steeds niet van de baan (plots het kanaal niet meer kunnen wijzigen noch de decoder afzetten, geen geluid meer, haperend beeld, programma's die je opneemt en de dag nadien niet eens kunt bekijken maar enkel kunt verwijderen, ...)

Nu is het echter ook al enige tijd zo dat ons internet tergend traag werkt ... maar volgens Belgacom is er niets met onze lijn ... Maar zo kan het niet langer want we hebben beiden een nieuwe laptop, alles behalve de modem zelf is vervangen en de modem zelf is een BBOX 2 die de oude BBOX verving sinds we Belgacom TV hebben. Deze modem hangt in de garage en staat dus met die devolo's draadloos in verbinding met de apparatuur ... (mijn excuses als dit allemaal wat eenvoudig gesteld is maar ik ken weinig van al die technische toestanden en tegelijk is het ook stilaan frustrerend dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt door helpdeskmedewerkers die ook maar wat proberen precies ... de laatste opperde zelfs dat die modem niet in de garage mag hangen TERWIJL een Belgacom-technieker die daar nota bene drie jaar terug zelf gehangen heeft ! Nog een andere beloofd me recent 10€ korting op mijn factuur omdat we 4 dagen zonder TV gezeten hebben maar op de factuur was daar - surprise, surprise - geen spoor van ... geen nood, die factuur wordt zowiezo betwist voor 10€ !).

We beschikken over een Internet Favorite abonnement en dat zou ruim voldoende moeten zijn eigenlijk ... maar nu is het - zonder zeveren - zo dat ik met gemak een koffie kan maken én opdrinken vooraleer mijn homepage open staat én beschikbaar is om doorheen te scrollen ... Als die tenminste niet vastloopt of de melding "reageert niet" verschijnt ! E-mails inladen duurt ook al een eeuwigheid trouwens ... Kortom : terug naar het Stenen Tijdperk !

Vragen :

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ? (sommige mensen menen dat dit zou komen doordat we zowel Belgacom TV als internet hebben ... wat bij mij redelijk ongeloofwaardig overkomt maar toch ... op den duur geloof je alles)

Hoe kan ik de snelheid van mijn internetverbinding meten ?

Ik ben eigenlijk ten einde raad ... want nu betalen wij elke maand mooi op tijd onze facturen ... maar krijgen er totaal geen service noch waar voor ons geld voor ... Bij de helpdesk zeggen ze maar wat, uiteindelijk mogen wij telkens naar een Belgacom-center lopen terwijl de interventie ter plaatse eigenlijk de enige logische oplossing zou zijn zodat ze met eigen ogen zouden kunnen zien wat er fout loopt. Ik begrijp niet dat ze dit trouwens zelf niet voorstellen ....

Help !

11 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Dag Spectro


Het draadloos bereik van de B-box 2 is zeer slecht.


Wat ik je zou aanraden is om de laptops eens te verbinden met een netwerkkabel. Je moet eens naar de signaalsterkte kijken deze kan je zien wanneer je dubbelklikt op het icoontje met 2 computers dat zich naast de systeemklok bevindt, wanneer je met je laptop werkt. Indien er daar maar 1 blokje staat, dan kan het gebeuren dat met momenten geen draadloos signaal aanwezig is.

Je kan hier ook gebruik maken van devolo's (of adaptors van een ander merk is ook goed) indien er geen netwerkkabel ligt in de ruimtes van de laptops. 1 adapter verbind je met de lan poort op de b-box 2 en een andere adaptor(s) verbind je met de netwerkpoort van je laptop. Werkt dit wel perfect, dan ligt het probleem aan het slechte draadloos bereik. Wil je toch per se draadloos bereik hebben. Dan koop je best een draadloze n accesspoint of router waarvan je enkel de draadloze eigenschappen gebruikt. Ikzelf heb ook een andere krachtige draadloos accesspoint moeten kopen. Bovendien heb ik deze centraal in de living moeten opstellen, doormiddel van een extra devolo (want de b-box 2 staat in de kelder). Vooral als je met dikke betonnen muren of vloeren zit, werkt dit zeer nadelig op de signaalsterkte.


Groeten

familievandesype
Reputatie 7
Badge +1
Garage en kelder...eerder geen stofvrije omgeving..is er écht geen ander aansluitpunt ? Maar het klopt dat de reikwijdte van de b-box2 niet spectaculair is. Een Wifi-rauter tussenplaatsen is dus wél een prima idee. Devolo's kunnen soms ook storingen hebben (soms afhankelijk van andere aangesloten apparatuur).

Best toch eens met de technische helpsdesk bellen 0800 22700, 7/7 bereikbaar tot 22.00 uur.
Dank voor jullie reactie.

Het is inderdaad zo dat er geen netwerk-kabel ligt in de woonkamer. We werken dus met enerzijds een BBOX2 + devolo in de garage, en een devolo in de woonkamer anderzijds. De laptops (met ingebouwde modem) bevinden zich 99% van de tijd ook in de woonkamer.

Als ik jullie goed begrijp zou het eventueel een oplossing zijn om vanuit de garage een kabel te trekken door de muur van de gang. Een kabel die de BBOX2 in de garage dan zou verbinden met een extra WIFI-router die we dan in de gang zou opstellen. Dan zit er maar één muurtje tussen de woonkamer en die router ...

Of klopt mijn redenering niet ? (want zoals reeds aangehaald, ik ben maar een leek op dat vlak).

