Nieuwe zenders...status

  • 8 October 2010
  • 17 reacties
  • 3735 Bekeken

  • Practitioner
  • 726 reacties
Een oud zeer bij Belgacom tv.. nieuwe -niet FR talige- zenders..

Laatst werd gezegd: geen nieuwe NL based kanelen meer dit jaar wegens geen capaciteit.. vorige opmerking was dat er gewoonweg geen NL kanalen meer zijn.

Maar net kijk ik naar het Mobistar TV aanbod..:

  • Ned 1 HD
  • Ned 2 HD
  • Ned 3 HD
  • NostalgieNet
  • TV Oranje
  • DanceTV HD
  • tientallen duitse zenders
  • tientallen engelse zenders
  • .. en nog veeel meer.
Dan de radio kanalen:

  • Nostalgie
  • NL Radio 2
  • NL Radio 4
  • NL 3FM
  • Radio 4 Surround
  • Radio Veronica
  • NL Radio 1
  • NL Radio 5
  • NL Radio 6
  • .. TE veel om op te noemen!
(source: Mobistar )

dus er zijn nog zenders genoeg, dus die reden kan NIET gebruikt worden. Alsook hebben die GEEN exclusiviteits contracten, dus dat kan ook niet gebruikt worden als reden. Reden van capaciteit kan ook niet gebruikt worden, want FR zenders komen er bij de vleet bij.

Dus graag had ik van Belgacom - EVA gehoord wat Belgacom hiermee van plan is?

17 reacties

En het bleef toch o zo stil...

Tjah, dat komt er natuurlijk van als men onnozele redenen gebruikt om de klanten met een kluitje in het riet te sturen. Had men van in het begin duidelijk geweest en gezegd dat ze deze zenders niet willen toevoegen omdat ze te duur zijn en geen economische weerwaarde bieden voor hun in aantal beperktere Nederlandstalige klanten (wat uiteraard de werkelijke reden is), dan zouden ze nu niet met de broek op de enkels staan.

Go Mobistar!
Inderdaad.

Op het "oude" forum was er ook een item over. Het ging dan vooral over de vraag wanneer men op BTV meer Duitstalige zenders (WDR, Pro7, Sat1, ...) zou kunnen hebben.

En ja, er is wel "ruimte" voor allerlei nieuwe Franstalige zenders (Frans is en blijft blijkbaar de voertaal bij Belgacom HQ) maar niet voor andere Nederlandstalige of Duitstalige zenders.... Oh ja, we mogen niet klagen want sinds kort (1 oktober) hebben we blijkbaar BRF Fernsehen (op kanaal 282) erbij gekregen !! Dat is welgeteld 1 (!!!!!) niet Franstalige zender.... Helaas is er niet zo veel op te zien (wel veel reclame/aankondigingen).

Rest dus inderdaad de vraag aan Belgacom : Wanneer krijgen uw digitale kijkers de al zo lang gevraagde andere Duitse zenders (WDR en zo) ??? Wij zijn al die Franstalige brolzenders meer dan beu !! Geef ons in de plaats maar een paar (we zijn al met weinig content) Duitse zenders !!!
Oh en nog dit : er is in het overzicht van de zenders (volgorde zenders in Vlaanderen) een "klein" foutje geslopen :

http://www.belgacom.be/private/gallery/content/products/documents/listing_chaines_vl_06.pdf (jep, zelfs de url is in't Frans...)

281. ZDF

281. BRF => volgens mij moet dit 282. BRF zijn !!!
Dat men gewoon de zenders teruggeeft die men al heeft afgepakt, iedereen is dat blijkbaar al vergeten :)

TCM & de discovery zenders..
Beste klanten,

Helaas ben ik genoodzaakt hier hetzelfde antwoord op te geven als in het verleden. Onze product managers zijn op de hoogte van jullie vragen naar extra Nederlandstalige en/of Duitstalige zenders (opmerkingen van het forum worden regelmatig doorgegeven). Momenteel zijn er echter geen onmiddelijke plannen voor een wijziging in het zenderaanbod.
Ter info, het zenderaanbod wordt bepaald aan de hand van wetgeving ("must carry" zenders), vraag (marktstudies), beschikbaarheid (rechten, exclusiviteit, ...), technische beperkingen en exploitatiekosten.

Het klopt dat er recent een aantal Franstalige kanalen zijn bijgekomen, weet echter dat dit voornamelijk een inhaalbeweging was van de Franstalige televisiezenders. VRT (één, Canvas) en VTM zenden al een tijdje in HD uit, RTBF en RTL zijn nog maar pas begonnen hiermee.

