Beantwoord

Snelheid meer dan gehalveerd sinds interventie technicus - botte helpdeskmedewerker


Dag allen,

Eind juni is onze BBox 3 defect geraakt door een blikseminslag en is een technicus van Proximus (of een partner, ik was zelf niet thuis) langsgeweest die een nieuwe BBox 3 heeft geplaatst (een Technicolor ipv de Sagem die er eerst stond). Daarnaast heeft hij ook de kabel die van de BBox naar de VDSL-splitter ging losgemaakt en rechtstreeks in het doosje achter de splitter aangesloten. Voor dit gebeuren haalden we al maanden met gemak downloadsnelheden van 60 á 70 Mbps, sindsdien nog amper 25 á 28 Mbps (en in de eerste weken bovendien regelmatig onderbrekingen in de verbinding). Er is in de tussentijd een tweede technicus langsgeweest die iets zou hebben gecorrigeerd aan het voornoemde kabeltje, maar dit heeft niet geholpen. Aangezien we een zeskoppig huishouden zijn dat volop gebruik maakte van die ruime bandbreedte, zijn de frustraties de voorbije maand nogal opgelopen.

Daarstraks heb ik een helpdeskmedewerker aan de lijn gehad die er misschien geen zin meer in had vanavond, maar zich in elk geval niet geroepen voelde om mee te zoeken naar een oorzaak van ons probleem en me bijna met zoveel woorden vertelde dat als het ons niet aanstond, we maar naar een andere provider moesten overstappen. Dus bij deze de vraag: heeft hij gelijk? Zijn we onze downloadsnelheid onherroepelijk en zonder verklaring kwijt, en moeten we dan maar naar Telenet? Of kan dit toch opgelost worden?
icon

Beste antwoord door sabineb 1 August 2016, 21:53

Bekijk origineel

17 reacties

Ik vrees er voor dat het toch alleen iemand is van proximus zelf die zal moeten de oplossing aanbieden dus zou ik toch ook eens een privé bericht sturen naar
Het Proximus Team
Zodat ze uw lijn even kunnen uitmeten en je kan eventueel een link meesturen naar je post die je hier opgestart hebt
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/snelheid-meer-gehalveerd-sinds-interventie-technicus-botte-helpdeskmedewerker-35194

Het enigste wat je zelf zou kunnen doen (als je het ziet zitten) is je bbox3 direct aan de 2 draadjes aankoppelen waar je belgacom lijn binnenkomt zodat alle bedrading naar binnen toe los ligt, want mss is de VDSL splitter/filter defect door deze blikseminslag
Bedankt voor je reactie Elsa, ik heb net een privéberichtje gestuurd. Ik denk dat het rechtstreeks koppelen van die draadjes hetgeen is wat die technicus gedaan heeft? Ben niet zeker, en ik ga dat doosje ook niet opendoen voordat ik een antwoord heb gekregen van Proximus, anders zeggen ze nog dat ik het heb kapotgedaan 🙂
Reputatie 6
Badge +4
Dag Peter,

Sorry te horen dat je op het helpcenter zo'n slechte ervaring had.

Ik wil gerust eens alles nakijken op de lijn, router, etc. maar daarvoor heb ik je klantennummer of telefoonnumer nodig waarop deze bbox3 router is aangesloten ( privebericht sturen best)

mvg Sabine
Dag Sabine, ik heb een berichtje met daarin het telefoonnummer geplaatst op de link in de post van Elsa (Het Proximus Team). Bedankt voor de hulp alvast!
Reputatie 6
Badge +4
Dag peter,

oke gevonden

ik antwoord je van daaruit 🙂
Badge +4
Dag allen,

Voor dit gebeuren haalden we al maanden met gemak downloadsnelheden van 60 á 70 Mbps, sindsdien nog amper 25 á 28 Mbps (en in de eerste weken bovendien regelmatig onderbrekingen in de verbinding).

Na het aansluiten van een ander modem type is dit meestal het geval dat de snelheid gehalveerd wordt want men komt terug op het provisioning profiel ( in uw geval op 30 Mbps) die nadien met DLM terug verhoogd naar 70 Mbps.
Dat je onderbrekingen hebt zou niet mogen zijn, vermoedelijk dus ergens vd bliksem inslag is er iets niet helemaal juist.

Hopelijk vinden ze het probleemje terug.
En we zitten al terug aan 65 Mbps, dat gaat hier nog sneller dan de helpdesk zelf 🙂 Nog eens bedankt, Sabine!

Redsfan, dat is al duidelijker uitleg dan ik aan de telefoon kreeg 🙂 Die onderbrekingen zijn er voor zover ik weet niet meer geweest de laatste tijd, was alleen de eerste paar weken en misschien toch opgelost door de tweede interventie. In elk geval duimen dat het nu definitief terug in orde is!
Ja logisch dat wij als vrijwillige forummedewerkers dit niet kunnen oplossen en het beter is van door te verwijzen naar mensen van proximus zelf en bij deze heel vlug opgelost ook dankzij proximus medewerkster Sabine.
Dag allen,

Voor dit gebeuren haalden we al maanden met gemak downloadsnelheden van 60 á 70 Mbps, sindsdien nog amper 25 á 28 Mbps (en in de eerste weken bovendien regelmatig onderbrekingen in de verbinding).

Na het aansluiten van een ander modem type is dit meestal het geval dat de snelheid gehalveerd wordt want men komt terug op het provisioning profiel ( in uw geval op 30 Mbps) die nadien met DLM terug verhoogd naar 70 Mbps.
Dat je onderbrekingen hebt zou niet mogen zijn, vermoedelijk dus ergens vd bliksem inslag is er iets niet helemaal juist.

