Skip to main content
Geachte lezers; na veel beraad en meermaals contact te hebben opgenomen met de technische dienst ben ik ten einde raad. Daarom heb ik maar eens besloten om mijn probleem situatie hier neer te schrijven met als hoop dat er misschien iemand anders met een mogelijke oplossing zou komen aanzetten.

Probleem situatie:

Sedert nu één maand tuimel ik van het ene probleem naar het andere; alles is begonnen sedert Belgacom besloten heeft om met een nieuwe UI te werken voor hun BGCTV product.

In eerste instantie beschikte ik over een BGC decoder V3 en door de update naar de nieuwe UI kon ik niet meer toegang krijgen tot het aanbod Video on demand; Dus goedaardig dat ik was neem ik kontact op met de technische dienst van BGC, nu ja eerst wat mij mij aanraadde was even de stroom te onderbreken en dan de decoder weer opstarten. Oke had ik gedaan, echter probleem was hierdoor niet opgelost. Poging twee was een totale HardReset uit te voeren van mijn decoder; echter dit zorgde er voor dat ik totaal geen beeld/geluid meer kreeg na opstart; dus diezelfde medewerkster haalde mijn decoder van op afstand van mijn lijn, en we herhaalde een opstart procedure. Echter (en god zij dank voor het geduld dat deze medewerkster van BGC had) hebben we deze procedure tot 6 maal toe moeten herhalen vooraleer ik weer leven in mijn decoder had. (van 18h tot 22h)

Echter en gelukkig op het tijdstip van sluiting van de technische dienst had ik wel weer beeld, maar kon de diensten zoals PVR/rode knop/blauwe knop/on demand dienst nog steeds niet gebruiken. Echter heb ik hiervoor s’anderdaags terug contact moeten opnemen met de technische dienst van BGC. Na nogmaals meerdere keren mijn decoder te restten (en van op afstand mijn decoder te verwijderen van mijn lijn) was dit mankement opgelost. Echter had ik nu nieuwe problemen en dit was dat zonder enige aanleiding het scherm volledig zwart werd met alleen de mededeling ERROR 303. Nu bij de derde dag op rij terug contact te hebben opgenomen met de technische dienst en heel de probleemsituatie geschetst te hebben, hebben ze eerst van op afstand allerlei testen gedaan (ook meermaals het herstarten van mijn decoder te hebben gedaan heeft men beslist om een technieker ter plaatsen te sturen om mijn lijn/installatie uit te meten.

Echter op het moment dat deze (eerste) technieker ter plaatsen kwam kon hij bij mij thuis niets speciaals ontdekken. Hij besloot echter om bij het verlaten van mijn woning even langs een (kleine) centrale te gaan waar mijn lijn op aangesloten is (3 tal straten verder) echter één uur na zijn interventie in deze centrale liep mijn decoder volledig vast, en na stroom onderbreking kreeg ik bij heropstart de mededeling “Een ogenblik geduld Belgacom TV is aan het opstarten” dit echter gedurende meer dan één uur. Dus ik besluit om terug contact op te nemen met de technische dienst; nogmaals gevolgd door meermaals mijn decoder te herstarten kregen we na een lange tijd mijn decoder weer aan de praat. Echter de situatie was ergens onduidelijk dus men besloot om s’anderdaags terug een technieker ter plaatsen te sturen (2de technieker) deze had ook alles even nagekeken en besloot om mijn modem te vervangen. Nu echter door het vervangen van mijn modem waren de problemen omtrent geen toegang te hebben aan video on demand en rode knop/blauwe knop verholpen. Echter bleef ik met tussentijdse interval een foutmelding 303 krijgen. Dus men besloot na ik weermaals contact op nam met de technische dienst om mij mijn decoder te laten vervangen (was hier niet zo happy over omdat dit betekende dat ik al mijn privé opnames weer kwijt was) maar besloot toch maar mijn decoder om te wisselen omwille van het feit dat die ERROR 303 toch hinderlijk is.

