Beantwoord

Storing op powerline

  • 25 March 2017
  • 5 reacties
  • 756 Bekeken

Mijn internet is als volgt aangesloten:
I--- (in muur) Powerline --- (in muur) Powerline --> Tv Decoder
Bbox3 --
I---(verdeelblok) Powerline --- (in muur) Powerline --> Pc (Op Verdieping)

De enige plaats om onze modem en telefoon aan te sluiten ligt op de onhandigste plaats in ons (oud) huis. Er is maar 1 stopcontact in de buurt. Andere 2 liggen op dezelfde elektriciteitslijn.

Dus in het ene stopcontact zit nu de powerline voor de TV en aan de andere kant v/d ruimte achter de tv zit de ontvangende powerline. In de uitzendende powerline zit een verlengkabel Ă©n een verdeelblok om de modem & telefoon aan te sluiten. In die verdeeldoos zit NOG een powerline zodat ik boven internet heb op mijn vaste PC. Draadloos is enorm slecht hier dus Powerline/LAN is zowat de enige optie.

Nu weet ik wel dat een powerline rechtstreeks in de muur moet om deftig te werken. Daarom heeft de powerline die in de verdeeldoos zit regelmatig storing. Origineel was dat die voor het internet, deze had ik omgewisseld zodat die van het internet rechtstreeks in de muur zat en die van de TV in de verdeeldoos. Daardoor hadden we serieuze storing bij het kijken van TV.

Dat heb ik dan weer omgewisseld zodat de powerline van de TV rechtstreeks in de muur zat en die van het internet in de powerline. Mijn vraag is nu of er op 1 of andere manier een oplossing gevonden kan worden. Tijdens storingen krijg ik geen internettoegang meer en staat mijn powerline rood te pinken. Heel irritant tijdens gamen, surfen en streamen van Youtube.

Extra info* Powerlines, modem & decoder van Proximus.
Extra vragen* Zal een andere modem iets uithalen?; Zal de 2de powerline (die in de verdeeldoos storing krijgt) geen last meer krijgen als ik deze via een langere LAN kabel in een rechtstreeks contact kan steken? (Deze zit wel op dezelfde lijn als de 1ste set powerline voor de TV. Maar dat is dan rechtstreeks in plaats van via de verdeelblok.

Sorry voor de lange uitleg, ik zou enorm tevreden zijn als iemand wat advies zou geven.
icon

Beste antwoord door Martin 26 March 2017, 08:52

Bekijk origineel

5 reacties

Een mogelijke oplossing door één wifi-bridge aan te schaffen (te koop bij Proximus voor 50€)> klik op deze link .

Door deze opstelling te veranderen
                    I--- (in muur) Powerline --- (in muur) Powerline --> Tv Decoder
Bbox3 --|
                    I---(verdeelblok) Powerline --- (in muur) Powerline --> Pc (Op Verdieping)

Als volgt

                     I---( (((((                         via wifi                                    )))) )--Wifi-bridge--> Tv Decoder
Bbox3 --|
                    I--- (in stopcontact)Powerline --- ----------(in stopcontact) Powerline --> Pc (Op Verdieping)

PS: Deze wifi-bridge zal goed werken als er niet te veel obstakels (zoals muren ) tussen de bbox3 en de wifi bridge tussenin staan.

In verband met je Extra vragen*

1) Zal een andere modem iets uithalen?;
2) Zal de 2de powerline (die in de verdeeldoos storing krijgt) geen last meer krijgen als ik deze via een langere LAN kabel in een rechtstreeks contact kan steken? (Deze zit wel op dezelfde lijn als de 1ste set powerline voor de TV. Maar dat is dan rechtstreeks in plaats van via de verdeelblok

1) Neen een andere modem zal niks uithalen bbox3 is de (beste) laatste versie die prox uitgebracht heeft en eventueel een fritzbox zal daar ook niks aan veranderen.
2) als je ergens een lange utp kabel liggen hebt of van iemand kan lenen kan je dit eerst uitttest, want op voorhand zeggen dat het zal lukken dat kan je nooit, test je best een tijdje uit.
Het zit zo. De modem zit in de ene hoek van de living en de tv in overstaande hoek. In principe kunnen we een LAN kabel onder de chauffage van die muur leggen. Al heb ik geen extra kabel van 10 meter of langer liggen. Alleen 3 - 5 m. Dat zal qua zicht niet storen. Maar de wifi bridge van prox. zal in dezelfde ruimte waarschijnlijk geen obstakels hebben.

Bedankt voor de oplossing en de antwoorden op mijn vragen!
In de zelfde ruimte zal het met een wifi bridge inderdaad wel werken.
Mvg,
Reputatie 5
Badge +3
Beste advies is een UTP ethernet cat.6 kabel tussen modem en decoder, kan in een kabellijstje worden weggewerkt.
voor de pc boven zou ik voor een bridge opteren, stabieler dan een powerline.

mvg.
Inderdaad daar bestaat geen twijfel over, netwerkkabel is altijd te verkiezen boven draadloos.
Al hebbeb we beneden bij ons ook gekozen voor een wifi bridge, voor TV omdat ons moeder niks moest weten van een klein kabel gootje, het werkt nog altijd uitstekend, hebben er nog geen enkele problemen mee gehad..
Maar pas wel op met de wifi bridge, die is werkt inderdaad goed, maar Ă©Ă©n verdiep hoger kan je wel al problemen hebben.
Bij ons thuis zit daar een bewapende betonnen vloer tussen en het werkt niet meer.
Zoals ik al zo dikwijls gezegd heb je moet bij draadloze oplossingen altijd eerst ter plaatse een tijd kunnen uittesten, je kan de goede werking nooit op voorhand voorspellen of verzekeren.

Reageer