Packs – Onlogische facturatie vanaf 2012

  • 25 January 2012
  • 8 reacties
  • 1062 Bekeken

Voorafgaand wens ik duidelijk te stellen dat het mij niet om het mij niet (pietluttig) terugbetaald bedrag gaat in mijn geval (amper 0,68 €), maar om het principe en de begrijpelijkheid van de facturatie.

Indertijd werd mij door Belgacom een pack ‘Telephony + Internet +TV’ aangepraat met de verzekering dat in dit pack de TV (met inbegrip van de decoder)steeds gratis zou blijven (stond vroeger ook als dusdanig op de website van Belgacom – ik bezit hiervan nog een schermafdruk).

Op de factuur stond dit tot en met 2011 als volgt (onder ‘abonnementen-pack’):

Bedrag (incl. BTW)

Telefoonlijn Classic 19,00 BTW 21%

Internet Favorite 43,46 BTW 21%

Discount Pack -14,50 BTW 21%

Decoder 6,00 BTW 21%

TV Comfort 12,50 BTW 12%

Discount Pack -4,00 BTW 12%

Niet eenvoudig, maar de 2 ‘Discount Pack’ samen (-18,50) neutraliseren netjes het abonnement TV Comfort en de Decoder (samen 18,50).


Sinds 2012 en ingevolge de BTW-verhoging van 12% naar 21% op digitale TV (abonnement TV Comfort stijgt van 12,50 naar 13,50 €) ziet de factuur er als volgt uit:

Bedrag (incl. BTW)

Telefoonlijn Classic 19,00 BTW 21%

Internet Favorite 43,46 BTW 21%

Discount Pack -14,50 BTW 21%

Decoder 6,00 BTW 21%

TV Comfort 13,50 BTW 21%

Discount Pack -4,32 BTW 21%

Vaststelling: TV Comfort + Decoder = 19,50 te samen, de 2 ‘Discount Pack’ = 18,82 te samen of een (miniem) verschil van 0,68 €.

Hierover ondervraagd, antwoordt uw helpdesk ‘klantendienst’ mij dat Belgacom beslist heeft de BTW-verhoging volledig door te rekenen aan de klanten. Men kan mij echter geen verklaring geven, noch voor het feit dat men niet langer de Belgacom TV gratis in het pack geeft (wat mij nochtans indertijd was beloofd), noch voor het niet volledig doorrekenen van de BTW-verhoging (aanrekening van slechts 0,68 € in plaats van 1,00 € in mijn geval). Uw helpdesk medewerker beloofde mij evenwel mijn bezwaren door te geven aan zijn hiërarchie.

Ik heb stellig de indruk dat onder tijdsdruk (recente beslissing van onze federale regering) Belgacom gewoon de BTW-aanslagvoet van 12% in 21% veranderde in de computertoepassing ‘facturatie’, zonder zich af te vragen of de uitkomst van deze werkwijze al dan niet correct en logisch is voor de klanten met een ‘pack’.

Wat een boeltje!

Wat denkt u hiervan?

8 reacties

dat ik blij ben dat er iemand de moeite doet om zijn factuur te checken en zijn huiswerk te maken.

toevallig is het weer een 'foutje' in het nadeel van de consument. hoe ze er aan komen kan ik ook niet meteen zeggen, maar ik ben dan ook geen rekenwonder. hopelijk wordt dit met terugwerkende kracht recht gezet

dit gezegd zijnde, ik heb zelf geen pack

huidige situatie:



ik weet helaas de oude situatie niet meer, maar als tv idd gratis is bij een pack met 3 produkten moet de korting €19,50 bedragen, want in het geval van comfort & favorite internet niet meer waar is. bij intense is de korting dan weer een pack hoger

mvg
Ben blij dat ik niet alleen gereageerd heb !

Mij werd het verhaal gedaan dat dit een beslissing door de regering is waar belgacom niets kan aan doen. alleen lijkt het mij niet logisch dat als je niets betaalt aan 12% btw je ook niets betalt aan 21% btw. Maar is waarschijnlijk te logisch, en juridisch zullen ze hun zeker ingedekt hebben...

0,88 eur is de moeite niet , maar x het aantal klanten per maand maakt toch weer extra inkomen voor belgacom volgens mij...

Het ergst van al is de arrogantie waarmee ik mijn antwoord kreeg (ga dan maar elders we zijn toch het goedkoopst !), en dat ik uiteindelijk slechts 2 dagen heb kunnen genieten van gratis internet. wil nu toch even relaas van de lijdensweg :

- online aanvraag op 22/11 : kon niet afgewerkt worden omwille van een oud voordeeel van de werkgever (was reeds geschrapt door werkgever vanaf ergens augustus). ging één tot twee weken duren vooraleer dit geregeld was.

- uiteindelijk krijg ik een boodschap op antwoordapp rond 20/12 dat decoder ter beschikking zal zijn in kiala afhaalpunt vanaf 23/12 en dat pack geactiveerd wordt vanaf die datum. na herhaaldelijke tel. met klantendienst : pakket uiteindelijk beschikbaar op 29/12 (reden : staking op 22/12, terwijl ik later op mn verzenddocument duidelijk een verzendatum zag van 23/12..)

