Ongebruikte zendernummers activeren?

  • 26 December 2011
  • 16 reacties
  • 1071 Bekeken

Vandaag is de postbode langsgekomen met onze definitieve (V4) decoder, dus heb ik die ook maar meteen aangesloten en wat beginnen instellen, zo ook de zendervolgorde...

Maar ik kwam op iets vreemd uit: De zendernummers volgen elkaar niet altijd op, bvb. van 32 gaat het direct naar 40.
Tot mijn verbazing staan deze ongebruikte zendernummers ook niet als ongebruikt in het menu waar je de zenders kunt herschikken, maar zijn ze daar ook onzichtbaar.

Om de zenders helemaal naar onze goesting te schikken, zou ik graag zelf kiezen welke zendernummers ik gebruik en welke niet, en dus bvb nummer 18, 33... (nu niet gebruikt en ook onzichtbaar) kunnen activeren, en als het even kan ook nummers die nu wél bestaan uitschakelen (bvb nummer 10 er van tussenuit halen)...

Dit moet toch mogelijk zijn?

16 reacties

Badge
Heb dat reeds meermaals aangegevraagd, en men weigert dit als een bug te zien en aan te passen.

"Die zenders moeten vrij blijven voor eventueel toekomstige zenders.

Dikke zever als je het mij vraagt, maarja.
Reputatie 7
Badge +1
Staat op je decoder de HD-functie geactiveerd ? zoniet staan de HD-zenders ook niet geactiveerd. Bovendien, maak een of meerdere TV-gidsen aan, en zet daar de meeste gebruikte zender in (vink de andere uit). Je kunt altijd weinig of niet gebruikte zenders naar achter verplaatsen bv. Als je met meerdere decoders werkt wordt het moelijker omdat die wijzigingen per geregistreerde lijn en niet per decoder worden opgeslagen.

Bovendien zit er wél een zekere logica in.

Nederlandstalige staan van 1 tot 22 (SD) en van 30 tot 32 (HD). BBC zenders staan van 23 tot 28.

Franstalige van 40 tot 46 (HD) en van 220 tot 247 (SD).

Duitstalige van 280 tot 282, maar die kan je wisselen met franstalige als je wilt.
We hebben de HD-zenders, dat is ook meteen de eerste verandering dat ik gemaakt heb in de zenderlijst: éénHD, CanvasHD en vtmHD op 1, 2 en 3.

Inderdaad dikke zever dat uitgerekend die nummers vrij moeten blijven... Dat er nummers vrij moeten blijven, daar kan ik mee leven, maar zo een decoder gaat tot 999, waarvan honderden nummers niet gebruikt zijn... Ik zou veel liever hebben dat ik alle nummertjes achter elkaar kan toewijzen. Als er dan een zender mocht bijkomen op termijn, kan die gewoon achteraan in de lijst aangevuld worden ipv er ergens tussen gestoken...

Ik had gedacht aan de schikking:
1+: éénHD, canvasHD, VTMhd, 2be, VT4....
11+: Vitaya, Discovery...
21+: Ned1, 2, 3
31+: BBC1, 2, 3...

Maar bij dat laatste gaat het dus al fout: BBC1 op 31 en BBC2 op 32 is geen probleem, maar BBC3 op 33 zetten gaat al niet omdat het van 32 naar 40 verspringt...
Als ik BBC3 dan op 40 zet, dan staat die in de TV-gids wel mooi onder BBC1 en 2, maar als ik rechtstreeks wil naar een zender gaan door het nummer in te toetsen op de afstandsbediening, dan zijn logische zendernummers wel belangrijk...

Maar dit kan dus niet bij BelgacomTV?

Hoe ronduit idioot is dat? Verstomd
Badge
Ik heb dat in de tijd al verschillende keren gevraagd, om dit zoals men bv. zoals bij telenet doet zijn zenders zelf kan plaatsen.Dat men niet telkens die zender moet plaatsen en dat die andere daar dan op die plaats komt.Maar dat heeft blijkbaar nooit geholpen.
Reputatie 7
Badge +1
Meestal kijk je naar max. een 10-tal zenders, dus dat kan niet zo moeilijk zijn om 10 getallen te onthouden ? steek die gewoon in een eigen TV-gids.

