Skip to main content
Een tijdje terug heb ik hier een vraag gesteld over de snelheid van mijn internet verbinding. Ik zou rond de 30mbps moeten halen, maar kreeg toen maar een 16mbps. Eva heeft dan mijn lijn terug op 20mbps gezet.

De laatste weken hebben wij echter veel problemen gehad met het internet. Onze modem, een bbox2, leid zijn eigen leventje. Op willekeurige momenten beslist hij om een herstart te doen.

Tot grote ergernis hebben we dit probleem gemeld en kwam er een technieker langs. Hij stelde voor een nieuwe lijn te trekken en dan daarna te proberen of de volle 30mbps niet al te veel storing zou opleveren. Hij plaatse ook een nieuwe modem om te kijken of het herstart probleem opgelost zou zijn.

(Hij vertelde dat we op iets meer dan 400m afstand zitten van de centrale. Vandaar het voorstel om 30mbps te proberen)

Gisteren werd uiteindelijk de nieuwe lijn getrokken maar die technieker was er niet bij. Resultaat van de nieuwe lijn: zelfde snelheid en volgens de modem zelfde signaal sterkte. Het herstarten van de modem lijkt opgelost te zijn, maar de snelheid is nu nog steeds niet wat het zou moeten zijn.

Is het alsnog mogelijk om de 30mbps te testen?

Bedankt,

Xavier

fa536489

Indien je verder dan 400m zit krijg je GEEN 30Mbps profiel. Ook de technieker kan dit niet zomaar aanpassen. Het profiel wordt namelijk automatisch toegewezen.

Belgacom kan toch zelf de profielen aanpassen? Anders zou ik nooit op een 16mbps profiel gezet geweest zijn en terug naar 20.

Edit: Heb even de VDSL2 modem tool laten lopen. De resultaten:

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download upload

line: 25008 kbps 3104 kbps

payload: 20056 kbps 2040 kbps

max line: 68092 kbps

max payload: 55664 kbps

bands used: 2 1

bandplan: 8D

training: 23.6 dB

loop length: 329 m

near end: 283 m

far end: 354 m

avg. length: 322 m

snr margin: 22.4 dB

attenuation: 10.9 dB

avg. margin: 22.9 dB

avg. snr: 39.9 dB

forecast max line: 106200 kbps

forecast max payload: 86140 kbps

Ik weet dat dit niet officieel is, maar de tool denkt dat 30mbps mogelijk is.
Die tool maakt een berekening, waar BGC enkel de exacte waarden heeft.

Als VDSL2 tool zegt dat het mogelijk is, is dit absoluut GEEN garantie. Oa kabeldikte en andere gebruikers op dezelfde bundel hebben invloed.

De exacte waarde (volgens de technieker) was net iets meer dan 400m. Ik dacht dat het 403 was. Het kan toch op een paar meter niet komen?

Nu ja, ik wacht wel op de officiele verklaring van eva.

Als de systemen automatisch toekennen tot 400m ga je daar niks aan kunnen veranderen. Verder maakt het niet uit hoever jij zit van de ROP, maar de totale kabellengte van dezelfde bundel.

Jij kan bv op fysische kabellengte van 85m zitten en geen 30Mbps krijgen omdat de totale kabellengte van de bundel >400m is (bv: je buurman 7 huizen verder zit misschien op einde van de zelfde bundel die dan 734m is... gevolg: iedereen op dezelfde bundel aan 20Mbps)

Dat kan best zijn maar ik zou graag de officiele verklaring horen. (Sorry axs, maar je begint al met 'als'....)

Ik wil de volle 30mbps krijgen zodat ik deftig zou kunnen surfen terwijl de TV aanstaat. Als er nu iemand kijkt naar een HD zender mag je de snelheid bijna halveren. (20mbps - 9). Wordt er nog een zender tegelijk opgenomen dan is je snelheid er volledig aan.

Dus, Eva, kijk dit even na aub. Hopelijk werd de nieuwe lijn niet voor niets getrokken.

volgens mij kunnen ze je manueel wel op het 30Mbps profiel forceren (of ze dat gaan willen doen is weer iets anders, tenslotten zijn de regels er voor iets)

maar bij de volgende TBF zal de DARE je weer op het lagere profiel zetten vermoed ik

maar laat ons wachten op Eva, inderdaad

mvg

Surf'ervaring' zal NIET beinvloed worden (3a4Mbps is voldoende om VLOT te surfen, vanaf dan merk je al geen verschil meer...). Downloadsnelheid is een ander verhaal.

Als je alleen woont is 3a4 Mbps redelijk om te surfen inderdaad. Nog iets?

Trouwens.. Ik weet niet of je het merkt, maar mensen delen steeds vaker foto's en video's met elkaar.. YouTube bijvoorbeeld..

Maar je hebt gelijk.. Het kan allemaal over 4mbps!

bump

Akkoord Xavier, maar 20Mbps is meer dan voldoende voor te surfen, wat youtube... upload en heavy downloads is een ander verhaal. Maar ik veronderstel dat je niet constant 2 HD streams in gebruik hebt en tegelijkertijd die youtubes in HD zit te bekijken en dan nog eens grote bestanden bent aan het downloaden...

Xavier, ik vrees dat de antwoorden die Xenne & axs al gegeven hebben correct zijn..... er spelen zoveel méér factoren dan hetgeen je uit de VDSL2 - tool kan halen. Enkel de metingen/tools van Belgacom geven de correcte waarden....

Beste Xavier,

We hebben het in detail bekeken en 20MB is inderdaad op dit moment het hoogst haalbare op uw lijn. Het is waar dat het niet veel scheelt maar we moeten de grens nu eenmaal ergens trekken.

Zoals andere gebruikers hebben aangegeven zijn er meerdere factoren die spelen, niet enkel de afstand.

Maar we zijn constant bezig met software en hardware aanpassingen zodat we de lijnsnelheden regelmatig kunnen verhogen dus 30MB zit er echt wel aan te komen voor u, echter nog niet op dit moment.

MVG,

Eva van Belgacom

Reageer