Facturatie geactiveerd vanaf 23/12, vorige week mail naar klantendienst om dit en bovenstaande te melden, hele tel. discussie achteraf... uiteidelijk creditnota ontvangen vandaag voor terugbetaling van 23/12 tem 29/12 (symbolische 3,87 eur). Groot is wel mn verontwaardiging dat op de creditnnota staat dat het bedrag terecht werd aangerekend , maar me wel een commerciele geste werd gedaan...

mvg
Goeiedag Eva van Belgacom,

Hartelijk dank voor de reactie, maar de informatie m.b.t. de tariefwijzigingen die u geeft wijzigen geenszins het 'onlogisch' karakter van deze tariefwijzigingen i.g.v. een pack met TV, in mijn geval van een pack 'Vaste telefoon + Internet Favorite + TV'.

1) Toen Belgacom mij indertijd het pack verkocht (ik had toen enkel vaste telefoon en internet) werd mij verzekerd dat het TV abonnement gratis was en ook in de toekomst volledig gratis zou blijven. Hoe verklaart Belgacom nu dat dit principe niet meer geldt (want een gedeelte van de BTW-verhoging wordt doorgerekend). Scherp gesteld zou men zelfs kunnen spreken van contractbreuk.

2) Vermits (volgens de Belgacom klantendienst) Belgacom desondanks toch beslist om voor de packs met TV de BTW-verhoging ook door te rekenen, waarom dan deze verhoging van 1 € in mijn geval niet volledig maar slechts gedeeltelijk (0,68 €) doorrekenen ?
Zoals ik al zei, omdat meer dan waarschijnlijk Belgacom in zijn computertoepassing 'facturatie' de BTW-aanslagvoet van 12% gewoon veranderde in 25% en zodoende o.m. ook de 'discount pack' van 4 € ongewild verhoogde tot 4,32 € i.p.v. de 4 € te handhaven. De tarieven van Belgacom werden gewoon afgestemd op deze volkomen onlogische uitkomsten van deze IT-werkwijze.

Onlogica troef zou ik zeggen (geef toe, in mijn geval, 18,82 € i.p.v. 19,50 € of amper een verschil van 0,68 €, verschil dat niet logisch kan worden verantwoord, want ook niet overeenstemmend met de BTW-verhoging die in mijn geval 1 € rond bedraagt).

Met vriendeljke goeten.
Is bij mij een 2 euro verschil per maand. Geeft toch weer een heel bedrag te betalen op jaarbasis.


Ik vind de verklaring van Belgacom hiervoor helemaal niet logisch. Gratis is gratis!


Anders had ik die tv trouwens helemaal nooit aangevraagd.
u heeft ergens wel een punt, destijds heeft men klanken aangetrokken met de slogan "tv gratis in pack"

tgv diverse prijsstijgingen (btw verhoging, opslag huur decoder) wordt deze slogan vandaag de dag niet meer waar gemaakt

deze slogan is dan ook uit het straatbeeld verdwenen

dit gezegd zijnde, ben ik zelf geen benaalde partij aangezien ik geen pack heb.

mvg
Reputatie 2
Badge
Vroeger werd belgacom TV als gratis verkocht, met de decorder als gratis inbegrepen in het pakket.
en als men z'n factuur controleerde bleek inderdaad dat de discount alles terugbracht naar O euro.

Nadien kwam er het verschil in aanrekenen van de verschillende btw-stelsels en moest de klant een klein verschil bijbetalen.

In april werd de decorder 1 euro/maand duurder (dus van 6 naar 7 euro)
maar werd de discount niet verhoogd, zodat de klant weeral 1 euro/maand moest bijbetalen
gelukkig was dit maar 1 euro, maar wat als ze de huur plots zouden verhogen met 5 euro ??

Ik heb indertijd dit via dit forum kenbaar gemaakt, maar kennelijk was niemand om hierop te reageren.


mvg












Omdat waarschijnlijk onlangs in de media verschenen is dat zowel bij TN en BGC de tarieven gingen opgaan dus ik denk niet dat het bij TN zou goedkoper zijn, het enigste alternatief is Snow ! of zie ik dat verkeerd ?







Groetjes, Elsa
















Dear John,


ik ga zeker niemand niet tegen houden om dit publiek te maken maar op die andere Fora zal je waarschijnlijk ook gelezen hebben dat dit weinig zin heeft om te protesteren via die forums en dat het veel beter is om dan naar de concurentie te stappen,

ik moet eerlijk zeggen dat dit ook volgens mij meer effect zou kunnen hebben ( als er genoeg miscontenten overstappen althans! ).


Want stel dat ieder forumlid hier zijn beklag doet en (dan moet ook iedereen zijn beklag doen) ,

als je eens de berekening maakt hoeveel procent dit uitmaakt op ongeveer 1.400.000 BGC klanten ,

als we met 14.000 tesamen protesteren dan komen we aan jusit geteld één procent.


Nu vraag ik mij af in hoeverre BGC hier van gaat wakker liggen !


Dit is natuurlijk mijn redenering en langs de ander kant niks ondernemen is ook niet goed maar dan moet je het zeker met genoeg personen kunnen doen, want tegen windmolens vechten is niet simpel je zal zeker met gnoeg mensen in de tegenovergestelde richting moeten kunnen blazen om die stil te leggen.







Groetjes, Elsa




Reageer