Printer op b-box2 werkt niet

• Apprentice
  • 2 reacties

Ik heb een b-box2. Mijn internetkabel (geel) loopt binnen bij een Cisco router. Dat was al zo voor ik de b-box2 had. Op de router steken via kabel (niet wifi) aansluitingen op een computer met W7 en een netwerkprinter (Brother MFC-746ODN).

Als ik de gele kabel rechtstreeks van de b-box2 naar de computer laat lopen en dus ook geen gebruik meer maak van de Cisco en hetzelfde doe met de printer, heb ik wel meer WIFI-mogelijkheden met de computer, maar werkt de printer niet meer - de computer ziet de printer niet meer. Normaal zou het mogelijk zijn om de printer wel te kunnen laten werken rechtstreeks op de b-box2, doch wellicht dient er iets in de instellingen gewijzigd om dit te realiseren.

Heeft iemand dit ook voorgehad of kent iemand de oplossing?

Dank!

San

11 Reacties

Reputatie 1
Badge

Lijkt me een IP-nr. probleemke te zijn. Laat je die printer automatisch een IP nr krijgen, of gebruik je een vast IP ? Voor printers gebruik je best een vast IP : dan ben je altijd zeker dat het niet verandert. 't is iets meer instelwerk, maar stukken zekerder.

Als je printer via DHCP een Ip krijgt van de bbox2 zou dit ook moeten werken maar aan vast Ip geven aan je printer zoals 192.168.1.201 zou inderdaad zeker moeten lukken.

Je printer had waarschijnlijk al een vast Ip adres geef hem gewoon eens het adres 192.168.1.200 en probeer nog eens.
Reputatie 7
Badge +1

mijn printer heeft 192.168.2 mijn smartphone 192.168.5. nooit moeten instellen.

Reputatie 1
Badge

Als je DHCP gebruikt krijgt dat ding inderdaad automatisch een IP adres. Maar zonder reservaties kan dat IP nr. veranderen. Voor een smartphone of PC is dat niet zo belangrijk (toch niet als je die PC geen servertoepassingen toebedeelt), maar bij een printer of een NAS bv. mag dat IPnr. niet veranderen, of je zal niet kunnen printen. Als die printer altijd blijft aanliggen zal dat blijven werken. Maar als de 'lease-tijd' ooit eens overschreden wordt, dan kan die printer een ander IPnr. krijgen, en dan vind je PC die printer niet meer terug, en kan je niet meer printen.

De zekerste methode is met vaste IP's werken : dat stel je in op de printer zelf, en dan heb je zeker geen probleem. Zonder kan inderdaad werken, maar het is niet zeker dat het blijft werken.Om vaste IP's te gebruiken, moet je gewoon 1 kiezen die buiten de 'IP-pool' van de DHCP ligt.

Je IP's zullen trouwens eerder iets als 192.168.1.2 zijn, maar dat zal wel een tikfoutje zijn 😉.

In ieder geval heeft mijn HP printer geen fix IP en krijgt er één via DHCP en dit heeft bij mij nog nooit problemen gegeven.

Maar als je problemen hebt dan kan je best inderdaad proberen met een fixed IP adress in je printer te zetten zoals 192.168.1.201 bv en moet je niks in je bbox2 instellen.

Mijn printer blijft ook nooit aanliggen alleen als ik iets te printen heb en dan terug uit.

Dank u allen,

helaas ken ik niets van IP-adressen maken af? Ook weet ik niet wat DHCP is?

Mijn printer staat vaak aan en is meestal gewoon aangesloten op het thuisnetwerk via een kaske 'TP-Link' op het stroomnet.

dank

San

Is dit een printer die je via ethernet utp kabel kunt aansluiten want dan kan je hem direct aan de bbox ethernet poort aansluiten

om een voorbeeld te geven van een Ip adres:

Je IP adres van je bbox is 192.168.1.1 dus als je naar de webinterface van je bbox wilt surfen voer je in je webbrowser http://192.168.1.1 in

DHCP van je bbox is in het kort gezegd het automatisch toekennen van ip ardessen aan de toestellen die je op je bobx aansluit zoals bvb je printer die je er zou op aansluiten die zou via dhcp een ip adres krijgen bvb 192.168.1.3 en je laptop zal bvb 192.168.1.2 krijgen .

alleen als je printer op die manier niet goed zou werken zou je via de webinterface van je printer (als je zijn ip adres kent ; zie in de printer documentatie) zijn ip adres statisch kunnen toekennen bvb 192.168.1.201 .

Reputatie 1
Badge

Bij de meeste netwerkprinters kan je zo'n vast IP ook via het toestel zelf vastleggen. Want als je printer nog geen IP heeft, is het wat moeilijk om dat via die webpagina van de printer te doen. HP heeft daar bv. een tooltje voor, waarmee je het IP kan aanpassen, zonder dat die printer dat al heeft toegekend gekregen (dat werkt dan via het MAC-adres), maar ik weet niet of Brother zoiets ook heeft.

Best eens op je gemak de handleiding lezen : dat zou duidelijkheid moeten brengen... Netwerken zijn heel makkelijk als het werkt, maar als het niet werkt mag je soms redelijk zoeken om het goed te krijgen.

Webpagina van mijn printer ligt vast na een reset en dan kan je die instellen vast of automatisch verkrijgen.

dag allemaal, het is gelukt mijn printer te doen werken.

Dank u voor jullie enthousiaste respons!

San

à la bonne heure 😉