Opnameconflict bug

  • 15 November 2011
  • 14 reacties
  • 1847 Bekeken

Reputatie 1
Is deze bug al bekend?

je programmeert in de TV-gids. De software geeft een opnameconflict omdat je al een ander programma van een andere zender op hetzelfde tijdstip hebt geprogrammeerd. Je kiest welke programmatie je wilt behouden. (En je zet de andere opname indien mogelijk nadien op nPVR.)

Zo zou het moeten gaan. Wat ik al tot vervelens toe heb meegemaakt is dat op het moment je beslist welke opname je wilt behouden en op OK drukt, de software je niet alleen uit de TV--gids smijt maar ook niets veranderd aan de oorspronkelijke programmatie.

Dus de enige oplossing is dat je helemaal terug door de TV-gids bladert, en opnieuw de juiste opname probeert in te stellen. Soms luistert hij dan wel, maar ik heb het soms ook al meer dan vier keer moeten doen, en hij blijft mij eruit smijten. In dat geval, indien ik de nieuwe programmatie wil behouden in plaats van de oude, moet ik soms eerst handmatig de oude programmatie gaan wissen in het 'Gepland' menu alvorens ik de nieuwe opnieuw kan invoeren. Terwijl ik normaal gezien via opnameconflict dit onmiddellijk zou moeten kunnen beslissen.

Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat het probleem alleen was met een seriële opname maar dat is in andere conflicten niet het geval geweest. Ik heb ook al meegemaakt dat hij gewoon beide programma's uit zijn planning wist na een opnameconflict, ongeacht of wat ik kies. Enorm lastig. Vooral omdat hij er niets van zegt. Ik heb dit probleem pas beginnen tegenkomen sinds de laatste grote software-verandering. Heropstarten door de pries uit te trekken, verhelpt het probleem niet.

Dit terzijde, maar het zou handig zijn in geval van een opnameconflict met een Belgische zender (die dus op nPVR kan worden opgenomen) dat die opname automatisch naar nPVR gaat. Nu moet je eerst moet kiezen welke van de twee opnames je wilt behouden, en dan de andere opname handmatig op de server programmeren.

14 reacties

Badge
U kunt ook altijd programmeren langs PC om, en dan staan ze altijd in nPVR.

Grtjs.
Reputatie 7
Badge +1
Sarah, je doet het toch op voor nPVR toegelaten zenders ? anders heb je wél conflicten natuurlijk. Als er een PVR conflict is gaat de decoder altijd automatisch naar 30d als het van toegelaten zenders is. Als er in de TV-gids een driehoekje staat, krijg je bij op OK drukken altijd terug te "opname" keuze terug, en gaat hij ook naar 30d, terwijl de PVR-versie automatisch geannuleerd wordt.
Reputatie 1




U kunt ook altijd programmeren langs PC om, en dan staan ze altijd in nPVR.

Grtjs.





Ik wist eigenlijk niet eens dat het kon, en heb dat dus nog niet geprobeerd. Ik programmeer als ik voor de TV zelf zit, en eerlijk gezegd vind ik dat het gemakkelijkste.


Sarah, je doet het toch op voor nPVR toegelaten zenders ? anders heb je wél conflicten natuurlijk. Als er een PVR conflict is gaat de decoder altijd automatisch naar 30d als het van toegelaten zenders is. Als er in de TV-gids een driehoekje staat, krijg je bij op OK drukken altijd terug te "opname" keuze terug, en gaat hij ook naar 30d, terwijl de PVR-versie automatisch geannuleerd wordt.