En bij Telenet is het niet zo simpel als het eruit ziet. Ik ben daar mee bezig geweest bij mijn kozijn, en dat heeft me ook een paar uur gekost. Vooral omdat je het systeem eerst moet leren kennen. En er staan ook pakketzenders tussen (dat kan je bij de selectie niet zo goed zien) en die moet je er dan daarna terug uitsmijten. Ik vind het Belgacomsysteem eigenlijk simpeler eens je het gewoon bent.
Wij hebben zelf in het verleden nog Telenet gehad, en ik moet zeggen dat ik het toch op alle gebied, behalve de prijs, superieur (beeldkwaliteit, uitgebreidere opnamemogelijkheden, Njam!, standaard muziek-thema-zenders) vind hoor, zo ook dus die TV-gids.
Je moet inderdaad wel rekening houden met die pakketzenders die je niet hebt en er wel tussen staan, maar dat is een kwestie van noteren/onthouden welke je niet moet schikken en die dan achteraan zwieren.

Bij Belgacom kan je niet eens die ongebruikte plaatsen achteraan zwieren. Om op termijn extra zenders te kunnen plaatsen is het alleszins niet nodig: als ik bvb een zender op de nu onbestaande positie 33 zet, dan komt er automatisch ergens anders een plaatsje vrij...

En er zijn toch wel wat meer dan 10 zenders die we gemakkelijk willen kunnen bereiken, het grote voordeel van digitale TV is juist dat je met die TV-gids zit waarmee je een overzicht krijgt van wat er op alle zenders te zien is op dat moment. Ik denk dat iedereen wel kan beamen dat zelfs op zenders waar je hooguit 1 keer per maand naar kijkt, toch af en toe iets interessants te zien kan zijn...
Ik denk bijvoorbeeld aan een mooi gelegenheidsconcert op een Duitse of franstalige zender, waar je normaal nooit naar kijkt omdat je geen woord Duits en/of Frans verstaat...

Ik denk dat wij tegen volgend jaar eens grondig gaan bekijken of we voor telefonie ook niet gediend kunnen zijn met een VOIP-pakketje, want internet+tv, zónder telefonie is bij Telenet, inclusief distributie maar €2,-/mnd duurder dan het pack BelgacomTV+Internet Comfort, en we moeten geen extra decoder(s) huren voor extra TV('s) bij Telenet...
Telenet Basic Shake internet + TV: €32,-/mnd + distributie à €14,-/mnd = €46,-/mnd
Belgacom Pack TV+Internet Comfort: €44,-/mnd + €6,-/mnd/extra-TV
Badge
Ik zit enkel nog bij belgacom voor internet.Ik moet nu enkel nog zien op hoeveel het komt draadloos internet en dan kan het zijn dat ik met alles over stap.
Voor het draadloze gedeelte hebben wij sowieso onze eigen aparatuur:
- Een Wifi-n router voor het eigen netwerk: snellere interne communicatie dan via de Wifi-G Bbox2 en tevens veel meer instelmogelijkheden
- Een Acces Point die we aanzetten als we logeergasten hebben die met hun eigen laptop/smartphone op internet willen: deze AP zit niet achter de router, maar rechtstreeks op de modem en is dus volledig gescheiden van ons eigen netwerk en is ook met een ander paswoord beveiligd.

Het draadloze gedeelte van de Bbox2 gebruiken wij niet, dat onze Bbox2 daardoor geen Fon-hotspot is vinden wij alleen maar positief.

De voornaamste reden waarom wij voor BelgacomTV gekozen hebben, is omdat we ook een vaste telefoonlijn hebben en nu dus €52,-/mnd betalen voor telefonie+internet+tv. Bij Telenet zou dit met €59,-/mnd een stuk meer geweest zijn + aansluitingskosten omdat de kabel hier niet binnen ligt + de onzekerheid over de toekomst van analoge kabeltelevisie (voor de extra toestellen)...