Kunnen jullie trouwens een bepaalde router aanraden op dat vlak ? En wat moet die kosten ?

Bellen naar de technische helpdesk ? Hebben we al talloze keren geprobeerd ... telkens een andere uitleg. Om maar te zeggen : ze zeggen maar wat en dat verwondert me ook niet als je het probleem ter plaatse niet vaststelt. Laatst zou er ons een 'gespecialiseerde technieker' terugbellen ... niemand gehoord uiteraard.

http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" target="_blank

  • • Wireless Wifi: internal 2,4 GHz antennas (Wireless Standard IEEE 802.11b,g,n)
  • • Drie Ethernetpoorten (3x RJ45)
  • • HTML Web Interface
  • • software: devolo dLAN Cockpit
  • • Je kan de wireless N adapter ook gewoon meenemen naar een ander lokaal en daar in een stopcontact pluggen
Als ik die tekening goed bekijk ... betekent dit dan dat je - op de devolo in de woonkamer in ons specifiek geval - een extra WIFI-router zou kunnen aansluiten door middel van een kabeltje onderaan op de devolo ?
De https:///posts/39982dc301#dlan200avwirelessnslaat op een "dlan 200 AV Wireless N" deze die jij hebt zijn waarschijnlijk devolo's van belgacom namelijk "dlan 200 AV" die je gebruikt voor TV.

De "dlan 200 AV Wireless N" zou je kunnen gebruiken op dezelfde manier zoals je devolo's die je gebruikt voor TV maar nu voor internet . De Tweede devolo op tekening nr.3 heeft in dit geval een wifi acces point (laat ons zeggen een wifi zender) zoals je bbox er ene heeft. Dus deze zet je op de plaats die meest geschikt is voor u.

Je hebt dus je devolo's die je gebruikt voor TV waarvan de zender devolo verbonden is met bbox uitgang TV1 (of TV2)en je ontvanger devolo dan verbonden is met je decoder.

Het nieuwe paar devolo's zender en ontvanger+Wifi daarvan zou de zender dan verbonden worden met de bbox uitgang PC1 (of PC2) en de ontvanger+wifi-zender straalt dan zijn wifisignaal uit naar de pc's uitgerust met wifi ontvangers.

Nog ter Info:
Nu is het zo dat er geruchten de ronde doen dat er begin volgend jaar een nieux bbox zou uit komen bij belgacom namelijk de bbox3 met een sterkere wifi-N aan boord. Dan is het nog natuurlijk de vraag, als dit dan zo is, of die dan sterk genoeg zal zijn om uw probleem op te lossen van slechte wifi ontvangst !

mvg,
Reputatie 6
Badge +3
Dag spectro


Wil je zelf geen kabel trekken dan moet je nog 2 extra plc adaptors aanschaffen. 1 plc adaptor verbind je met de internetpoort van de b-box 2. De 2 internet poorten bevinde zich uiterst links en hebben een computericoontje boven de poort. Vervolgens sluit je de andere plc adaptor in een stopcontact in de ruimte waar je de extra router wil plaatsen en verbind dit vervolgens met de lan poort van de router. Opgepast dus niet met de wan poort. De wan poort heeft meestal een andere kleur dan de eigenlijke netwerkpoorten.


Nadien ga je nog even de DHCP server moeten uitschakelen. Voor meer info bekijk dit artikel.



Sitecom, TP-link bieden de beste prijs/kwaliteit verhouding. Het hangt allemaal af wat je doelstellingen zijn wil je media streamen, kunnen werken tegelijkertijd op de drukke 2,4 Ghz of de minder bezette 5 Ghz band, snellere gigabit poorten, printserver, of server dan zit je al in de duurdere klasse van meer dan 100 Euro. Ikzelf heb voor mijn linksys 4200 toch een kleine 160 Euro betaald. Linksys E2000 serie is goed. Maar de meeste routers hebben al een beter draadloos bereik dan de b-box 2.


Groeten

familievandesype
Wat gegeves bijgeplaatst https:///posts/39982dc301#dlan200avwirelessn

PS:Als je al devolo's voor Internet (ethernet) gebruikt moet je maar één devolo wireless N bijplaatsen natuurlijk
Héél erg bedankt alvast voor deze input ... ik al 't es van naderbij bekijken.


Nog één ding : ikzelf zit blijkbaar nog steeds op Internet Explorer 8.0 ... ik heb me ook al laten wijsmaken dat het beter is om Modzilla Firefox of Google Chrome te gebruiken ... Ik weet echter niet of daar wat van aan is ... of dat werkelijk iets zou uitmaken.
Ik heb al altijd Internet Explorer gebruikt nu gebruik ik IE9 en heb daar geen enkel problemen mee.
Je kan ook IE9 instaleren als je wilt.

Ik heb al de andere ook op mijn pc staan maar ik gebruik het liefst IE, maar idereen doet zijn goesting natuurlijk.

mvg

PS:Die ander Internet Explorers heb ik staan gewoon omdat ik dan kan verglijken als er bvb een site problemen geeft om dan eens te proberen met een andere Internet exploren maar tot nu toe is het zo dat als ik problemen ondervind met IE9 dat ik die ook dan heb met de andere dus .....
Als je zich met je laptop naar een ander lokaal wilt begeven waar slechte wifi ontvangst is dan kan je gewoon je adapter meenemen en daar in een stopcontact pluggen en je bent weer wireless verbonden.
http://nl.community.belgacom.be/posts/39982dc301#dlan200avwirelessn" rel="nofollow

Reageer