Als het tweede programma van een nPVR toegelaten zender is, dan gaat hij inderdaad automatisch naar de server. Maar als ik eerst een programma op een nPVR toegelaten zender heb geprogrammeerd (door bv een serie-opname) en ik programmeer nadien nog een ander programma op een niet-nPVR toegelaten zender op dezelfde tijd, dan gaat het eerste geprogrammeerde programma niet automatisch naar nPVR, terwijl dat wel handig zou zijn. Maar dat is uiteindelijk een detail. Het probleem met het opnameconflict waarbij hij weigert de gemaakte keuze toe te passen is veel lastiger.
Reputatie 7
Badge +1
Dat klopt Sarah, als je een conflict veroorzaakt door een met eren ander PVR samenvallend programma op een niet-toegelaten zender te programmeren, krijg je een conflict, tenzij je op dezelfde zender zit. Het andere programma gaat niet automatisch naar nPVR. Bij series al zeker niet, want die kunnen niet op nPVR. PVR staat op je decoder, nPVR op het netwerk. Van netwerk naar decoder kan, omgekeerd niet.
heb juist zelfde probleem en is jammer dat conflicten niet meer worden aangegeven zoals voor de update van april want toen gaf het dit aan en kon je kiezen welk je wou houden maar nu moet bij conflicten eerst zelf gaan verwijderen en beslissen wat ik wil gaan houden en dan allebeide verwijderen en terug in de gids gaan opnemen,dit heb ik sinds die grote update aan de hand en ook als ik bij een geplande opname bij de opties de startuur of andere opties erin durfd veranderen dan verdwijnt de hele opname zonder dit aan te geven zodat het lang geduurd heeft eer ik hier achter kwam

wat ik ook soms meemaak is dat eenzelfde opname tweemaal word opgenomen,ene met 30dagen en de andere zonder 30dagen en dan denk ik erbij dat als ik het zelf zo zou willen opnemen dit niet eens mogelijk zou zijn en vraag me af maken jullie dit ook soms mee?
Reputatie 7
Badge +1
Dat kan, maar alleen als je online opnames plant, want die gaan "altijd" in nPVR. Die houden geen rekening (kunnen dat ook niet) met wat jij voor opnames op je harde schijf gepland hebt. Maar vanop de decoder is dat onmogelijk, tenzij om conflicten op te lossen, dan kan je vanuit de TV-gids tijdelijk dubbel plannen, maar de PVR-planning verdwijnt dan automatisch, ook als het een serieplanning is.

Ik heb zelfs een tijdje alle seriegeplande programma's ook online dubbel op nPVR gepland, omdat er toen een probleem was met serieopnames die soms fout liepen.

Aan een start-of einduur kan je weinig veranderen, tenzij de tijd ervoor (5 minuten of minder) of erna (20 minuten of minder) inkorten. Daar kan je eventueel tijdelijk bij een serie voor een bepaalde aflevering met de tijd prutsen om een conflict uit de weg te gaan met een ander programma (van een voor nPVR niet geschikte zender), maar dan mag je niet vergeten dat daarna terug aan te passen. Ik heb nog geen planning weten verdwijnen wegens aanpassing van de opties.
Beste Sarah2,

Na een opnameconflict moet u de programmatie inderdaad manueel corrigeren, decoder vraagt welke opname u wilt behouden maar gaat deze niet uit de planning verwijderen.

Een serieopname kan nooit opgenomen worden op het netwerk enkel op de harde schijf van de decoder, dus zal de decoder een serie opname nooit omzetten naar een netwerk opname.

Ter info: via TV Overal op pc, mac, smartphone of tablet kan u al uw netwerk opnames plannen.

Mvg,

Eva van Belgacom.
Reputatie 1
Okee, dat van die serieopname is me wel duidelijk.


Maar wat met de eigenlijke probleem in het opname-conflict, waar de software niet luistert naar welke opname je wilt behouden en je uit de TV-gids smijt? Is dat probleem gekend? Is daar een oplossing voor?
Reputatie 7
Badge +1
Opnameconflicten kunnen eigenlijk hoofdzakelijk ontstaan met PVR-programmatie op niet toegelaten zenders, omdat die nooit naar nPVR kunnen gaan. Daar is voorlopig niks aan te doen denk ik. Ook kunnen al eens opnameconflicten ontstaan als serieopnames mekaar of andere PVR-planning op bepaalde dagen soms overlappen. Het is waar dat op dat moment het systeem niet automatisch een van de twee op nPVR zet. Dat moet je zelf regelen via de TV-gids zoals ik hierboven reeds aangaf.

