Goede avond iedereen,
Wij zijn hier thuis al jaren klant van Belgacom (telefoon, internet en TV).
Tot nu toe hebben we nog nooit ergens over moeten klagen, alles werkte en als iets niet werkte werd dat altijd meteen in orde gebracht.
Hier thuis komt beneden het internet toe in de Bbox (1ste generatie) vlakbij de tv. Vandaar sturen wij het internet via het elektriciteitnet naar boven. Daar komt het in een klein Lan netwerk en vandaar vertrekt het naar 1 pc, printer en naar 2 routers die voor het wireless internet zorgen.
Wij beschikken over een internet Favorit abonnement. Echter is er hier in onze straat nog steeds geen VDSL aanwezig (eigenlijk best vreemd gezien wij op 50m van een kruising van 2 drukke banen wonen en daarenboven in de rand rond Brussel wonen). Vroeger kon ik op mijn computer (achter die hele installatie) downloadsnelheden halen van 800 kb/s (6,4 Mbps). Als ik hier nu een test uitvoer kom ik uit op 2,3 Mbps. Als ik ga kijken hoeveel er uit de Bbox komt krijg ik 7,75. Bij elke schakel verlies ik een deel snelheid maar dan kwam ik vroeger nog uit op 6,4. Ik denk dus dat mijn internet snelheid dat binnenkomt gedaald is.
Daarom heb ik ook naar Belgacom gebeld. Zij meldden mij dat ik normaal bij hen kan downloaden aan 9,9 Mbps (ze hebben de lijn eens nagekeken). Dan vraag ik mij af waar die andere 2,2 Mbps naartoe gaan? Ik mag een nieuwe Bbox gaan halen, benieuwd of dat gaat helpen. Maar dan nog. Zelfs als ik dan terug 2,2 Mbps win, heb ik nog altijd een verlies van 1,9 Mbps. Zou dat kunnen komen door slijtage van de stekkers die het internet door het elektricieitsnet sturen of moet ik elders gaan zoeken? Ook vreemd is dat ik soms wel nog pieken op mijn computer kan halen tot 5,5 Mbps, maar deze zijn zelden. Al deze tests zijn gedaan met zo min mogelijk toestellen aangesloten aan het elektriciteitsnet en mijn computer als enige dat internet verbruikte. De stekker naar BelgacomTV heb ik tijdens deze tests zelfs uitgetrokken.
Ik vraag me echt wel af wat ik nu hoor te doen. 2 Mbps is echt wel traag. Op youtube filmpjes kijken wordt zelfs vervelend..
Iemand met enige kennis dat mij van hulp zou kunnen voorzien? Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
beste
wellicht sta je in afwachting van vdsl2 nog op adsl2
log eens in op de webinterface van de modem via http://192.168.1.1/ en post eens je lijnwaarden aub (upstream/downstream)
sowieso is je abo eigenlijk overkill voor het internet dat je momenteel hebt, met adsl2 kan je immers nooit de favorite snelheden halen.
mvg
wellicht sta je in afwachting van vdsl2 nog op adsl2
log eens in op de webinterface van de modem via http://192.168.1.1/ en post eens je lijnwaarden aub (upstream/downstream)
sowieso is je abo eigenlijk overkill voor het internet dat je momenteel hebt, met adsl2 kan je immers nooit de favorite snelheden halen.
mvg
Bbox staat op 192.168.98.1 hier, de waarden zijn:
Het abonnement is inderdaad te hoog maar werd tot voor kort door de werkgever betaald en we hopen om toch spoedig te kunnen beschikken over VDSL.
Groeten en alvast bedankt!
-
Configured
Current
Line Status
---
SHOWTIME
Line Type
---
Interleaved Path
Trained Mode
Automatic
G.992.5 (ADSL2+)
-
Stream Type
Actual Data Rate
Up Stream
511 (Kbps.)
Down Stream
9019 (Kbps.)
Het abonnement is inderdaad te hoog maar werd tot voor kort door de werkgever betaald en we hopen om toch spoedig te kunnen beschikken over VDSL.
Groeten en alvast bedankt!
beste
je zit toch nog op een mooi adsl2 profiel, dat maakt het wachten op vdsl2 iets comfortabeler
't is wel logisch dat er wat snelheidsverlies is bij gebruik van plc, daarom werk je beter met kabel
de snelheid die je nu nog haalt van 2,3Mbps is echter wel bijzonder laag, maar aan de 'bron' zal het blijkbaar niet liggen
mvg
je zit toch nog op een mooi adsl2 profiel, dat maakt het wachten op vdsl2 iets comfortabeler
't is wel logisch dat er wat snelheidsverlies is bij gebruik van plc, daarom werk je beter met kabel
de snelheid die je nu nog haalt van 2,3Mbps is echter wel bijzonder laag, maar aan de 'bron' zal het blijkbaar niet liggen
mvg
Ja het is misschien wel iets comfortabeler maar nog steeds geen HD beelden te krijgen. Daar zit je dan met je mooie televisie e.d.. En je buren die al meer dan een jaar mooie scherpe HD beelden binnenkrijgen (dankzij de concurrentie). Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Dat er verlies op zit ga ik sowieso nog eens nakijken en misschien eens andere Plc zetten. Als ik toch met kabel van beneden naar boven moet trekken stap ik beter zelf over naar de concurrentie (dat is zowat het enige dat mij daar momenteel nog weg houdt). Het vreemdste is, is dat ik vroeger wel 6,5 Mbps haalde aan mijn pc (door de Plc en achter de switch). Misschien begint alles te verslijten.. Alleszins, ik ga een nieuwe modem gaan halen (daar kwam maar 7,7 mbps uit terwijl Belgacom 9 doorstuurde). Kijken wat dat zal geven..
