Skip to main content
Ik denk dat om de één of andere reden mijn surfsnelheid veel te laag is. Ik haal 3.77 Mbps down en 0.43 Mbps up. Ik heb een Internet Favorite en zou toch denk ik hoger moeten kunnen halen (jullie eigen website vermeldt 25 Mbps down en 3,5 up). Zou er iemand (Eva?) dit eens willen nakijken aub? Mijn usernummer is fa226913

Voor de waarden van Favorite (25/3,5Mbps) moet je op VDSL2 zitten, en Eva zal wel nakijken of dat op jouw lijn al kan. Volgens jouw huidige lijnwaarden zit je nog op ADSL. Maar ook op VDSL2 zijn er verschillende lijnprofielen mogelijk:

Het profiel wordt toegekend in functie van je

afstand tot de ROP en de lijnverzwakking

(ROP = Remote Optical Platform)

afstand tot ROP Lijnverzwakking Profiel
<= 400m < 0,4 dB 30/6
>400m & <=700m < 0,7 dB 20/2
>700m & <=1000m < 1,0 dB 16,5/2

Alleen met een 30/6 profiel kan je met een favorite abonnement 25/3,5 Mbps halen. Als VDSL2 nog niet mogelijk is (als bv. er nog geen glasvezelnetwerk in jouw buurt is) kan je vragen om je abonnement te downgraden naar Comfort bv. Dat kost een goeie 6€ aan administratiekosten.

Meer technische info vind je op deze pagina:

https:///posts/5915e45919

Die is opgestart door een forumlid om alle technische gegevens bij mekaar te sprokkelen, oorspronkelijk in functie van Belgacom TV, maar dus ook uitgebreid voor internet. .

inderdaad, je kan de beschikbaarheid van vdsl2 testen via http://www.belgacom.be/bwt/Login.action

indien mogelijk kun je de overschakeling maken en zal je veel sneller kunnen surfen. (éénmalige €50 activatie/modem)

indien niet, dan kan je evt. downgraden naar comfort, dan zal je minder betalen voor even traag te surfen (swapcost & nieuw jaarcontract)

mvg

Tja, je betaalt niet voor wat je krijgt. Een deel van het vermogen wordt alvast voorbehouden voor BelgacomTV. Als ik Belgacom TV neem, wordt mijn breedt verhoogd.

Vind het eigenlijk toch wel straf, je betaalt volle pot, maar krijgt maar een half glas.

Toch even wachten wat Eva er op te zeggen heeft...

"je betaalt volle pot" -> eigenlijk om de puntjes op de i te zetten: ik betaal niets, 't is de werkgever van mijn vrouw betaalt. 😃 Maar het is het principe wat telt natuurlijk. Downgraden is geen optie, want ik betaal toch hetzelfde (niets dus) maar heb met de Favorite een deftig bruikbaar volume. 't Is alleen dat soms een filmpje bekijken op apple/trailers of youtube wat "stottert" en daar zou ik graag vanaf zijn.

@xenne: ik heb die lijntest even gedaan en ik krijg het volgende:

Resultaat

Product Internet Favorite
Lijnnummer 03xxxxxxx
Status Beschikbaar
Technologie ADSL

Betekent dat dan dat VDSL 2 niet mogelijk is, of dat het gewoon niet is aangesloten?

Beste Werner,

Vdsl2 blijkt beschikbaar te zijn voor u. (Met een snelheid van 30Mbps)

Om dit te verifiëren en aan te vragen, kan je contact opnemen met de klantendienst op het nummer 0800/22800.

Hou er rekening mee dat er een éénmalige activatiekost van 50EUR zal worden aangerekend.

Mvg,

Eva van Belgacom.

de reactie van Eva strookt dus niet met het resultaat van de test, dus blijkbaar is die online test niet waterdicht

enfin, 't is goed nieuws voor de Werner, die binnenkort veel sneller zal surfen

mvg

'k Ben curieus, heb vanavond een upgrade besteld. Ik moet wel blijkbaar daar een nieuwe modem voor hebben maar die krijg ik van B'com erbij. Laat ons hopen... ik zal mijn bevindingen hier wel posten.

So far so good. Vandaag de VDSL modem ontvangen en geïnstalleerd (waar ik veel schrik van had dat het niet zou werken, maar 't bleek toch uiteindelijk een fluitje van een cent, handleiding was zeer duidelijk, als het goed is mag het ook eens gezegd worden), alleen wordt de lijn pas blijkbaar de 27ste geupgrade van ADSL naar VDSL, dus nu werkt het nog zoals het voordien werkte t.t.z. tegen lagere snelheid. Dus even afwachten tot maandag en dan post ik mijn bevindingen hier wel.

Inderdaad eigenlijk heel straf dat ze hiermee wegkomen bij zoveel klanten blijkbaar... Nu lees ik nog net een antwoord ergens op dit forum van Eva, dat indien het mogelijk is om je aan te sluiten op vdsl , en je hiervoor een aanvraag doet , je nog een kostprijs van 50 euro moet betalen ???? Dit is toch echt te belachelijk om waar te zijn. Komen ze hier werkelijk zomaar mee weg ??? Heb al een aantal mails hierover verstuurd naar klachtendienst , tot nu toe zonder reactie. Dit met de vraag om mij een creditnota te sturen voor al hetgeen ik al die maanden teveel betaald heb. In de winkel , kapper,betaal ik ook enkel de koopwaar / dienst die ik meeneem of krijg. ....Waarom zou ik dan bij Belgacom betalen voor dingen die zij me niet kunnen leveren ? Zij hebben me heel bewust een dienst verkocht, die ze zelf weten dat het technisch niet haalbaar is om deze dienst te leveren...Nu kreeg ik van een vriend te horen dat ik mij best kan wenden met dit probleem tot de telecom ombudsdienst en dat zij dit probleem grondig zullen bekijken en hierin stappen zullen ondernemen... Indien ik maandag geen reactie krijg, ga ik dit ook doen. Misschien een idee om onze krachten hierin te bundelen

Uiteindelijk allemaal netjes gekomen, zij het dat ik nog eens naar het (gratis) 0800-nummer van Belgacom moest bellen omdat één welbepaald lichtje op de modem niet wilde oplichten ondanks de instructies in het boekje. Goed, bleek dus mijn fout niet te zijn, de centrale ging het in behandeling nemen, tien minuutjes later weer telefoon dat ik het boeltje moest resetten en kijk en voorwaar! nu werkte het allemaal. Dan tien minuten laten nog eens teruggebeld door B'com om te horen of nu alles naar wens marcheerde. Ja dus. Ik zit qua snelheid toch aan de laptop met het zesvoudige en bij de vaste computer met het tienvoudige van wat ik daarvoor had. Operatie geslaagd dus, was zijn 50 euro méér dan waard.

Mensen die een Internet Favorite of Intense abonnementen hebben en die geen VDSL2 kunnen krijgen, kunnen hun abonnement downgraden. Kost 6,20€ administratiekosten.

Reageer