Nu na het omwisselen van mijn decoder (kreeg nu een BGC decoder V4) was ik zeer tevreden, bijna een week geen problemen meer (geen ERROR ’s, en alle interactieve diensten werkte) echter na een kleine week moest ik vast stellen dat ik regelmatig aquarel kleuren kreeg die de helft van mijn beeld in beslag namen (ik bedoel met die aquarel kleuren van die felle paarse/roze/groene kleuren) zeer rare situatie. Dus ik besloot om weermaals contact op te nemen met de technische dienst en deelde mijn probleem situatie meden, na enkele contoles van mijn lijn kreeg ik te horen dat volgens de lijn waardes alles in orde was en dat waarschijnlijk het probleem zich bij mij thuis bevond, dus men vroeg mij of ik een draadloze verbinding had (rucus) of vaste verbinding, echter mijn verbinding is een vaste verbinding dus (het probleem rucus was niet van toepassing voor mij) dus werd mij aangeraden om eens mijn scart aansluiting te veranderen, en of even een andere scart kabel aan te schaffen (probleem kon aan de scart kabel liggen) nu had ik die test uitgevoerd om een andere scart aansluiting te nemen, echter dit verhielp mijn probleem niet dus ik besloot om een andere scart kabel aan te schaffen maar echter dit verhielp het probleem ook niet.

Dus ik besloot terug contact op te nemen met de technische dienst, en bracht hen op de hoogte van de probleem situatie en deelde ook al mede dat ik de verschillende testen (andere scart aansluiting/ander scart kabel) heb uitgevoerd maar echter dat dit het probleem niet heeft opgelost. Dus zoals gewoonlijk deed men weer eerst enkele testen (van op afstand) en besloot men dan toch een technieker ter plaatsen te sturen (omwille van het feit men niets speciaal kon aantreffen)

Bij het derde bezoekje van de technieker hier bij mij ter plaatsen kon hij binnenshuis niets speciaal aantreffen en na enkele metingen besloot men om in de centrale de verbinding/relai te vervangen. En ik moet eerlijk zijn dit heeft mijn probleem van aquarel kleuren verholpen, echter sedert gisteren is dit probleem terug opnieuw begonnen.

Ten einde raad en wanhopig heb ik dan besloten om mijn UTP5 netwerk kabel tussen mijn modem en decoder ook maar eens te vervangen. Echter dit heeft niets uitgehaald.

Dus dit is de laatste stand van zaken:

-Nieuw VDSL stopcontact+filter

-Nieuwe modem

-Nieuwe Decoder

-Nieuwe scart cabel

- Nieuwe netwerk kabel tussen modem en decoder

-Aanpassingen uitgevoerd door BGC technieker ter hoogte van centrale.

Echter na al deze aanpassingen is mijn probleemsituatie niet verholpen, gelukkig zijn deze half beeldse aquarel kleuren geen constant probleem maar een probleem dat zich met tijd tot tijd vertoond. Als voorbeeld gisteren tussen 20h en 21:30H heeft dit probleem zich maar 3 keer voor gedaan met iedere keer een duur van +/- 10sec echter tussen 21:30 en 23H heeft dit probleem zich bijna iedere 5 minuten voor gedaan.

Ik ben geen grote criticus, maar moet toegeven dat dit wel storend werkt.

Nu mijn vraag; heeft iemand een gelijkaardig probleem gehad. Heeft iemand nog een idee van een test die ik kan uitvoeren.

Met vriendelijke groetten

Kurt.

da's een hele boterham van problemen.

persoonlijk denk ik dat die nieuwe decoder al de geest gegeven heeft, het heeft tenslotte 1 week probleemloos gewerkt, en daarvoor had je een ander probleem. doet mij beetje denken aan onderstaand probleem

https:///posts/34c314242c

mvg

Hallo Xenne;

Bedankt voor uw reactie; ja, zoals ik al eerder aangaf het is een hele boterham en ik geraak er ook niet meer goed uit.

Heb net even uw linkje gevolgd, dat soort van paars-roze zweem is bij mij een gelijkaardig probleem. (de rest wel niet)

Blijkbaar zit er dan niets anders op om weer deze decoder in te ruilen (mijn 4de decoder sinds ik klant ben bij Belgacom Wenkbrauw ophalen)

Persoonlijk had ik hieraan ook zitten denken, maar dat betekend weer dat ik alle privé opnames op mijn harde schijf kwijt ben dus was niet zo happy om dit te doen, maar ja als het moet dan moet het maar. (Ga even afwachten indien er nog een andere tip komt van iemand anders en indien niet dan zit er niets anders op.)

Bedankt voor uw reactie, en een fijne zondag.

De paars-roze zweem komt vermoedelijk van een slechte scart / HDMI kabel of poort. Toevallig geen probs met je TV zelf?

Ja, heb hieromtrent al meerdere testen uitgevoerd, m.a.w heb ik al gebruik gemaakt van een andere scart kabel en ook gebruik gemaakt van een andere scart poort echter niets van deze pogingen/testen loste het probleem op.