Je moet gewoon (vooral bij seriopnames die automatisch ingeladen worden in de planning) dagelijk checken of er nergens conflicten ontstaan zijn. Als je lang op voorhand plant (tot 10 dagen) moet je opletten, omdat de serieafleveringen geen 10 dagen vooraf in de serieplanning te zien zijn (dus ook niet met een cirkeltje in de TV-gids staan en dus ook nog geen conflict geven), maar slechts 8 dagen.

Zolang serieopnames niet compatibel zijn met nPVR zal een conflictgevende aflevering van een serie niet automatisch naar nPVR kunnen gaan. Dat moet je zelf beslissen via de TV-gids (herprogrammeren), omdat die aflevering dan automatisch naar nPVR gaat en dus buiten de serieplanning valt (waar ze dan ook automatisch uit de serielijst verdwijnt).

Een echte "'bug"' is het dus niet. Alleen conflicten die veroorzaakt worden

  • door het "beperkt" aanbod aan zenders in nPVR en
  • de onmogelijkheid om series naar nPVR te plannen.
Reputatie 1
Ai, ik vrees dat ik er niet in geslaagd ben mijn probleem duidelijk uit te leggen. Ik heb geen probleem met het concept van opnameconflict. Je moet één van de programma's kiezen en en het andere laten vallen. Of nadien indien mogelijk op nPVR programeren. Geen probleem.


Maar laat me nog eens proberen: Stel, je bent aan het programmeren in de TV gids en komt een opnameconflict tegen.


Wat er zou moeten gebeuren: je kiest één van de twee programma's, je klikt op behouden en daarna op ok. Het opnameconflict is opgelost en je gaat gewoon verder met programmeren. No worries.


Wat bij mij geregeld gebeurt: je kiest één van de twee programma's, je klikt op behouden en daarna op ok. De TV-gids verdwijnt ineens en de gewone TV-uitzending staat ineens op je beeld. (Zonder dat je verder op een toets gedrukt heb. Ik kan al raden wanneer de bug gaat optreden omdat het beeld na de ok net iets langer blijft hangen, dan weet ik al hoe laat het is.)

Resultaat: Je kijkt dus ineens rechtstreeks TV zonder een idee te hebben van wat hij nu wel of niet heeft geprogrammeerd. Ik ga dan meestal terug naar de TV-gids omdat ik nog niet gedaan had met programmeren. Maar of je nu eerst naar de TV-gids gaat, of eerst in de planning gaat zien, je zult merken dat de software nog steeds enkel het oorspronkelijke programma heeft geprogrammeerd, ongeacht of je nu het andere programma had geselecteerd in het opnameconflict. Met andere woorden, het maakt niet uit welk van de twee programma's je wilde behouden en dus selecteerde, de software luistert niet en behoudt enkel de eerste programmatie.

Je herhaalt het process, je programmeert opnieuw het tweede programma, wat dan een nieuw opnameconflict geeft. Soms luistert hij dan nu wel naar de keuze die je maakt. Soms nog altijd niet, in dat geval ben je verplicht eerst naar de planning te gaan en daar het oorspronkelijke programma te verwijderen alvorens je terug naar de TV-gids gaat en daar opnieuw het tweede programma programmeert. Deze keer zal dat wel lukken.


Nu, dat allemaal kan niet de bedoeling zijn van het opnameconflict. Het opnameconflict is een goed concept: als je maar één programma kunt opnemen, kun je tenminste wel kiezen wat je het meest wilt zien. Dat was vroeger vóór de nPVR-mogelijkheid ook zo. Maar waarom voorstellen te kiezen welk programmatie je wilt behouden als de software die keuze dan vervolgens gewoon negeert? Dan toch een bug?