Hopelijk vinden ze het probleemje terug.

jij gaat er dan wal vanuit dat hij geen vectoring heeft en dat de intelligenter werking van de DLM ook gefaald heeft want nu zoals je weet is de DLM intelligenter tov vroeger dat omdat hij met de evaluaties van vroeger rekening houdt wat vroeger niet het geval was en moest van nul af aan beginnen (bv door nieuwe modem, nieuw type is het in TS zijn geval niet beide BBOX3), opnieuw te evalueren, hij is ook vlugger geworden in zijn evaluatie want zelf als die van nul af aan moet beginnen (om welke reden dan ook) heb je bijna zeker na 8 a 15 dagen resultaat.
Enfin de uitleg is veel langer dan de oplossing die sabine geboden heeft spijtig dat we niet weten de oplossing was, ik gis op TBF die zijn werking niet doorgevoerd heeft.
Badge +4
Volgens ons bevriend forum is al meermaals gebleken dat toen een sagem vervangen werd door Technicolor ( en ook andersom) meestal resulteerde in een downgrade vd snelheid.
terwijl men met dezelfde modem vervangt men op dezelfde snelheid blijft ( zelf ook nog ervaren).
Ik ging er dus idd vanuit dat hij nog geen vectoring heeft, maar gewoon Vdsl2 in zone 1 .... omdat het eigenlijk niet echt kan zijn dat je 30 Mbps hebt met vectoring, terwijl hij vroeger 70 was als je begrijpt wat ik bedoel ? Met vectoring in zone 1 minimum 70 Mbps, zone 2 minimum 50 Mbps.
Euh, er vliegen hier wat afkortingen rond die mij niet veel zeggen vrees ik 🙂. 'k ben niet echt vertrouwd met de technische kant van de zaak, als ik Sabine goed begrijp heeft ze die DLM manueel opnieuw z'n ding laten doen, waarna ik terug op het profiel van 70 zat. Houdt dat steek?
Ja dat kan en hopelijk blijft kan de dlm dit behouden dan zit je nog niet op een vectored lijn want dan zou je onmiddellijk 70 halen en de dlm zou je dan zelf kunne verhogen tot 100 eventueel maar dat is dan nog toekomstmuziek voor u blijkbaar 😉
Volgens ons bevriend forum is al meermaals gebleken dat toen een sagem vervangen werd door Technicolor ( en ook andersom) meestal resulteerde in een downgrade vd snelheid.
terwijl men met dezelfde modem vervangt men op dezelfde snelheid blijft ( zelf ook nog ervaren).
Ik ging er dus idd vanuit dat hij nog geen vectoring heeft, maar gewoon Vdsl2 .... omdat het eigenlijk niet echt kan zijn dat je 30 Mbps hebt met vectoring, terwijl hij vroeger 70 was als je begrijpt wat ik bedoel ? Met vectoring in zone 1 minimum 70 Mbps, zone 2 minimum 50 Mbps.

Dat is nu net de reden van mijn betoog omdat ik die test gedaan heb met een sagem van iemand die ik in de plaats gezet heb van mijn technicolor en dan terug de technicolor geplaatst en in één twee drie ben ik terug op 100 dus zowel bij switch van techni -> sagem en
van sagem -> techni terug, ofwel moet dit een verschil uitmaken als je al dan niet op een vectored lijn staat????.
NB: Wel heb ik een tijd moeten wachten tot er terug auto_fon_actief werd.
vectoring in zone 1 minimum 70 Mbps, zone 2 minimum 50 Mbps.
inderdaad dat klopt maar ik was aan het twijfelen dat mss door de bliksem iets de oorzaak zou kunnen zijn geweest van een lager repair vectoring profiel vandaar dat ik mij niet durfde uitspreken :$
en ik voorstelde om direct aan te sluiten op d twee draadjes die binnen komen.
Badge +4
Ook ik heb nog een sagem vervangen door een technicolor vorig jaar in april en zat terug op een lagere snelheid (basisprofiel) en moest toen weer DLM afwachten.
Paar maanden geleden heb ik mijn Technicolor (defecte wifi) vervangen door een Technicolor en zat nog op dezelfde snelheid van DLM, maar dat was nog allemaal zonder een vector lijn.
Mogelijk is daar nu wel een verschil in met vectoring 🙂
Enfin als het voor Peter maar in orde blijft en mss krijgt hij binnenkort nog vectoring ook en kan hij op een lijnsnelheid van 100/20 komen zoals ik.
Peter in 't kort vectoring is eigenlijk een techniek waarbij door overspraak signalen van ander VDSL lijnen (die samen in dezelfde proximus verpreidingskabel liggen als uw lijn) die op uw lijn terecht komen en voor ruis zorgen (stoorsignalen) van die ruis te onderdrukken waardoor je lijn hogere vdsl snelheden aankan.
Een konijn dat in het hoog gras loopt zie je ook heel moeilijk en als je het gras maait zie je hem heel goed lopen
konijn: is uw vdsl signaal dat uw bbox goed moet kunnen zien
hoge gras: is de ruis
Vectoring: is deze die het hoge gras wegmaait
😉
Mogelijk is daar nu wel een verschil in met vectoring 🙂
dat veronderstel ik dan toch ook anders is het moeilijk uit te leggen ;-)

Peter zal denken wat zijn die twee hier allemaal aan 't broebelen en uit hun mauw aan het schudden :-)))

Reageer