Beantwoord

Onbekend downloadverbruik


Ik zag net dat ik deze maand een download verbruik heb van over 750GB, wat vreemd is aangezien ik niet zoveel zit te downloaden. Ik heb het even gechecked en elke dag om hetzelfde uur (2u) wordt een gigantische hoeveelheid data gedownload (van 50gb tot 150gb). Kan ik de ip adressen hiervan achterhalen, of checken vanwaar het komt?
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Jimmy O 24 July 2017, 09:46

Bekijk origineel

35 reacties

@ familievandesype: bedankt voor de info maar er is geen P2P toepassing bij mij of toegelaten. Mijn zoon heeft zijn studie rechten nu achter de rug 🙂. Hij gebruikt ICloud voor zijn studie maar daar kan de oorzaak niet zijn. GooDr is hier ook door mijj niet toegelaten omwille van veiligheidslek. ik doe een Driemaandelijkse screening van alle apparaten in het netwerk.... en nieuwe software word door mij geïnstalleerd en gemonitord

@ Simon3: Wardrive is een ernstige fenomeen in volle expansie en een risico voor alle verbonden toestellen in een netwerk. De risico’s worden groter voor alle ‘toegangspoorten’ (alarm, auto, smartphone,…) Als IT bij MOD ben ik ervan op de hoogte van soortelijke dreigingen…
WUBO: is bij mij uitgeschakeld. Er is niks bij mij in AUTO modus, ik wil altijd weten wat geüpdatet word .

Aan allen, van harte dank voor jullie steun en bijdrage, maar ik blijf erbij dat, als Px geen standard Tab (wat standard voorzien is in gelijke welke hedendaagse router modem) wilt vrijgeven onder de vorm van ‘expert’ mode voor gevorderd, dan heb ik tegenover mijn naasten en mijzelf de plicht om een bijkomende router/switch aan te schaffen waar ik wel alle ctrl kan beschikken om zo de veiligheid te warborgen.
Op die manier, zal de BBox3 uitsluitend fungeren als modem en router voor de decoder. ABSURD maar in deze onzekere tijden is het een noodzaak!!
Ik zou geen minuut twijfelen, en doen wat velen al doen met eigen router werken anders ga je blijven sukkelen op één of andere manier.
PS: Vraag mij af of ik met WUBO vroeg of laat problemen ga krijgen, maar dat zien we dan wel en als het zo is kan ik het hier dan ook rapporteren, altijd interessant voor anderen om te weten.
@ familievandesype: bedankt voor de info maar er is geen P2P toepassing bij mij of toegelaten. Mijn zoon heeft zijn studie rechten nu achter de rug 🙂. Hij gebruikt ICloud voor zijn studie maar daar kan de oorzaak niet zijn. GooDr is hier ook door mijj niet toegelaten omwille van veiligheidslek. ik doe een Driemaandelijkse screening van alle apparaten in het netwerk.... en nieuwe software word door mij geïnstalleerd en gemonitord
@ Simon3: Wardrive is een ernstige fenomeen in volle expansie en een risico voor alle verbonden toestellen in een netwerk. De risico’s worden groter voor alle ‘toegangspoorten’ (alarm, auto, smartphone,…) Als IT bij MOD ben ik ervan op de hoogte van soortelijke dreigingen…
WUBO: is bij mij uitgeschakeld. Er is niks bij mij in AUTO modus, ik wil altijd weten wat geüpdatet word .
Aan allen, van harte dank voor jullie steun en bijdrage, maar ik blijf erbij dat, als Px geen standard Tab (wat standard voorzien is in gelijke welke hedendaagse router modem) wilt vrijgeven onder de vorm van ‘expert’ mode voor gevorderd, dan heb ik tegenover mijn naasten en mijzelf de plicht om een bijkomende router/switch aan te schaffen waar ik wel alle ctrl kan beschikken om zo de veiligheid te warborgen. Op die manier, zal de BBox3 uitsluitend fungeren als modem en router voor de decoder. ABSURD!!
bbox kan ook blijven dienen voor decoders als je een router aangesloten hebt anders moet je met VLAN's kunnen werken of zoiets dacht ik als je decoders aan je router wilt aansluiten....toch volgens wat ik allemaal gelezen heb op het userbase.be/forum
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb het nooit over Wardrive gehad... Geloof ook niet dat dit de boosdoener is....
En ook begrijp ik niet waarom je die update nu niet gewoon forceert om dit uit te sluiten als boosdoener....
Dit probleem vindt heel vaak plaats. En dit gebeurde bij iedereen van wie het probleem gekend is ' s nachts!
Ook bij Telenet klanten kwam dit voor en Telenet kon hun daarbij niet helpen.
Je kan dat zeker proberen om wubo uit te zetten zodat je zeker bent dat het daar niks mee te maken heeft, al twijfel ik daar ook aan aangezien die bij mij al opstaat reeds van het begin dat wubo bestaat en ik zal hem nu zeker niet uitzetten daar ik nu nog meer wil weten of ik ooit ook met een grote download zal komen te zitten, en dan kan ik ook deze direct uitzetten om vast te stellen dat het dan ook direct stopt.
Maar ik begrijp ook dat Paul (en vele anderen trouwens) meer controle mogelijkheden zouden willen via de bbox3 router, die nu toch een min of meer dichtgetimmerde doos is, zoals dit wel het geval is bij andere routes op de markt
Proximus ziet dit natuurlijk anders, want hoe meer instelmogelijkheden je voorzien of toelaten, hoe meer kans dat iedereen zit er in te prutsen, en als het dan niet meer goed werkt of ze stellen, zonder opzet, ergens iets verkeerd in , dan staat de helpdesk nog veel meer op stelten 🤔
@Martin: bedankt voor het laatste #(para) Proximus mag het dan wel anders bekijken, volgens mij is er maar een remedie en het is een hard reset voor diegene die prutsen zonder kennis van zaken, klinkt mss pragmatisch maar het is zo simpel.

