Slechte tot geen ontvangst bellen/sms/data in regio Keerbergen-Rijmenam

  • 20 September 2017
  • 14 reacties
  • 1279 Bekeken

Hallo.
Reeds jaren ondervind ik een zeer slechte dekking op mijn thuisadres.
Heb hierover jaren geleden al contact gehad mat de klantendienst.
Resultaat was: "We erkennen het probleem maar er zijn niet direct werken gepland om de dekking te verbeteren."

Nu, een paar jaar later is er nog niks veranderd, kan nog steeds geen gesprek voeren zonder onderbreking, een sms krijg ik soms pas na een paar uur binnen,...

Alle buren met Proximus-abonnement (in een straal van minstens 500m) hebben hetzelfde probleem.
Wanneer ik aan het bellen ben terwijl ik onderweg ben naar huis, dan weet de ontvanger wanneer ik bijna thuis ben want dan valt de verbinding gewoon weg.

Ik moet via het werk een abonnement met Proximus nemen waarvoor ik 12€ per maand betaal, maar thuis ben ik niet bereikbaar. En dus moet ik daar bovenop nog een vaste lijn aanhouden en hiervan nog eens -uit eigen zak- betalen voor mijn zakelijke telefoons tijdens homeworking.

Heb dit al telefonisch aangekaart (en meerdere mensen uit de gemeente) maar de boodschap is telkens: we weten het... Maar daar ben ik dus niets mee. Onze kinderen hebben een Orange abonnement en die hebben minder problemen (ook niet ideaal maar het lukt wel). Ik krijg vaak zelfs niet eens een sms verstuurd... En als mensen mij bellen dan komen ze onmiddellijk op de voicemail, ook al ligt mijn gsm gewoon naast mij en ben ik niet aan het bellen.
Frustrerend dus. En onbegrijplijk in 2017...

Het probleem ligt dus niet aan ons huis (kinderen kunnen wel bellen, sms'sen met Orange) want in de tuin lukt het ook niet. Je moet al de straat inlopen voordat het enigszins lukt.

14 reacties

eigenlijk zou proximus zo'n klanten kunnen helpen met een > Moile coverage Extender
Ze mogen dit gerust komen installeren als dat verschil zou maken maar ga geen 5€ per maand betalen voor iets dat sowieso als basisdienst moet aangeboden worden... Maar hierdoor ga ik buiten geen betere ontvangst hebben, ofwel?
Daar heb ik geen ervaring mee hoe ver je van de Extender mag verwijderd zijn om nog genoeg ontvangst te hebben , zal ook wel afhangen welke materialen er gebruikt worden in je huis zoals muurisolatie, welk glas in de ramen enz....
Anders moet je eens de vraag stellen aan het proximus team via een privébericht

via dit Forum kunt u een privébericht aan Het Proximus Team sturen door op onderstaande link te klikken:
    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)
Reputatie 7
Badge +4
Op basis van de dekkingskaarten van het BIPT zouden er althans voor Proximus & Orange geen problemen zijn in de regio Keerbergen - Rijmenam (niet in 2G/3G/4G)
http://www.bipt.be/nl/consumenten/telefoon/dienstkwaliteit/dekkingskaarten-mobile-netwerken
Toegegeven wordt dat het theoretische modellen zijn afkomstig van de betrokken operatoren zelf (met controles/steekproeven van het BIPT)
Vandaar misschien eens contact opnemen met het BIPT om het probleem eens aan te kaarten/onder aandacht te brengen
Voorgesteld wordt eventueel ook uw toestel thuis (en in de buurt) niet automatisch voor 4G/3G te laten kiezen maar 2G te forceren (bereik van een zendmast op 900 Mhz 2G is normaal beter dan eenzelfde op 1800 Mhz 3G)

Een mobile range extender kan uw bereik binnen en buiten ietwat verbeteren maar kan uiteraard geen wonderen verrichten: 200 m² = een straal van 8 m dus zonder tegenbericht buiten tot max. 4 m. (veiligheidsfactor afstand/muur/...)

Ter info:
In bijlage een kaart met de locatie van de antennes Keerbergen/Rijmenam
http://www.bipt.be/nl/operatoren/radio/antennes-gedeeld-antennegebruik/antennewebsite-bipt
Concreet delen Base/Orange/Proximus blijkbaar dezelfde masten (met uitzondering van de Rijmenamsestw waar er een Px antenne is & een Orange bouwaanvraag)
Ik heb evenwel niet direct zicht op de gebruikte frequenties (en stralingspattern)
Zoals je zegt en hier op het forum al dikwijls (en andere zoals userbase) aangehaald werd moet je deze kaarten met een korreltje zout nemen want die zeggen eigenlijk wat het zou moeten zijn en niet wat het in realiteit is.

@Pris Buysmans
Nu wat dit betreft zou proximus wel regelmatig field metingen doen (of laten doen, die details ken ik niet) en indien dit al gebeurd is zouden ze ook op de hoogte moeten zijn van dit probleem en indien dit niet zo is zou je best een privébericht sturen zodat dit eventueel nog kan nader bekeken en uitgevoerd worden.

via dit Forum kunt u een privébericht aan Het Proximus Team sturen >
    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)

NB: als ik het niet verkeerd voor heb zijn die kaarten van Bipt ook niet meer up to date !!