Bovendien zijn er ook specifieke initiatieven voor Nederlandstalige klanten. Denk maar aan de zender Anne (bestaat enkel in NL).

Vriendelijke groeten,
Eva
Het is mij niet helemaal duidelijk of mobistar nu ook TV gaat aanbieden via DSL. Het lijkt mij precies meer een satelliet aanbod. In dat geval is het niet de verdienste van mobistar dat er tienallen Duitse zenders in het aanbod zitten. Er zitten nu eenmaal tientallen Duitse zenders free to air op satelliet. Net daarom begrijp ik ook niet waarom het zo moelijk is voor Belgacom om hun aanbod op het gebuid van Duitse zenders uit te breiden?

Groeten,

Kris.
[Quote Eva] Het klopt dat er recent een aantal Franstalige kanalen zijn bijgekomen, weet echter dat dit voornamelijk een inhaalbeweging was van de Franstalige televisiezenders. VRT (één, Canvas) en VTM zenden al een tijdje in HD uit, RTBF en RTL zijn nog maar pas begonnen hiermee.[Unquote]

Pardon ?? Een inhaalbeweging ?? In plaats van elfendertig Franstalige zenders (allemaal goed voor onze Franstalige landgenoten ...) in het (basis)aanbod te zetten (al dan niet als "inhaalbeweging") is het verdorie toch niet moeilijk om er (eindelijk) ook eens een paar Duitstalige zenders aan toe te voegen ? Al was het maar om ook tegemoet te komen aan onze landgenoten in de Oostkantons. Of tellen die niet mee ?? Maar neen, het Franstalig imperialisme viert nog steeds hoogtij Huilen.

Sorry, maar ik vind de "inhaalbeweging" (al dan niet HD kanalen) een drogreden.

En er is toch wel degelijk vraag (getuige de reacties/vragen op dit nieuwe en op het oude forum) naar meer Duitstalige zenders. Maar waarschijnlijk komt dit niet tot uiting in een of andere dure marktstudie. Afgesloten

Komaan Belgacom, geeft ons verdorie WDR !!!!
Reputatie 6
Badge +1
Er is duidelijk vraag naar meer Duitse zenders dat zou Belgacom nu toch al moeten weten! Heb bovendien enkele jaren geleden aan marktonderzoek meegedaan en in onze groep wou iedereen graag meer Duitse zenders. Ook word het eens tijd dat NL1,2 en 3hd er komen. De NPO heeft geen bezwaar alleen moet er voor betaald worden. Stop ze desnoods in entertainment NL.

BELGACOM LUISTER TOCH EENS NAAR UW KLANTEN
Blijkbaar beweegt er bitter weinig bij Belgacom TV om enkele Duitse zenders (extra) op te nemen in hun basispakket.

Hoelang vraagt men al niet om vb. WDR of een Pro7 ??

Nee, er is BRF bijgekomen. Sorry, maar als je geluk hebt kun je hun enige uitzending (die misschien amper 15 minuten duurt) bekijken en voor de rest is dat een "TV krant".

Daarom nog maar eens de vraag (wordt meer en meer een SMEEKBEDE....) naar Belgacom : Wanneer kan men WDR in het BASISpakket verwachten ?? Er is blijkbaar wel degelijk genoeg capaciteit voor bijomende zenders :)

En nu we dan toch bezig zijn : Kan men ook eens overwegen om vb. ITV ook aan te bieden ?? Of Sky / SkySports ???

Of enkele Scandinavische (staat)zenders zoals vb. NRK1, NRK2, TV2 (Noorwegen); DR1, DR2 (Denemarken) SVT1, SVT2, ... ????

Desnoods bied men deze zenders aan in vb. een Scandinavië pakket tegen 5€/maand !!

Belgacom, jullie laten kansen liggen om jullie te onderscheiden van de concurrentie !!!!!!
Reputatie 7
Badge +1
Ja inderdaad, men kan die in aparte boeketten steken voor wie het absoluut wil, of men zou het ook per zender kunnen doen bv. 1€ per extra zender in een "vrije keuze" boeket?

En de status is "belabberd" vrees ik zolang de franstaligen Belgacom als hun "bastion" zien. Maar 53,5% is dus 32,1% voor nederlandstaligen en 21,4% voor franstaligen....nog te zwijgen over wie die 46,5% (of 41,09%) overige aandeelhouders zijn.
Ooh Viking! &#x; Scandinavische zenders wil ik al een hele tijd... Maar die vraag heb ik nog niet eens durven stellen op dit Belgacomforum.

