Vraag

Pool DHCP

  • 30 July 2017
  • 7 reacties
  • 884 Bekeken

Hi,
Ik heb een BBox3 met software versie 10.A.0.I.FS en heb volgend probleem:
Een laptop van het werk neemt regelmatig een intern vast IP-adres van een PC over.
Bij een kennis met eveneens een BBox3 (geen idee welke software versie hij heeft) heb ik gemerkt dat hij 2 poolranges kan instellen. 1 range voor PC's en 1 voor Decoders. Ik heb deze optie helaas niet.
Deze mogelijkheid zou mij helpen om IP-conflicten te voorkomen.
Kan iemand mij hier meer informatie over geven of, indien mogelijk, helpen?
Alvast bedankt.

7 reacties

Dit is de laatste software versie voor de bbox3 van technicolor (die heb ik ook)
Als voor al je toestellen je instellingen zo staan dat ze via DHCP een ip adres moeten krijgen dan zal de bbox3 ook automatisch voor elk toestel een ander ip adres toekennen zodat je geen conflicten hebt.
Als je op een vast toestel een vast ip instelt zou je eventueel conflicten kunnen hebben doordat de dhcp van de bbox3 reeds dit ip adres kan toegekend hebben aan een ander toestel
NB: ipv een vast ip in te stellen op een toestel kan je ook met een adres reservation werken op de bbox3
zie > Bbox3 Add Static Address
dit zal volgens mij een oplossing zijn voor uw probleem.
Hoi,
Bedankt voor de reactie.
Die mogelijkheid had ik inderdaad ook al overwogen... Helaas is dit een beetje de omgekeerde wereld.
Echter blijft mijn vraag waarom ik de range van de DHCP-pool niet zelf kan instellen terwijl dat bij mijn kennis wel mogelijk is... De standaard range is trouwens van 1 tot 63...
Opgave van een range is een stuk gemakkelijker te beheren... Alles wat lager is dan X is vast, de rest is volatiel of natuurlijk omgekeerd...
Dat is toch mogelijk ik heb deze eens veranderd op de bbox3 naar 50 ipv 63

Reputatie 6
Badge +3
Op mijn Sagemcom B-Box 3 v2 is de IP range voor de decoders vanaf 192.168.1.64. Maar je kan dit natuurlijk altijd aanpassen.
Inderdaad op een bbox3 van sgemcom heb je meer uitgebreide instellingen,waar je ook deze voor de decoders kunt aanpassen wat niet het geval is bij de bbox3 van JoDBLy !
Reputatie 6
Badge +3
Mijn punt was gewoon dat de optie JoDBLy gezien had bij zijn kennis een Sagemcom B-Box3 was. Dat was mijn enigste bedoeling van mijn vorige post.
Geen probleem hoor, dat had ik ook zo begrepen en 't was maar om er nog eens duidelijk op te wijzen dat wij inderdaad spijtig genoeg die uitgebreide instellingen niet hebben met ons technicoloreken 🙂

Reageer