Edit: hier meer details gevonden en wie er wel bevoegd is voor deze kaarten:
surf naar > http://bgctv.skynetblogs.be/#GSM-Ontvangst
en ook iets over MCE > http://bgctv.skynetblogs.be/#Mobile-Coverage-Extender
Reputatie 7
Badge +4
@Martin
BIPT kaart mobiel is de situatie zoals gemeld door de operatoren tot 01/06/2017 (& controleorgaan & metingen steekproeven is nog steeds BIPT)
Wat wel waar is dat wat althans Vlaanderen betreft het Departement omgeving waakt over de naleving van de stralingsnormen
https://www.lne.be/kaart-zendantennes

= Ik moet je dus ditmaal expliciet tegenspreken (sorry) & blijf met het bovenvermeld advies
Dat kan allemaal wel zijn dat ze de situatie weergeven op 01/06/2017 maar wat heb je er dan eigenlijk aan dat ze een theoretisch beeld geven en op iedere plaats zijn er zeker geen field metingen gebeurd en daarom zou iemand veldsterkte metingen moeten doen op die plaats waar TS het zwak signaal vaststelt en daarom ook dat het best is dat TS dit uitdrukkelijk voorstelt aan Proximus zodat ze dit kunnen doorgeven aan het bevoegde team om daar in de omgeving veldsterkte metingen te doen en zo het stralingsdiagram kan aangepast worden of anders als het te wijten is aan een defect aan zend of antenne om dit te laten repareren.
Tenslotte ben je met al die stralingdiagrams niks als je in de werkelijkheid vaststelt dat het signaal te zwak is, dit is mijn punt eigenlijk en waarom het allemaal draait.
Je kan daar bipt wel van op de hoogte brengen maar in eerste instantie zou prox toch moeten even gaan nameten wat er aan de hand is, en als dit daar zo slecht is zullen ze toch nog van anderen ook wel klachten binnenkrijgen veronderstel ik toch en hoe meer ze er binnenkrijgen hoe meer ze zouden moeten geneigd zijn om in te grijpen, soit dat is tenminste wat ik ervan denk.
Reputatie 7
Badge +6
Dag iedereen,
Deze pagina geeft veel meer duidelijkheid over de plaats van de antennes:
http://www.sites.bipt.be/

Mvg,
inderdaad Wim en daar verwijst de auteur van http://bgctv.skynetblogs.be/#GSM-Ontvangst ook onder ander naar.
Reputatie 6
Badge +3
Hey,

Als je de indicatie vergelijkt die wij weergeven en het BIPT weergeeft voor ons netwerk, kan je zien dat het BIPT op sommige locaties niet hetzelfde weergeeft: BV. Kalmthout. Natuurlijk is de map niet 100% correct en dan nog is het weergeven netwerk slechts een indicatie en kunnen storingselementen hier ook niet mee verrekend worden. Indien er dus op een locatie geen bereik is hoewel beide kaarten weergeven van wel, kan het zijn dat het signaal hier niet sterk genoeg aanwezig is en wordt verstoord door externe factoren.

Groetjes,
Lorentz.
En dat is wat ik er ook van denk, die kaarten zijn een indicatie maar geen waterdichte weergave van de werkelijke ontvangst op een bepaalde omgeving en op een welbepaald tijdstip waar dit kan variëren door externe factoren.
Wat natuurlijk niet belet dat er toch iemand de reden van slechte ontvangst ter plaatse zou moeten natrekken indien deze langdurig aanhoudt.
Reputatie 7
Badge +6
Hallo Pris,
Ik ben mijn licht gaan opsteken bij onze interne 'antennedienst' zeg maar en zij bevestigden mij dat, omwille van de zeer bosrijke omgeving van Keerbergen, de gsm-ontvangst er niet optimaal is. In de buurt van de Kruishoeve komt er op termijn een bijkomende site van Proximus, op een bestaande pyloon van Orange, dit is voorzien voor 2018. Voor de overige gebieden in en rond Keerbergen zijn er niet direct bijkomende investeringen of nieuwe sites gepland.
Mvg,
Wim
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
Als ik de kranten mag geloven is er in Keerbergen (althans nu) wel iets meer aan de hand (= zoals Martin reeds heeft aangehaald best snel controles ter plaatse laten doen, correcte werking antennes verifiëren en/of lokale overbelasting netwerk)
In goede theoretische modellen wordt (uiteraard) rekening gehouden met de plaatselijke omstandigheden zoals een bosrijke omgeving e.a.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-keerbergen/-ik-betaal-om-nooit-bereikbaar-te-zijn-a3265181/
Dat er iets aan de hand is daar moet je niet aan twijfelen als er ineens meerdere mensen melden dat er in regio keerbergen problemen zijn dan zal er ook onlangs iets loos zijn!

Reageer