Nu wat betreft of dit probleem gelinkt zou kunnen worden aan het TV toestel; dan moet ik het ontkennen, naast mijn BGC decoder heb ik mijn multimedia doos (deze is ook via scart aangesloten) en daar heb ik totaal geen probleem. Het is echter en alleen met BGC TV => Decoder waar ik het probleem ondervind.

't is misschien een rare vraag, maar staat de resolutie van je decoder juist ? Soms staat die bij het heropstarten, of laden nieuwe software op 576i. Je kunt dat nakijken onder menu/instellingen/beeldinstellingen resulutie best op automatisch zetten en tweemaal bevestigen. Nog een vraag, waarom geen HDMI-kabel ? of heb je nog een oudere TV zonder HDMI-aansluiting ?

Goeden avond sinjoor71.

Ja, mijn resolutie op de decoder staat juist afgesteld (automatisch) en de reden waarom mijn decoder via scart in verbinding staat met TV toestel is omdat ik nog over een oudere toestel beschik dat geen HDMI aansluiting heeft.
Het hele voorspel is het befaamde upgradeprobleem van de V3. Is hier wel vaker gemeld.

Het enige probleem dat nu nog ter zake doet zijn de foutieve kleuren, en dat lijkt mij, wederom, een probleem met de decoder te zijn. Als je de decoder huurt bestaat de kans dat de "nieuwe" decoder die je gekregen hebt helemaal geen nieuwe is, maar een zogenaamde "refurbished" (opgelapte).

Nogmaals bellen naar de technische dienst, en wederom een omruilnummer vragen.

Pff; zoals mijn vermoedes al waren zal er niets anders opzitten dan dat ik mijn decoder nogmaals weer inruil. Wenkbrauw ophalen

Hopenlijk komt BGC in de nabeie toekomst af met een decoder (V5 moet het dan zijn) die beschikt over uitneembare/verwisselbare harde schijf (zoals dit het geval al is met de concurrentie) Dit bespaart de klant heel wat ellende, en hij is niet steeds zijn privé opnames kwijt. (snap echter niet dat anno 2011 Belgacom hier nog niet heeft over nagedacht).

ik vermoed dat er nog niet veel opgelapte V4's de ronde doen... wat ik wel gehoord heb is dat er veel V4's snel terugkomen met defecten allerhande.

inderdaad is dat wel vervelend dat je opnames telkens kwijt bent bij decoderruil, als je echt iets wil opslaan voor het nageslacht blijft een externe video of HD recorder vereist. dus hopelijk komen ze inderdaad met een ander systeem op de proppen

succes gewenst en laat maar weten hoe het afloopt

mvg

Kurt, dat van die verwisselbare schijf is volgens mij enkel bij Mobistar, en dan niet eender welke harde schijf. Beter zou zijn, dat er een soort "backup" mogelijk zou worden op een externe harde schijf eventueel via de USB poort, die nu nutteloos geïnstalleerd is. Een eventuele versleuteling op die externe schijf zou mij dan niet storen, zolang ze maar op een vervangdecoder leesbaar zijn; of waarom niet via TVonPC?? Maar dat hoort dan weer thuis in de ideeënbus.

Hallo sinjoor71;

Ja, ik weet dat Mobistar dit aan bied, en ja ik weet dat die wisselbare schijven specifieke schijven zijn. Heb hier zelfs helemal niets op tegen, ik begrijp best dat TV providers er zo veel moetten aan doen om piraterij te beschermen, en vind deze oplossing niets fout, maakt mij persoonlijk niets uit of ik nu mijn harde schijf bij Belgacom koopt of ergens anders (zelf liever bij Belgacom omdat het dan onder de zelfde service valt) en zo zijn die schijven dan toch versleutelt dus een optimaalere beveiliging.

Echter is het jammer dat hier in België (voor zo ver dat ik weet enkel en alleen Mobistar) hier aan gedacht heeft, terwijl men het zelfde principe van verwisselbare harde schijven in Frankrijk bij meerdere operatoren handhaven. (Maar ja, zoals men meermaals zegt België loopt op dit vlak wat achter). Persoonlijk heb ik ook zo'n vermoeden dat verwisselbare harde schijven (of het aanleggen van een bibliotheek) niet echt een prioriteit is bij Belgacom.

We zullen maar afwachten.

Echter hoop ik dat wanneer ik voor de 4de maal mijn decoder omruil dat deze werkt. (het verlies van privé opnames zal ik er dan maar bij nemen zeker).

Kreeg net een telefoontje van belgacom betreffende de opvolging van deze probleem situatie; men heeft beslist (weermaals voor de 4de keer) een technieker ter plaatsen te sturen. Ben benieuwd wat deze gaat beslissen.

Reageer