Beantwoord

Roaming buitenland

  • 20 September 2017
  • 3 reacties
  • 150 Bekeken

Ik heb in Frankrijk in augustus 2017 getelefoneerd met het nummer 3900: dit is het nummer voor service van Orange voor al zijn abonnees en internetaansluitingen in Frankrijk. Reden: het internet lag plat in onze vakantiewoning en de provider is Orange. Bij connectie wordt gemeld dat, volgens de Franse wetgeving, de wachttijd gratis is en betalend vanaf connectie. Ik heb 35 min gewacht en 10 minuten connectie. Op mijn factuur verschijnt: Roaming naar Premium nummer: 45,06 min en 34,1597€ kost. Na contact met de facturatiedienst heeft men de kost geannuleerd, waarvoor dank, maar er schijnt iets fout te lopen want bij connectie wordt aangekondigd dat de wachttijd gratis is....
Voor veel diensten in Frankrijk bestaan dat soort nummers, vaak is er geen nationaal vast nummer. Weet iemand hoe dat in elkaar steekt?
icon

Beste antwoord door M_016 20 September 2017, 14:48

Bekijk origineel

3 reacties

Ik geef je toch al deze info mee waar je veel info vindt over roaming, roamingtool enz..
http://proximus.be/euroaming
Reputatie 7
Badge +4
Beste in principe is er niets fout gelopen, ik probeer het even toe te lichten

Wanneer A naar B belt start normalerwijze het gesprek (en de aanrekening van het gesprek) wanneer B opneemt (ook wanneer dit een machine/wachtrij, ...is)
Technisch is het in principe mogelijk om bv. de start van het gesprek (en de aanrekening van de kosten) enige (beperkte) tijd uit te stellen.
Dit wordt evenwel (quasi) nooit toegepast om (mogelijke) fraude te voorkomen

In Frankrijk is er sinds enige tijd specifieke wetgeving van toepassing voor dergelijke bovenvermelde diensten en heeft men het signaal "antwoord" althans van dergelijke diensten losgekoppeld van het signaal "facturatie"
Het gesprek start dus bij antwoord (vandaar dat u 45 min. aangerekend werden), maar de lokale Franse facturatie
begint pas wanneer u in contact komt met een operator (=10 min.)
Voor zover mij bekend is dit enkel "een Franse oplossing" en zeker niet standaard voorhanden (in alle types van telefooncentrales/gateways van netwerkoperatoren)
Het is een beetje te vergelijken met oude manuele telefonie waarbij de operatrice in de jaren 18xx/19xx de taxatie manueel startte wanneer ze er zeker van was dat de verbinding ok/verstaanbaar was

Concreet is er hier (quasi zeker) vanuit Orange aan Proximus een gespreksduur van 45 min. doorgegeven (en ook in rekening gebracht volgens de toepasselijke roaming akkoorden)
Dit is in principe enkel te vermijden indien Orange een duur van 10 min. zou hebben doorgegeven (tenzij we het Franse systeem gaan veralgemenen en de nodige software & hardware aanpassingen "overal ter wereld" gaan doorvoeren)
Dan denk ik dat er verder moet afgesproken worden tussen Orange en zijn roaming partners. Het is misleidend te horen dat de wachttijd gratis en dan de duur van het volledig gesprek doorgeven. Er zijn in Frankrijk tal van deze diensten en ik zal dan waarschijnlijk niet de laatste zijn die zoiets voor heeft. Had ik geweten dat het heel gesprek aangerekend werd had ik onmiddellijk ingehaakt en een mail gestuurd. Alleszins bedankt voor de opheldering.

Reageer