Ping wordt trager als er meer gedownload wordt

  • 6 May 2012
  • 1 reactie
  • 223 Bekeken

Hoi,

Wij zitten met een bbox2 op ADSL (VDSL2 is pas voor binnen een week). Als ik 1 bestand download van een website tegen 170kB/s dan vertraagt mijn ping naar www.google.com van 45ms naar 350ms (ping www.google.com -t). Als ik 2 bestanden download van een website (1 tegen 170kB en het 2de tegen 80kB) dan vertraagt mijn ping naar 600ms. Dit is extreem vervelend daar als 1 pc iets download de andere pc's traag internet hebben door een trage ping.

Kan dit verholpen worden of zijn er andere tests die moeten uitgevoerd worden? Of is dit normaal (ik denk het niet)?

Mvg,

Kristof

fd081078

1 reactie

Het is redelijk normaal dat je ping omhoog gaat wanneer je aan het downloaden bent. Dit komt door packetloss onderandere. Het komt er op neer dat wanneer er veel internetverkeer is, de kans dat extra paketten juist terechtkomen kleiner wordt wat je ping verhoogt.

Echter een ping van 350ms of 600ms (ik vermoed via wifi?) is echt hoog. Misschien komt dit doordat je tegen je limiet zit te downloaden, wat er voor zorgt dat er geen ruimte meer is voor extra internetverkeer. Ter vergelijking: een normaal ping via wifi is 50ms en via kabel 25ms.

Een mogelijke oplossing is internetten via kabel ipv wifi. Hierdoor zou je ping al omlaag moeten gaan + het limiteren van je downloads/uploads wat voor meer bandbreedte zorgt. Ook kan je eens een .be site testen. Mogelijk levert dit ook een lager ping op.


Mvg

Gert-Jan

Reageer