code:
# uptime
00:05:28 up 14 days, 7:49, load average: 0.00, 0.00, 0.00
# vdsl pstatex
Extended Port Status
=================
Bme: 1 Port: 1
Downstream line rate: 31488 kbps
Upstream line rate: 4064 kbps
Bearer0 Downstream payload rate: 0 kbps
Bearer1 Downstream payload rate: 25040 kbps
Bearer0 Upstream payload rate: 0 kbps
Bearer1 Upstream payload rate: 3056 kbps
Downstream attainable payload rate: 33316 kbps
Downstream attainable line rate: 44708 kbps
Downstream Training Margin: 11.9 dB
Downstream Line Protection (Bearer1 Path): 3.0 DMT Symbols
Upstream Line Protection (Bearer1 Path): 3.0 DMT Symbols
Near-end ITU Vendor Id: 0xb500494b4e530200
Far-end ITU Vendor Id: 0xb5004244434db1ae
Downstream delay: 9.5 ms
Upstream delay: 8.2 ms
Tx total power -8.6 dbm
FE Tx total power 14.2 dbm
VDSL Estimated Loop Length : 1791 ft
G.Hs Estimated Near End Loop Length : 756 ft
G.Hs Estimated Far End Loop Length :0 ft
Current framing mode: 0x10
Bandplan Type...........: 2
No. of Upstream Bands...: 2
No. of Downstream Bands.: 2
Line Type: 0x00800000
# vdsl getsnr
Get Near End SNR Margin and Attenuation for Bme: 1 Port 1
=================
SNR Margin: 11.8 dB
Attenuation: 19.0 dB
Avg SNR Margin: 12.2 dB
Avg SNR: 31.0 dB
SNR Margin (SNRMpb-0): 12.2 dB
SNR Margin (SNRMpb-1): 12.2 dB
SNR Margin (SNRMpb-2): 0.0 dB
SNR Margin (SNRMpb-3): 0.0 dB
SNR Margin (SNRMpb-4): 0.0 dB
Line Attenuation (LATNpb-0): 16.0 dB
Line Attenuation (LATNpb-1): 38.7 dB
Line Attenuation (LATNpb-2): 0.0 dB
Line Attenuation (LATNpb-3): 0.0 dB
Line Attenuation (LATNpb-4): 0.0 dB
Signal Attenuation (SATNpb-0): 14.9 dB
Signal Attenuation (SATNpb-1): 39.6 dB
Signal Attenuation (SATNpb-2): 0.0 dB
Signal Attenuation (SATNpb-3): 0.0 dB
Signal Attenuation (SATNpb-4): 0.0 dB
Ik heb dan naar 080022424 gebeld om TBF en DLM te starten maar voorlopig hebben we nog altijd 25Mbps down en 3Mbps up.
En dan nu een waslijst vragen:
- Volgens de computervrouw op dat 0800 nummer moest ik na 20 minuten de stroom van de TV decoder (V4 bij ons) uitschakelen en weer inschakelen. De testresultaten zouden dan op de TV verschijnen, maar ik heb niets gezien. Is dat normaal? Ik heb de modem wel horen klikken en zien resyncen tijdens die 20 minuten, maar ik heb die niet gereset of zo, want dat vroeg de computervrouw ook niet en ik wilde verdere TBF/DLM lijntesten niet verstoren.
- Volgens de informatie over TBF her en der op het internet zou dat ons eerst terug op een provisioning profiel moeten zetten waarna DLM dat kan verhogen, maar wij bleven toch gewoon op 25/3 staan terwijl dat niet gekend is als een provisioning profiel. Ik had 20/2 verwacht of zo. Is die informatie wat gedateerd misschien en is TBF tegenwoordig slim genoeg om hetzelfde profiel te behouden als er geen verschil te zien is?
- Was die lijntest eigenlijk wel succesvol of zitten wij op een repair profiel?
- Is DLM actief?
- Hebben wij een 8d of een 17a profiel?
- Zou vectoring werken op onze lijn, of m.a.w. zou het zinvol zijn om onze bbox2 om te ruilen voor een bbox3?
- Tussen onze voortuin en de straat loopt een open beek. De telefoonkabel loopt van onze kelder onder onze voortuin maar dan door open lucht boven het water van de beek en dan onder de straat. Vroeger was die kabel onbeschermd waardoor die elk jaar overgetrokken werd als de gemeente de bermen van de beek kwam maaien. Na een paar jaar hebben ze daar dan een fel oranje harde buis rond gedaan, maar die kabel heeft dus afgezien. Hoe worden zo'n herstellingen gedaan? Als je gewoon de twee uiteinden terug aan elkaar zet is dat dan geen punt waarop het signaal deels gereflecteerd kan worden (door impedantieverschil)? Aangezien onze kabel verschillende keren overgetrokken is zitten er misschien verschillende reflecties op. Kan dat de oorzaak zijn van signaalverzwakking (hoge attentuation in cijfers hierboven)?
- Volgens de cijfers hierboven zitten wij 756ft (230m) van de ROP. Klopt dat ongeveer en moeten wij dan geen 100Mbps of zo kunnen halen?
- Zijn wij op de dichtstbijzijnde ROP aangesloten?
- Zijn wij op het directe paar en niet per ongeluk op het retourpaar aangesloten?
- Is de oorzaak misschien gewoon verouderde kabels in de straat?
- Sinds een paar weken staat er op straat in groene graffiti "buis dieper" met een pijl naar onze oranje buis over de beek. Zijn er werken gepland? En kunnen er dan meteen ook verbeteringen aan onze aansluiting gemaakt worden?
(Ons telefoonnummer zal ik via PM naar Het Proximus Team sturen.)