Proximus TV krijgt opfrisbeurt (Bron Het Laatste Nieuws)

  • 31 July 2015
  • 2 reacties
  • 428 Bekeken

Proximus gaat in de komende maanden zijn televisieaanbod opfrissen. Proximus TV krijgt een nieuwe interface en het telecombedrijf lanceert de SwipeBox, een toestelletje om aan de televisiedecoder te koppelen en waarmee de klant persoonlijke content op televisie kan afspelen. 'Dit is de grootste innovatie in tien jaar Proximus TV', zei Philip Vandervoort, directeur van de consumentenbusiness van Proximus.



Topvrouw Dominique Leroy gaf toe dat 'de tv-ervaring aan vernieuwing toe was'. Tegen het einde van het jaar komt Proximus daarom met een nieuwe televisie-interface, die enkele snufjes bevat die de concurrentie al enkele maanden heeft. Zo zal de Proximus-klant in de toekomst ook zijn tablet of smartphone als afstandsbediening kunnen gebruiken en programma's kunnen 'swipen' vanuit een app naar het grote scherm, vergelijkbaar met wat Telenet met zijn Yelo-app aanbiedt.



Proximus onderscheidt zich wel met de mogelijkheid om opnames op verplaatsing te bekijken met de app, via wifi-hotspots van Proximus of het mobiele netwerk. Bij Telenet moet je binnen hetzelfde wifi-netwerk als de decoder blijven om opnames te bekijken. Proximus TV zal er overigens zeer gelijkaardig uitzien op televisie, tablet en smartphone. 'We hebben het zo simpel mogelijk gemaakt', dixit Vandervoort.



Daarnaast lanceert Proximus met de SwipeBox binnenkort een klein doosje om aan de decoder voor tv te koppelen. Daarmee zal de klant persoonlijke content zoals foto's of video's snel via de smartphone of tablet op televisie kunnen bekijken. Er is ook integratie met onder meer Youtube, Facebook en internetradio's. Die mogelijkheden zijn volledig geïntegreerd in Proximus TV, zodat je bijvoorbeeld in een kadertje in de hoek televisie kan blijven kijken terwijl je door je foto's bladert.



Het wordt bijvoorbeeld ook mogelijk om een Youtube-filmpje te bekijken tijdens de reclameboodschappen op televisie, zo opperde de productmanager van Proximus tijdens een demo. Leroy haastte zich om dat bij te sturen. 'Het is niet onze bedoeling om reclame te verbergen', zei ze. 'We denken dat vooral jongeren het zullen gebruiken. En dan is het een voordeel dat de televisie opnieuw hun centrale scherm wordt. Jongeren die vroeger rond een tablet zaten, zullen nu weer rond de tv zitten.'



Het illustreert de strategie van Proximus, en hoezeer die verschilt van die van concurrent Telenet. Die laatste heeft zich met de instap in De Vijver Media zélf op de contentmarkt gewaagd en gaat de concurrentie met internationale spelers als Netflix aan, terwijl Proximus zichzelf meer ziet als een 'aggregator' die content van anderen samenbrengt en zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk naar het grote publiek brengt. Leroy hoopt natuurlijk ook dat jongeren hun films niet meer illegaal zullen downloaden, maar ze omwille van het gebruiksgemak zullen huren via Proximus TV.



Hoeveel de SwipeBox zal kosten en wanneer het toestelletje precies op de markt komt, is nog niet bekend. Het zal in de komende maanden gebeuren. Maar Vandervoort gaf wel aan dat Proximus mikt op een 'brede verdeling'. Of het toestel verkocht dan wel verhuurd zal worden, is ook nog niet duidelijk. 'We zijn de voorkeuren van de klant in kaart aan het brengen', luidt het. Later wordt de SwipeBox mogelijk gewoon in de televisiedecoder verwerkt.


http://www.hln.be/hln/nl/929/TV-Gids/article/detail/2409268/2015/07/31/Proximus-TV-krijgt-opfrisbeurt.dhtml" target="_blank


2 reacties

Allee dat belooft, als alles maar goed werkt ik hou al mijn hart vast ;-)
Ja ik ken dat met die nieuwe opfrisbeurten.Veel beloven en niets zien gebeuren.

Reageer