Ik ben tevreden met Belgacom op vlak van telefonie en internet: alles werkt zoals het zou moeten nu (met VDSL) en de tarieven om te bellen zijn redelijk interessant.
Alleen dat BelgacomTV is blijkbaar niet helemaal wat het zou kunnen en moeten zijn, en aangezien de concurrentie ook packs/shakes/... levert met mooie kortingen, is het natuurlijk voor ons niet interessant als wij dan enkel voor TV iets anders zouden moeten nemen...
Badge
Ik ben enkel terug naar telenet gegaan voor het voetbal volgend seizoen.Moest dat nu enkele jaren nadien weer zone zever zijn en die voetbal bij belgacom zitten,dan kom ikwaarschijnlijk toch niet terug naar belgacom.Ik heb hier nu prime genomen de duitse zenders zitten hier en er zijn nog zo vele anderen.Het is hier misschien een pak duurder maar dat neem ik er dan maar bij als dat belgisch voetbal wegvalt dan is er nog genoeg ander voetbal.
Ik kan me weinig zaken bedenken die ons nog minder interesseren dan voetbal, dus daarvoor doen wij het niet. Ook extra zenderpakketten interesseren ons niet, als het niet inbegrepen is, zullen we er ook niet voor bijbetalen.

Wij kijken puur naar prijs -vs- kwaliteit -vs- basisaanbod.
Kwaliteit is de reden waarom we geen TVV meer hebben: de beeldkwaliteit is wel zeer goed (en daarmee bedoel ik écht goed, de SD-zenders zien er beter uit dan de Belgacom HD-zenders!), maar het is wel vrij storingsgevoelig afhankelijk van het weer...

Er bleef dus nog enkel Telenet en Belgacom over, waarbij Telenet voor ons het voordeel heeft van de zender Njam! en de mogelijkheid om zonder meerkost extra TV's aan te sluiten. Toch hebben we Belgacom genomen vanwege de prijs (maandelijks, maar ook éénmalig), en omdat we nog maar pas het contract voor telefonie en internet verlengd hadden.

Over de kwaliteit konden we nog niets zeggen uit eigen ervaring, nu ondertussen al een beetje en het is niet echt positief:
- Beeldkwaliteit: goed genoeg om er aan gewend te kunnen raken, maar lang niet op het niveau van Telenet, laat staan satelliet
- TV-gids: niet bepaald overzichtelijk en waarom wordt er bij het bladeren automatisch een programma geselecteerd dat al afgelopen is?
- Instellingen: Die nummering vol gatenkaas waar je niets aan kan veranderen steekt mij toch wel flink tegen
- Het staat me ook niet echt aan dat we voor een extra decoder de volle €6,-/mnd en activatiekosten moeten betalen, terwijl je hiervoor een decoder krijgt die maar de helft kost van de eerste decoder, en de activatiekosten voor BelgacomTV al betaald zijn bij de aanvraag er van (dat Belgacom deze kwijtscheldt vind ik geen argument om ze bij een tweede én derde decoder alsnog aan te rekenen)...

Bij Telenet:
- Beeldkwaliteit: stukken beter dan BelgacomTV
- TV-gids: veel overzichtelijker, met een lijn die de huidige tijd aangeeft en automatisch het lopende programma geselecteerd bij bladeren
- Instellingen: Je kan de zenders schikken hoe je wilt, zonder gaten in de nummering, of met gaten waar je dat wilt
- Een extra TV kun je gewoon analoog aansluiten zonder meerkosten, noch maandelijks, noch éénmalig...


Concurreren op vlak van prijs is 1 ding (en dat scheelt bij een internet+tv-pack, zonder telefonie trouwens amper), maar concurreren op vlak van kwaliteit is duidelijk nog wat hoog gegrepen voor Belgacom...
Reputatie 7
Badge +1
Ik ken Telenet omdat ik Internet Basic Shake + TV bij mijn kozijn heb laten installeren. De TV-gids is zonder meer veel duidelijker, maar de helpdesk kan een dure zaak worden. Na een tijdje heb je die hopelijk niet meer nodig. Het internet werkt heel goed, de nieuwe modem en de draadloze connecties geven geen problemen. Het beeld vind ik dan weer niet écht beter, en ik mis de PVR-knop. Het is allemaal wat anders en dus wennen. Je hebt idd. nog de analoge TV via antenne; zodat je zonder probleem meerdere TV's kunt aansluiten (zonder decoder). Maar ik heb digitale TV juist genomen voor de HD-kwaliteit. IK heb ook nog de analoge kabel behouden, zodat ik met 2 DVD-HDD-recorders eventueel nog van de kabel kan opnemen, maar sedert nPVR bij Belgacom geïntroduceerd werd, heb ik het nog maar zelden vandoen; en dan meestal nog enkel van ZDF (die kan niet met nPVR), want ARD hebben de 2,5 jaar geleden van de analoge kabel gezwierd.

