Q: Aansluiten Geluidsinstallatie

  • 30 October 2011
  • 7 reacties
  • 7414 Bekeken

Hallo,

Ik heb me pas een nieuwe geluidsinstallatie aangeschaft(Geen volledig "home cinema systeem", maar iets met wat meer kick) en vroeg me af waar ik deze nu momenteel het best op aansluit? En ook binnekort wanneer er een Belgacom Decoder bijkomt?

SITUATIE1:

Momenteel heb ik volgende apparatuur...

  • DVD-Recorder(HDMI uitgang, Optische uitgang, Scart uitgang,...)
  • PS3(Blu Ray)
  • Samsung UE46D7000(Smart LED TV)
  • Bose CineMate II (Enkel 1 optische ingang)
Voorlopig komt de Coax kabel nog op de DVD-Recorder binnen en gaat zo verder naar TV(Binnekort wordt dit een Belgacom Decoder). Zowel de DVD-Recorder als de PS3 zijn ook met HDMI 1.4 aangesloten op de TV, en de TV heb ik met een optische kabel met het Bose systeem aangesloten.

Mijn 1ste vraag is of dit in mijn huidige situatie(al duurt deze nog maar even) de beste manier is om mijn Bose systeem aan te sluiten, of zou ik toch beter geluid hebben van mijn DVD-Recorder/PS3(Blu Ray) als ik de optische kabel respectievelijk daar mee zou verbinden wanneer in gebruik? Dit is iets wat ik bijkomend even graag had geweten, maar belangrijker is situatie 2...

SITUATIE2:

Eénmaal de decoder van belgacom er bij komt dan ga ik de DVD-Recorder ertussenuit laten mits ik niet echt de nood heb om dingen extra van TV/decoder op te nemen, dus dan wordt het als volgt...

  • Belgacom Decoder
  • PS3(Blu Ray)
  • Samsung UE46D7000(Smart LED TV)
  • Bose CineMate II (Enkel 1 optische ingang)
Waar sluit ik hier best mijn Bose Systeem op aan, mits deze maar 1 optische ingang heeft? Ik kan zowel 3D/HD filmbestanden afspelen rechtstreeks van mijn SMART TV(USB,Sharing,...), als via De Belgacom Decoder, als via de PS3(Blu Ray). Deze hebben allemaal een optische uitgang, maar ik kan er maar 1 aansluiten. Dit vind ik een beetje verwarrend! Maakt het misschien niet uit als ik enkel de tv optisch verbind met het Bose systeem, omdat alle andere apparatuur toch via HDMI 1.4 met mijn TV verbonden is of gaat zijn? Of heb ik dan toch kwaliteits verlies van de andere bronnen, en ga ik bijvoorbeeld een optische switch moeten gebruiken?

Kan iemand de situatie wat voor me ophelderen aub? :)


Alvast bedankt!


Mvg,

Dave


7 reacties

Reputatie 2
Badge
Situatie 2

Raar maar waar de CineMate 2 heeft maar 1 optische ingang (wat zeer weinig is)

PS3 (blu ray) - "Digital out" optische kabel - Bose Cinemate optical ingang (dit is voor de audio via Bose)

Belgacom decoder - analoog out kabel - Bose Cinemate analoge TV ingang (dit is voor de audio via Bose)


Bedankt voor de reactie RolandT!

Ja hier was ik al bang voor! Deze manier van aansluiten lijk idd de beste voorhanden met hetgeen wat ik heb/ga hebben. Maar volgens deze aansluiting wordt mijn Bose systeem niet gebruikt bv. wanneer ik een 3D/HD/Blu Ray film zou afspelen rechtstreeks via de SMART TV. En het geluid van de Belgacom Decoder zal waarschijnlijk ook beter zijn met een optische kabel ipv met analoge kabels?

Als ik het goed begrijp zal de uiterst beste oplossing(buiten een Home Cinema Systeem kopen met meerdere optische ingangen) dus zijn dat ik zowel van de PS3, de Belgacom Decoder als van de SMART TV een optische kabel laat gaan naar een optische switch en vandaar optische kabel naar mijn Bose Systeem. En dan switchen, naargelang welke bron gebruikt wordt?



Mvg
Reputatie 2
Badge
Die CineMate 1 van Bose heeft 2 optische ingangen (weet niet of je nog mag omruilen?)

Belgacom TV audio is niet veel soeps, ik zou de optische ingang voor je BluRay gebruiken en niet voor Belgacom TV.
Je zou dit eens moeten testen:

- Blu-ray in je PS3, aansluiten met HDMI naar je TV
- Je TV via optische kabel aansluiten met je BOSE muzieksysteem

Als je nu in je PS3 kiest voor bijvoorbeeld DTS of Dolby Surround, krijg je dan een icoontje of andere melding op je BOSE-systeem hiervan?

Indien dit het geval is geeft je TV gewoon het digitaal HDMI signaal via de optische kabel door aan je BOSE-systeem en heb je op deze manier van al je HDMI-toestellen digitale audio uit je geluidssysteem.
Hi,


Ik heb ongeveer dezelfde setup (Sony TV ipv samsung).

Ik heb alle apparaten aangesloten op de TV via hdmi, scart, pc-in, etc. En de optische out van de TV op mijn Bose aangesloten.

Dit werkt perfect, en ik heb prachtig geluid. (maar, de TV moet wel aanstaan als ik muziek wil spelen)

Het leuke is dat ik zo mijn smartphone kan aansluiten aan de TV via de PC-in, en zo muziek kan spelen op de bose speakers.

ps: je kan niet samen de optische als analoge input op de bose aansluiten.

Groetjes,
Hoi,

Ik heb ook een SAMSUNG SMRT tv en bose systeem.

Bij het bosesysteem is een klein kastje, dit heb ik met de optische kabel aangesloten op de tv en de andere kabel is aangesloten op het bose systeem. Ik was ook terug naar de winkel geweest en blijkbaar moet alles wat je wil beluisteren via BOSE via je tv afgespeeld worden. Bij Belgacom decoder en ik wil radio beluisteren dan moet ik dat via de TV doen. Op het eerste moment paniek, want ik dacht dat kan toch niet zijn dat ik radio moet beluisteren met beeld op tv, maar na enkele seonden springt de schermbeveiliging aan op de LED tv van Samsung.Dus dat is ook geen probleem meer. Ik moet wel zeggen het geluid via de bose is gewoon FANTASTISCH !! Laat eens wat weten als je het hebt aangesloten.
De technieker is hier vandaag alles komen installeren en zo heb ik kunnen testen waar ik nu best mijn Bose systeem op aansluit!

Ik heb gemerkt dat het voor mij het beste werkt als ik het aansluit zoals marklovesfloyd hierboven ook vermeld! Zowel mijn PS3 als BGC Decoder zijn via hdmi op mijn tv aangesloten, en vanuit mijn tv gaat er dan een optische kabel voor het geluid naar mijn Bose systeem.

Mits toch alles wat ik wil gebruiken via tv gebeurd, werkt dit blijkbaar perfect!


Reageer