Nieuwe internetverbinding "Comfort" haalt maar de snelheid van een basislijntje???

  • 16 November 2010
  • 29 reacties
  • 2955 Bekeken

Wij hebben sinds deze voormiddag Internet Comfort en een Classic telefoonlijn van Belgacom in onze nieuwe woonst.

De snelheid valt echter nogal tegen tegenover de geadverteerde snelheid:
Rond de 3,4Mbps downloadsnelheid in plaats van 12Mbps
Rond de 0,4Mbps uploadsnelheid in plaats van 1,5Mbps
Deze snelheden zijn gemeten via Speedtest.net

Ik vraag me dus af of er niet gewoon bij Belgacom zelf iets verkeerd staat ingesteld voor onze account?


Info:

Accountname: fc890901

Om de aansluiting te kunnen maken werd de telefoonkabel die binnen kwam in het naastgelegen huisje (dewelke onbewoonbaar verklaard is en al jaren niet meer in gebruik) in samenspraak met de eigenaar van dat huisje verlegd en verlengd naar onze woning door de techniekers die deze morgen zijn langsgekomen om de lijn te voorzien en activeren.
Dit werd gedaan omdat het aanleggen van een nieuwe lijn van aan de rooilijn tot onze woning té kostelijk zou geweest zijn, en omdat de woning waar de lijn oorspronkelijk binnen was getrokken toch hoogst waarschijnlijk nooit meer bewoond zal worden.
De technieker wist tijdens het verleggen en verlengen van die kabel trouwens te zeggen dat "het al een PET-kabel is" die ze dus verlengd hebben.

Ik dacht eerst dat het kon liggen aan de manier waarom de modem was aangesloten. Deze was namelijk gewoon met de RJ11 kabel rechtstreeks aangesloten op de wandcontactdoos (versie met een 6-polige stekker en daarboven 2 RJ11 contacten).
Ik heb ondertussen 1 van de 2 -op het eerste zicht identieke- ADSL-splitters die bij de modem geleverd werden aangesloten op de Belgacom-wandcontactdoos en de RJ11 kabel hierop aangesloten ipv rechtstreeks op de wandcontactdoos.
Dit verandert echter helemaal niet, noch positief, noch negatief aan de gehaalde snelheden.

Ik heb tijdens het zoeken naar een oplossing ook gevonden dat veel "oude" klanten moesten overschakelen naar VDSL om gebruik te kunnen maken van de snelheidsverhogingen die in de loop van de jaren zijn doorgevoerd, maar je zou toch denken dat dit bij nieuwe verbindingen standaard van de eerste keer in orde wordt gemaakt?

We wonen trouwens op een goeie halve kilometer van de centrale en de technieker wist me ook nog te zeggen dat er op die centrale nog veel reserve-koperparen zitten, dus dit zou volgens mij de oorzaak niet mogen zijn.

Mvg

29 reacties

Kijk, dit bewijst toch wel dat de interne communicatie binnen Belgacom niet veel soeps is:
- Zowel het lokale Belgacom Center als de helpdeskmedewerkster vertelden mij dat omschakeling naar vdsl technologie €50,- kost. Dit staat trouwens ook zo tussen de voorwaarden in het boekje dat ik van het Belgacom Center heb gekregen tijdens mij recent bezoek!
- In het lokale Belgacom Center zei men dat een downgrade €8,- kost.

Begrijp ik nu goed dat wij alsnog benadeeld zijn?
De VDSL en gratis omschakeling die ik heb gevraagd in plaats van die €30,- korting kost namelijk geen €50,- + €8,- = €58,-, maar slechts €0,- + €6,20 = €6,20... Dit is dus €23,80 minder dan de aanbieding die mij werd voorgesteld in plaats van €28,- meer...

Fantastisch: ik blijk een uur aan de telefoon gehangen te hebben om een minder interessante aanbieding af te dwingen! Roepen
tsja, die gratis activatie van vdsl2 is dus al een hele tijd in voege, jammer genoeg is blijkbaar daar niet altijd even goed van op de hoogte

die promotie voor contractverlenging ligt wat moeilijker denk ik, omdat je op hetzelfde moment ook een downgrade doet van het abonnement...

mvg
Reputatie 7
Badge +1
In die Belgacom Centers (ook telefonisch) moet je ook wat geluk hebben met de vertegenwoordiger. Ik heb daar grotendeels positieve ervaringen mee, maar omdat ik er dank zij dit forum ondertussen wat meer van weet, laat ik me nu geen oren meer aannaaien.....Knipogen
Ik concludeer dat door foute communicatie zowel intern als naar de klanten toe, wij mogelijks nog €23,80 meer voordeel hadden kunnen doen bij dit nieuwe contract...

Wij gaan het ons in ieder geval niet aantrekken: Het pakket waar we nu voor gekozen hebben is -mede dankzij de nu wel haalbare snelheden- vrij concurrentieel: €38,15/maand voor:
- internet tegen 15/1,5Mbps (sneller dan Internet Comfort 1 jaar geleden!) en 50GB trafiek (hetzelfde als Internet Comfort 1 jaar geleden)
- telefonie tegen vaste prijzen per gesprek en gratis 's avonds en in het weekend naar zowel vaste lijnen als gsm's (1 jaar geleden bestond Happy Time XL nog niet en waren gesprekken naar GSM's 's avonds en in het weekend ook gewoon betalend, piek-gesprekken wel -weliswaar nauwelijks- iets goedkoper.

Ik heb echter wel nog een verzoek: Voer terug een goedkope VOIP-gebaseerde telefoonlijn in, desnoods met de disclaimer dat het minder betrouwbaar is dan een klassieke telefoonlijn. Mensen die bewust geen GSM hebben kunnen dan nog altijd kiezen voor de betrouwbare klassieke lijn, maar mensen die wel een GSM hebben kunnen in geval van nood wel daarop terugvallen mocht een schijnbaar minder betrouwbare VOIP-lijn net op dat moment dienst weigeren...

Isabelle

Reageer