Akkoord er zijn nog meer dan 10 zenders interessant, maar dan enkel af en toe. Ik heb de boeketten Sport & Pleasure an Music & Culture. Daarvan heb ik alleen EurosportHD en Eurosport 2 nodig van de Sport (hoofdzakelijk voor WTA tennis) en Exqi Culture, HD1 en MezzoLiveHD en BBC4 voor klassieke muziek. Dat zijn er 6 uit de boeketten. Van het standaardaanbod meestal de 3 HD-zenders Eén, Canvas en VTM (+ occasioneel Eén+ en Canvas+), de 2 duitse (ARD+ZDF), soms 2BE, VT4 en VijfTV, en de regionale ATV. Héél af en toe ook de 3 nederlandse en af en toe eens LaUneHD en LaDeuxHD. Dan kom ik op 22 (+hééél af en toe een themazender). Maar voor dagelijks gebruik meestal hoofzakelijk EénHD, CanvasHD ern VTM-HD. Daarna ARD en ZDF, die ik dus graag in HD zou willen. De franstaligen hebben immers wél verschillende buitenlandse HD-zenders.

Waarom geen boeket aanbieden met een 5-tal vrije keuze (buitenlandse) HD-zenders ? 't zal niet voor direct zijn vrees ik.

Der Wifi van de b-box2 is voor mij voldoende want enkel nodig voor mijn smartphone.

En voetbal is "not an issue" voor mij...
Reputatie 3
Badge +2
@sinjoor71: je kan nu toch niet zeggen dat de zender volgorde bij telenet moeilijk is, je zet alle zenders in de linker kolom en dan zet je ze van de linker naar de rechter kolom naar je eigen voorkeuze.
Ik heb even opgezocht hoe het zit met het uitfaseren van analoge kabeltelevisie, maar blijkbaar is daar niets over terug te vinden.

Ik lees overal dat Telenet wel volle bak hun digitale TV pusht aan de nieuwe klanten (en ook op hun website moet je al goed zoeken om nog maar iets over het analoge te vinden) en de helpdeskmedewerkers blijkbaar getraind zijn om potentiële klanten wijs te maken dat analoge TV niet lang meer zal werken (maar ze maken wel volop reclame dat je tot 4 extra TV's analoog kan aansluiten???)...

...maar ik vind nergens terug dat analoge kabeltelevisie effectief zal beëindigd worden, laat staan wanneer...

Hooguit lees ik hier en daar dat analoge televisie tegen 2012 gedaan moet zijn, maar dan gaat het over foutieve berichten die dan later op de ether blijkt te slaan (kan al een tijdje niet meer zonder DVB-T decoder)...

Wij zien vooral op tegen de kosten van de aansluiting bij Telenet: ons huis staat niet tegen de straat, dus we zitten sowieso met graafwerk en een eind coaxkabel op onze kosten, en dan komt er nog €130,- bij voor de aansluiting...
Reputatie 7
Badge +1
neen Prdkje, dat klopt, het is niet écht moeilijk eens je het door hebt. Maar eens je het Belgacomsysteem kent is het ook niet écht moeilijk.

Candisa, ik heb er ook nog niks over gehoord, maar het klopt dat Telenet weinig of geen info geeft op zijn website over analoge TV. Ik vraag me af of je nog wel kunt aansluitern voor analoge TV alleen zonder modem dus. We zouden de test eens kunen doen door eens te bellen....
Analoog aansluiten kan, maar dan rekenen ze zodanig door op de installatiekosten, dat je net zo goed 1 jaar een digicorder kunt huren en na een jaar opzeggen.

PS.: Wij hebben vanavond (heel de avond naar éénHD aan het kijken) nogal last van het geluid dat wat hakerig doorkomt, alsof de lijn het niet trekt of de compressie wat te hoog staat. Het eerste zou me verbazen: we zijn niets aan het opnemen en we zitten op 30/6. Er was op de computer ook geen download bezig of zo...
Reputatie 2
Badge +1
Hier hetzelfde probleem op een HD!

Reageer