Beantwoord

Radio luisteren zonder TV aan te zetten

  • 17 August 2016
  • 7 reacties
  • 8215 Bekeken

Als ik naar een radiozender wil luisteren moet ik het volgende doen.
T.V. aanzetten en radio selecteren.
Ik heb via mijn t.v. een verbinding naar externe versterker en zo hoor ik de radio via mijn boxen.
Nu is de vraag of het mogelijk is de t.v. uit te schakelen dat het t.v. scherm niet steeds aan staat op radiopost maar wel mijn radiokanaal blijf horen.
Andere mogelijkheden mag ook, maar zou liefst geen beeld zien op t.v. als radio aan staat.

Edit Wim: verplaatst naar subforum Proximus TV
icon

Beste antwoord door Marleen 17 August 2016, 11:54

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Heb je al eens bij de 'tools' van je TV gekeken of je daar niet de mogelijkheid hebt: beeld uit? Zo doen wij het, maar we hebben geen externe versterker). De TV blijft dan natuurlijk wel aanstaan, niet ideaal maar beter dan geen radio ;-)

Zie ook hier voor BETERE oplossingen:

nl.forum.proximus.be/tv-tips-tricks--8/nieuwe-proximus-tv-ervaring-33212?postid=534457
en:
nl.forum.proximus.be/proximus.tv-7/radio-luisteren-op-tv-33427 : zonder je tv aan te zetten, via je geluidsinstallatie radio beluisteren door direct 801 in te geven (Elsa)
Reputatie 5
Badge +3
Verbind de audio uitgang van je decoder met de versterker/receiver, in dat geval kan de TV uit.
Nadeel met een V5 compact is dat er geen display is zodat je de zenders niet kan raadplegen, de V5 heeft (gelukkig) nog een info display.

mvg
Als ik naar een radiozender wil luisteren moet ik het volgende doen.
T.V. aanzetten en radio selecteren.
Ik heb via mijn t.v. een verbinding naar externe versterker en zo hoor ik de radio via mijn boxen.
Nu is de vraag of het mogelijk is de t.v. uit te schakelen dat het t.v. scherm niet steeds aan staat op radiopost maar wel mijn radiokanaal blijf horen.
Andere mogelijkheden mag ook, maar zou liefst geen beeld zien op t.v. als radio aan staat.

Edit Wim: verplaatst naar subforum Proximus TV

blijkbaar zijn er nog die dit probleem ondervinden dat wanneer de tv in standby komt ook de audio niet meer via de versterkers doorkomt !!!!

lees eens wat hier staat beschreven onder het punt NOTA:
http://bgctv.skynetblogs.be/#Decoder-V5-mini-doosinhoud
daar staat : NOTA: .#- HDMI ARC -#
- Van decoder HMI uit naar HDMI ingang TV ....... enz......
er staat een schemaatje bij ook.
Reputatie 5
Badge +3
Nogmaals, als je de audio uitgang van de decoder naar versterker gebruikt in plaats van de audio uitgang TV naar versterker, dan moet je TV niet opstaan.
Ik vind dit ook raar dat er ook al anderen gemeld hebben dat als ze hun audio met de versterker verbinden dat de TV moet opstaan dan moet er toch ergens verwarring zijn op de manier waarop ze die aansluiten mss werken ze dan toch via HDMI zoals hier :
http://bgctv.skynetblogs.be/#Decoder-V5-mini-doosinhoud
NB: ik werk met dat "mini din scart naar tulp stekkers" en de TV moet uiteraard ook niet opstaan. kabeltje wordt hier onder punt '3)' ook besproken trouwens:
scart TO tulp
Reputatie 5
Badge +3
Ik ben nu naar Radio 2 aan het luisteren op kanaal 803 via versterker (AUX) aangesloten met rood/wit cinch kabel aan de V5 decoder, heb mijn TV daarvoor niet nodig.
Als de versterker een digitale audio ingang heeft kan je deze eveneens verbinden met de V5/V5c decoders wat een betere kwaliteit biedt.
ik vraag mij af of die HDMI detectie die je kan instellen op de v5-mini daar niks mee te maken heeft want vind ik toch maar raar dat er nog anderen dit probleem melden ook als ik de vraag stel is je versterker verbonden met een r/w cinch (tulp) stekker en dan beweren die van wel !
Kan toch moeilijk dat die allemaal niet weten hoe ze de audio verbinding gemaakt hebben.

Reageer