Ik hoop dat dat duidelijker is. Is dit probleem gekend bij anderen? Zijn hier oplossingen voor? De pries uittrekken lost het in ieder geval niet op.
hallo


ik weet niet hoe je topic maakt dus ik hoop dat ik zo aan men antwooord geraak .

ik heb zojuist en abonment en ik wou eens vragen of dat er ook zo en methode bestond zoals de (#121#) maar dan voor en abonoment om te zien hoe hoog u factuur al is kan iemand mij hier mee helpen aub ?


roos
Reputatie 7
Badge +1
Al beantwoord in je rechtstreekse topic Roos.Lachen

Sarah ik zal het allemaal nog eens uitproberen volgende week. Nu is alles al tot 29/11 geprogrammeerd. Vlgs mij kom je dan via de "back" toets terug in de TV-gids. En wat jij over die opnameconflicten vertelt moet ik eens uitzoeken of dat bij mij ook gebeurt. Is dat dan enkel met programma' die buiten de nPVR-optie vallen ? (dus niet van de beperkte lijst van nPVR mùaar van andere (buitenlandse) zenders of series)
Reputatie 1
Bedankt sinjoor71, ik ben benieuwd of anderen hetzelfde probleem tegenkomen of het alleen bij mij voorkomt.

Die back-toets zal ik de volgende keer eens proberen.

Ik heb het probleem met opnameconflicten vooral bij de zenders Syfy, Discovery Channel en National Geographic die hier veel bekeken worden. Maar ik meen mij te herinneren dat ik het toch ook al eens voorhad met de BBC-zenders.

Het maakt niet echt uit wat het eerste geprogrammeerde programma is, het komt voor bij zowel niet-nPVR zenders (vb: eerste programmatie op National Geo tegenover tweede programmatie op Discovery Channel) en nPVR-compatibele Belgische zenders (vb: eerste programmatie op Een tegenover tweede opname op Discovery Channel). Maar als mijn eerste programma een geplande serie-opname is van Een, is het altijd prijs. Het opnameconflict schijnt op geen enkele manier over de seriële opname heen te kunnen. Ik heb het in één geval meer dan 4 keer geprobeerd (voor ik doorhad dat het echt wel niet aan mij lag) om in opnameconflict een geprogrammeerde serie-opname van Een te vervangen door een programmatie voor Discovery Channel en toch weigerde hij elke keer het seriël-geplande programma te vervangen door het andere.
Reputatie 7
Badge +1
Ja Sarah, het verwondert mij niet écht dat het systeem voorrang geeft aan serie-opnames, die in het systeem vastgelegd (bijna verankerd) zijn. Van nPVR toegelaten zenders kan het systeem voor overlappende programma's uitwijken naar nPVR. Van andere zenders niet en volgt een confict, waarbij allicht de serieaflevering bovendrijft..Als je kiest voor een serie-opname gaat men er van uit dat je geen enkele aflevering wilt missen....dus in dat geval moet je die aflevering "wetens en willens" zelf manuele uit de lijst van de seriplanning verwijderen. Ergens een bewuste keuze dus (niet per ongeluk bij het plannen van andere ermee overlappende programma's.

Uit je uitleg leid ik wél af dat je erg veel van niet voor nPVR toegelaten zenders opneemt (geen enkele van de door jou genoemde zenders kan naar nPVR vlgs. mij). Dus die gaan sowieso naar de harde schijf (PVR) en 2 samenvallende PVR opnames kan dus niet....dat conflict kan je dan moeilijk oplossen, tenzij door wat met de begin en eindtijden te knoeien zodat ze mekaar niet meer raken....of door er een te verwijderen; je moet dan wel drastische keuzes maken !

Reageer