Mij gaat het niet alleen zozeer alles te beheren/instellen maar alleen wat ik acht dat het nodig is. Daarnaast wil ik ook toegang hebben tot de Log op BBox3 level (traffic monitor) om juist de gepaste aanpassing te doen op de router v BBox3. By The Way, deze PM heb ik mij zitten ergeren aan de instellingen Parental control van de BB3, onze situatie is allemaal verschillend naargelang de HDW en User, meermaals Save en F5 lukken niet om die instellingen te bewaren :(:(
Nu geef ik het op met deze BB3 en denk dat ik in afwachting aanschaf nieuwe router dat ik gewoonweg s'avonds de stekker uittrek.
Reputatie 6
Badge +3
@PaulNavy: Fijn om te horen dat je zoon zijn studies rechten heeft afgerond. Ik veronderstel dat bij de synchronisatie instellingen van iCloud niet aangevinkt staat om ook video's te synchroniseren of heel de hard drive. De wijzigingen voor Parental Control worden wel degelijk opgeslagen. Maar om de planning te kunnen bekijken moet je nadien bij select one or more hosts, de hostname selecteren om de planning te zien wanneer er geen internetverkeer mogelijk is die je zonet zelf hebt ingesteld wanneer je op ok gedrukt hebt. Niet echt logisch. Want op het eerste zicht lijkt het dat de planning niet opgeslagen is.
Bedankt allen voor de moeite en de hulp! Zelf weet ik niet veel over networking, routing&switching dus heb ik de een groot deel van de reacties met mogelijke solutions niet gesnapt, wat ik wel snapte heb ik geprobeerd uit te voeren maar zonder resultaat. Integendeel het verbruik wordt met de dag meer. Als ik de internetverbruik monitoring van windows zelf raadpleeg, merk ik dat er bij geen enkel laptop bij mij thuis die extreme hoeveelheid te vinden is. Ik heb wel een p2p programma gevonden en die is nu verwijderd. Wachtwoord is ondertussen ook al gewijzigd, en ik heb geprobeerd de traffic te monitoren met sharkwire maar daar was ik niets mee. Ik ben nu aan het denken om alle laptops en desktop bij mij thuis te factory resetten, en als dat niet werkt proximus contacteren en hopen dat ze een professional kunnen sturen.
Iemand misschien nog tips of ideeën over wat ik nog kan doen?
@familievandesype: Bedankt, ik ben ook heel fier en blij voor mijn zoon.
voor wat betreft de Parental ctrl, helaas heb ik die stappen allemaal gedaan, via Dashboard en acces, een Factory reset van BBx3 heeft geen meerwarde gegeven. De Firewall en Parental werken niet, Bug!!?
Wij doen geen BackUp op Icloud, alles gebeurd via NAS op eigen Intra die gescheiden is van internet..
Ik maak mij een beetje zorgen omdat het verbruik vanaf 2359 opstart en, het volume varieert tussen de 65-85Gb per nacht en bovenop wanneer geen User ingelogd is of Tv in werking. probeer eens , zelf via Ftp, zo'n volume te download!!!

@Mormoz: Wij hebben zo te zien dezelfde symptomen.
Drastisch tewerk gaan is volgens mij niet nodig.
Laat eens een volledige A-virus scan doen op alle laptops, gebruik nadien een kleine zeer doeltreffende programma Ccleaner.
Mijn mening is dat als wij niet de enige zijn met soortelijk fenomeen, dan moet Proximus iets aan doen en, voor ieder klant een gedetailleerd verbruik via webpage moet kunnen voorleggen!!

Reageer