Ik zou ZEKER betalen voor een Scandinaviëpakket (vooral voor de Noorse zenders, maar eig zou ik al blij zijn met maar één Noorse/Zweedse/Deense zender).
Je moet trouwens deel uitmaken van mijn fb-groep: https://www.facebook.com/group.php?gid=54608301353

Maar om on-topic te gaan: of het nu Scandinavische of Duitse zenders zijn... Belgacom WORD WAKKER!
@ xfifteen : Bwa, waarom zou je dat niet durven ?? Wie niet waagt, niet wint !!!

Maar ja, ik vrees dat het een vraag in de woestijn zal blijven .....

ALS (!!!) die er OOIT (!!) zouden komen, is dat goed om de talenkennis bij te spijkeren, niet ??

Med vennlig hilsen !!!

EDIT : ik ben net "lid" geworden van die Facebook groep ;)
Reputatie 7
Badge +1
Meer Duitse zenders en in HD volstaat al voor mij.
@ sinjoor71 : Zou de familie Lippens geen (aanzienlijk) deel van die 'free float' aandelen bezitten ?

Soit, on-topic : Inderdaad, waarom geen soort van "zelf samen te stellen" boeket formule introduceren ?? En 1€/maand/zender is dan niet zo onoverkomelijk. Maar dan moet de keuze van de zenders voor dat "boeket" wel ruim genoeg zijn => lees : minstens nog een Duitse zender, wat niet-franstalige buitenlandse zenders (vb. Scandinavisch, SKY, ITV, ...) om in je "free choice boeket" te stoppen.

Kan daar geen "marktonderzoek" naar gedaan worden ??
": Inderdaad, waarom geen soort van "zelf samen te stellen""

is afgeschoten door Belgacom
Reputatie 5
Badge +2
Ja, dat zelf samenstellen zou technisch moeilijk liggen (of te veel werk ?). Maar inderdaad, waarom ook geen Scandinavisch pakket of een Mediterrane pakket ? Een goed idee. Er zijn zoveel mogelijkheden voor Belgacom. Maar het is duidelijk dat in het geval van de Duitse zender minstens WDR in het basisaanbod moet komen. Liefst andere Duitse zenders (net zoals bij de concurrentie) ook in het basisaanbod. En er zijn nog heel wat zenders (CNBC Europe, FOXLife, Nederland 1/2/3 HD, Animal Planet HD,...). Zoveel mogelijkheden, zo weinig wil van Belgacom.

Mvg
Lijkt mij gewoon dat ze op de "Top Floor" van de Belgacom Towers niet geïnteresseerd zijn in Vlaamse klanten. Want bij Telenet, TV Vlaanderen en Mobistar wel kan, kan blijkbaar niet voor één van de duopolisten in België. Hopelijk zal met het opengooien van de kabel en de Telefooninfrastructuur Mobistar en TV Vlaanderen de kans krijgen om de free satelliet zenders op Astra (o.a. Duits- en Engelstalige zenders) ook via kabel en telefoonlijn door te geven ... Of desnoods pak je een schotelantenne om als die zenders gratis te ontvangen ... en switch dan voor een (Vlaamser en beter) basisaanbod naar Telenet/TV Vlaanderen/Mobistar ... met die laatste twee heb je meteen ook al die gratis extra zenders op je tv ...

Dat van marktonderzoek: ik kan me niet inbeelden dat er vanuit van Vlaanderen geen vraag is naar meer Duitstalige, Nederlandstalige en Engelstalige zenders. Met betrekking tot uitzendrechten: veel zenders vragen zelf om de ADSL/kabel te mogen, de BBC wilde de eerste jaren ook geen nieuwe operators bedienen, maar nu zijn al de BBC-zenders wél in boeketten te verkrijgen, ... Technische/capaciteit-beperkingen: klinkt ongeloofwaardig: in het buitenland - de VS, UK, ... kunnen aanbieders via de telefoonlijnen en/of kabel tot honderden zenders aanbieden, ... enkel in België zou dat niet kunnen?

De manier waarop Belgacom werkt zal in de toekomst hun de das omdoen. In de VS is nu al een grote ommezwaai te merken naar meer en meer net-streaming programma's. Er wordt steeds meer en vaker via internet diensten naar TV gekeken (series/films/tv-kanalen). In de toekomst neemt dit alleen nog maar toe, veel diensten in de States zoals Hulu, Netflix, Vudu, ... beginnen hun diensten nu globaal (ook buiten de States) aan te bieden, ... het is nog maar een kwestie van tijd ...

Reageer