Nieuwe TV software helpt oude decoder om zeep (SA V3)

  • 18 March 2011
  • 59 reacties
  • 9449 Bekeken

Badge
Gisteren met een 'factory reset' (Power+Menu+OK) de nieuwe software binnengehaald op mijn oude SA V3 decoder. Ik weet dat het binnenhalen zelf gelukt is, want ik krijg bij het (her)starten van de decoder heel even het nieuwe welkomstscherm "Bienvenue-Welkom" te zien. Maar daarna...niks: alle lampjes doven, het tv-scherm wordt (licht)blauw en blijft zo. Een half uur, een uur, twee uur. Niks... In totaal 3 keer naar de technische dienst gebeld. Met alle respect voor die mensen, maar "hebt u al eens geprobeerd om de ethernetkabel naar de decoder in een andere poort van de BBOX2 te steken?", seriously? Uiteindelijk kwamen ze daar tot de conclusie dat de decoder de geest gegeven had omdat hij 'de nieuwe update niet goed ontvangen had' en ik een nieuwe decoder nodig had.Tja, zo ver was ik ook al.

Geen probleem, ware het niet dat ik mijn decoder gekocht heb en dat hij niet meer in garantie is. Eigenlijk moet ik nu dus kosten maken omdat Belgacom mijn decoder om zeep geholpen heeft door hun nieuwe software. Omdat ik niet direct 200 euro wou uitgeven voor een nieuw exemplaar (ja, ik weet dat ze oude modellen aanbieden voor 99 euro), ben ik naar het Belgacom Center Gent-Kouter gegaan om daar een decoder te huren. Ik heb er niet aan gedacht om de doos ter plekke open te maken, maar groot was mijn verbazing toen ik thuis ontdekte dat ze me daar een prehistorisch model gegeven hebben, nl. exact hetzelfde als wat ik meer dan 3 jaar geleden gekocht heb: een oude SA V3! Ik betaal evenveel huurgeld als iedereen, maar ik krijg een tweedehands exemplaar met minderwaardige hardware en een harde schijf die maar half zo groot is!

Binnenkort verhuis ik, en hoewel ik al jaren klant ben bij Belgacom voor telefonie, internet en TV, overweeg ik sterk om heel het boeltje op te zeggen en op het nieuwe adres mijn geluk elders te beproeven. Ik zal de jongedame in het Belgacom Center Gent-Kouter met plezier haar oude brol teruggeven, dan kan ze er een ander mee opzadelen.

Op de kapotte decoder staat nog een opname van 'Komen Eten' van eergisteren. Ik heb die gisteren dan maar 'on demand' bekeken. En hoewel ik volgens een recente mail van Belgacom recht heb op één gratis uitzending op aanvraag (een 'cadeau' omdat ik de TV-on-PC enquête ingevuld heb), durf ik wedden dat ik die 3 euro toch op mijn factuur zal zien verschijnen.

EDIT 21/3/2011: om het overzicht te bewaren, zet ik hieronder alle links samen naar berichten van mensen die exact hetzelfde probleem hebben. (enkel links naar externe fora, er zijn ook twee mensen die het probleem gemeld hebben in de reacties op deze thread)

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1066769#1066769

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29271

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067528#1067528

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067605#1067605

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067635#1067635

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29286#p374231

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29286#p374232

59 reacties

Badge
Ik zal ook wel wachten want daarstrakts wou het toch niet lukken.En ik wil niet dat dat er iets mis loopt nu.Die nieuwe zijn nu wel beter bestand;maar je weet nooit.
Shit, shit,

Ik heb nog steeds foutmelding -300 - Systeem tijdelijk onbeschikbaar - Bij blijvend probleem contacteer Belgacom.

Ik heb ondertussen de de nieuwe interface geïnstalleerd door de stroomvoorziening te onderbreken en drie knoppen op de decoder in te drukken. Ik heb de modem gereset naar fabrieksinstellingen en tenslotte ook gechecked dat DHCP actief is op de modem en nergens anders in mijn netwerk. Dus best ook eens naar de klantendienst bellen! Ik moet wel zeggen dat ik foutmelding -300 al had voor de software update!!

Heeft soms iemand nog iemand dit gelijkaardig probleem?

Gisteren de update geforceerd met een factory reset van mijn V3B. Duurde een klein halfuurtje schat ik, zonder problemen.
5 dagenen lang zelfde probleem van topicstarter gehad, dan donderdagavond voor de tiende keer of zo, een factory reset gedaan en update verliep eindelijk wél correct ! Nieuwe interface actief !!
Reputatie 7
Badge +1
Wouter, wat is een V3B, is dat het tussenmodel met blinkend front, maar nog HDD van 160GB ?
Sinjoor71, zie overzichtje decoders : http://userbase.be/nieuws/20-dtv/459-nieuwe-hd-decoder-belgacom-tv-gelanceerd
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt dibo, is dus zoals ik dacht !;) V3b was maar een facelift van de V3 (heeft men me een tijdje geleden eens bevestigd in een Belgacom Center maar kende toen nog niet de benamng V3b).

BTW: geven ze die 7 dagen op voorhand verwittiging om je de kans te geven de opnames op je HDD te backuppen op een DVD-HD-recorder voor het geval je decoder crasht ?

Ook heb ik gezien in Belgacom Center Wijnegem (Shoppingcenter) dat tot verleden week de V4 in demo stond en de V3 als aanbod voor 2e TV. Maar 2 dagen gelden stond de V3 aan de demo TV en de blauwe Tilgin als aanbod voor een 2e TV...zou hun voorraad V4 al uitgeput zijn ?
mijn upgedate V3b werkt nu veel sneller, eindelijk..

Thanks Belgacom


Guy
Badge +1
Dit topic kwam ik per toeval tegen. Ik ben er van verschoten dat het al 4 jaar geleden is dat de v3 decoders met problemen kampen. Het is nooit meer goedgekomen. Proximus dwingt je eigenlijk om een nieuwe decoder te huren (vermits kopen niet meer kan) door slechte software erop te plaatsen. Ik noem dit echt geprogrammeerde veroudering wat volgens mij niet echt wettelijk is. Mag ik dan ook eens vragen om ofwel een stabiele software op de decoder te plaatsen ofwel mensen die zo een exemplaar hebben een nieuwe te geven en niet enkele mensen die één huren.

Reageer