Sony Xperia C5 ultra dual

  • 16 January 2016
  • 0 reacties
  • 505 Bekeken

Reputatie 1
De Sony C5: GROOT! Na de tests van de Sony Z5 dacht ik dat het 6inch scherm van de C5 niet zoveel groter was maar helaas. Je kan niet echt spreken van een handig toestel want de C5 even in je broekzak steken zat er voor mij niet meer in. Sony staat bekend om zijn goede camera’s hoewel bij mijn huidige Z3 de selfieteleurstelling steeds groot was. Benieuwd hoe deze 'sefliesmartphone' van Sony (zo noemen ze hem zelf) het er vanaf brengt.



Design


Leuk maar opnieuw een sober, strak design zoals we van Sony kunnen verwachten. Je voelt dat het geen echt high-end toestel is door het gebruik van een plastiek back cover, maar het toestel ligt voor mij wel stukken beter in de hand dan de Z5. Ronder en gemakkelijker hanteerbaar, hoewel hij een stuk groter is dan de Z5. Ik was met andere woorden aangenaam verrast MAAR het is wel een echte vingerafdrukkenmagneet.



Scherm


Het Full HD 6 inch IPS LCD scherm met 367ppi is opnieuw een prachtig scherm. Iets minder ppi’s dan de Z5, maar opnieuw doet Sony wat we van hen verwachten. Dit kan naar het schijnt van hun smartwatch niet gezegd worden. Misschien moeten we die ook aan een review onderwerpen? (Dikke knipoog naar de moderators ;)). Wat me wel meteen is opgevallen aan de C5: enorm dunne randen aan de zijkant. Sony heeft dus wel degelijk een poging gedaan om het toestel zo klein mogelijk te houden.

Software


Over de software kan ik kort zijn. Zie de review van de Z5. Ik kan hier eigenlijk een copy-paste doen. Gedetailleerde benchmarks van de telefoon vind je genoeg op het internet. Er zijn genoeg vergelijkingen te vinden, al moet je bij dit dualsimtoestel wel vaak het leuke Indisch-Engels accent er bij nemen.

Camera


In eerste instantie had ik een beetje angst voor de rear camera omdat in de Z5 een heuse 23MP camera stak en in de C5 ‘slechts’ een 13MP. Maar eens te meer ben ik overtuigd dat het aantal MP niet allesbepalend is voor de kwaliteit van je foto. De front camera maakte dus tot mijn verbazing echte kwaliteitsselfies. (Waar ik uiteraard de beeldkwaliteit van de foto mee bedoel en niet de compositie.)

De volledige specs van de camera’s zijn:

Main camera
13 megapixel camera with autofocus
Sony Exmor RS™ for mobile image sensor
SteadyShot™ – video stabilisation
Superior Auto – automatic scene selection
HDR for photos and videos

Front camera
13 megapixel camera with autofocus
Sony Exmor RS™ for mobile image sensor
Selfie Flash
SteadyShot™ – video stabilisation
Superior Auto – automatic scene selection
HDR for photos and videos

Via deze handige link kan je de kwaliteit van een hele reeks camera’s bekijken en objectief vergelijken.



Batterij


De batterij is opnieuw goed, aanvaardbaar. En dit mag je verwachten van Sony. Met een batterij van 2,900 mAh is ze wel iets minder krachtig van deze van mijn huidige Z3 met 3,100 mAh. Ik persoonlijk (en ik ben een zware gebruiker) kom een kleine dag toe met deze batterij. Dus vergelijkbaar met de batterijduur van mijn vroegere Iphone 6+ en huidige Sony Z3 mits gebruik te maken van de ‘stamina’ modus voor de laatste 15% van de batterijduur. Dit heeft me enigszins verrast want je loopt echt wel met kleine Sony Bravia TV in je broekzak rond.

Specialleke


Iedereen klaagt snel over een te groot scherm om mee te werken. Per ongeluk ben ik op een kleine feature uitgekomen die van je 6inch scherm plots terug een aangenaam 4inch schermpje maakt. Zo kunnen de kleine handjes onder ons ook weer fijn in die linkerbovenhoek een app lanceren! Hoe doe je dit? Een kleine swipe van rechtsonder in het scherm naar het midden toe. Het is waarschijnlijk niet echt nieuw, maar ik wou het toch even meegegeven.



Conclusie


Opnieuw een leuk toestel van Sony maar voor mij helaas te groot. Ik heb mijn vorige Iphone 6+ vervangen door mijn Z3 omdat hij echt te groot was. Ik vrees dat ik dit bij de C5 ook zou doen op termijn. Voor wie de grootte geen issue is en een mooi scherm met 2x een zeer degelijk camera wil, is dit toestel zeker een aanrader. De selfie freaks kunnen hun zeker uitleven met de goede front camera mét flash!

0 reacties

Geen reactie

Reageer