Alvast heel hard bedankt en ik zal mijn bevindingen verder posten.
Groeten!
Dat er verlies op zit ga ik sowieso nog eens nakijken en misschien eens andere Plc zetten. Als ik toch met kabel van beneden naar boven moet trekken stap ik beter zelf over naar de concurrentie (dat is zowat het enige dat mij daar momenteel nog weg houdt). Het vreemdste is, is dat ik vroeger wel 6,5 Mbps haalde aan mijn pc (door de Plc en achter de switch). Misschien begint alles te verslijten.. Alleszins, ik ga een nieuwe modem gaan halen (daar kwam maar 7,7 mbps uit terwijl Belgacom 9 doorstuurde). Kijken wat dat zal geven..
Alvast heel hard bedankt en ik zal mijn bevindingen verder posten.
Groeten!
Zo, ik heb dus de BBox binnen gedaan en een BBox 2 in de plaats gekregen. Snelheid na de BBox is nog steeds 7,75 Mbps gemiddeld 😞. Op dat vlak heeft dat dus geen nut gehad. Maar, als ik nu boven ga meten waar het internet terug uit het stopcontact komt.. Nu heb ik daar ook een gemiddelde van.. 7,40 Mbps!! Het verlies is dus wel zeer erg beperkt! Nieuwe BBox heeft dus wel zin gehad!
Als ik ga meten na de switch kom ik uit op 2,10 Mbps gemiddeld! Als ik dan vanuit de switch naar mijn wireless routes ga en daar een kabel uit laat vertrekken en die in de pc steek krijg ik.. Vreemd genoeg.. 2,80 gemiddeld. Er lijkt me dus echt wel iets mis in de switch. Zal deze eens proberen te vervangen en kijken wat dat zal geven..
Groeten!
OOOOOW wacht voor ik het vergeet, in de Belgacom winkel zei men mij: wow, u zit nog op ADSL2, dat is echt een uitzondering geworden dat we nog klanten op ADSL hebben. Ja en ik betaal voor VDSL, wanneer krijg ik dat dan? Ha, dat kan ik niet zeggen, dat is de technische dienst, maar hier in de regio heeft omzegges iedereen VDSL. Het was zelfs "onbegrijpelijk" dat gezien de plaats waar wij wonen geen VDSL hebben.
Conclusie, ze zijn ons vergeten of ze hebben onze straat niet gedaan wegens te kleine straat en tevens te kleine opbrengst voor hun. Kan dus nog jaaaaaaaaaren duren voor wij op VDSL komen. Danku Belgacom! 1000000x bedankt! /ironie
Goed, iemand een telefoonnummer van het hoofd van de technische dienst? Volgens mij is dat de enige weg geworden om hier nog iets aan gedaan te krijgen ;)
Oh kijk daar, ik zag net de staart van de duivel.. Hanee het was de staart van het fibernet beestje... Die duivel krijgt steeds meer voordelen dan de heilige engel van Belgacom..
Als ik ga meten na de switch kom ik uit op 2,10 Mbps gemiddeld! Als ik dan vanuit de switch naar mijn wireless routes ga en daar een kabel uit laat vertrekken en die in de pc steek krijg ik.. Vreemd genoeg.. 2,80 gemiddeld. Er lijkt me dus echt wel iets mis in de switch. Zal deze eens proberen te vervangen en kijken wat dat zal geven..
Groeten!
OOOOOW wacht voor ik het vergeet, in de Belgacom winkel zei men mij: wow, u zit nog op ADSL2, dat is echt een uitzondering geworden dat we nog klanten op ADSL hebben. Ja en ik betaal voor VDSL, wanneer krijg ik dat dan? Ha, dat kan ik niet zeggen, dat is de technische dienst, maar hier in de regio heeft omzegges iedereen VDSL. Het was zelfs "onbegrijpelijk" dat gezien de plaats waar wij wonen geen VDSL hebben.
Conclusie, ze zijn ons vergeten of ze hebben onze straat niet gedaan wegens te kleine straat en tevens te kleine opbrengst voor hun. Kan dus nog jaaaaaaaaaren duren voor wij op VDSL komen. Danku Belgacom! 1000000x bedankt! /ironie
Goed, iemand een telefoonnummer van het hoofd van de technische dienst? Volgens mij is dat de enige weg geworden om hier nog iets aan gedaan te krijgen ;)
Oh kijk daar, ik zag net de staart van de duivel.. Hanee het was de staart van het fibernet beestje... Die duivel krijgt steeds meer voordelen dan de heilige engel van Belgacom..
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.