Misschien toch even wat info over het hoe, wat en waarom…

  • 21 December 2010
  • 8 reacties
  • 7619 Bekeken

In den tijd dat de uilen nog preekten en er van ADSL nog lang geen sprake was heeft den RTT bijna gans België vol gelegd met koperkabels zodat iedereen met elkaar kon telefoneren. Eerst bovengronds en nu ligt alles ondergronds.Voor telefonie was wat er gelegd werd, en nu nog steeds ligt (…) ruim voldoende. En aangezien ze nu door diezelfde kabels (niet afgeschermde getwiste koperkabel) van alles willen pompen loopt er desondanks enige listige kunstgrepen toch nog veel mis…maar geloof me, het is overal wat tegenwoordig!

Het Belgacom netwerk is een ster netwerk. Dat wil zeggen dat er vanuit een centrale(LEX) kabels (voedingen) lopen naar de kabelkasten (KVD’s) op de straat. Vanuit die kabelkasten vertrekken er kabels (verspreidingen) die door de straten lopen, steeds in een lus en waarbij ieder huis zijn eigen invoerkabel heeft. De ROP of VDSL2 kasten worden gevoed door een glasvezelkabel vanuit een centrale en deze ROP kast is op zijn beurt gewoon met koperkabel doorverbonden naar de KVD die ernaast staat. Dit is waar het ruwweg op neer komt. Hoe die kabels precies lopen is gekend, echter niet altijd logisch. Dit kan verscheidene redenen hebben. Zo kan het inderdaad goed zijn dat er in één en dezelfde straat 2 verspreidingskabels lopen, waarvan de ene helft van de straat op KVD x zit en de andere helft van de straat op KVD y. Als KVD x een ROP kast ofte VDSL2 kast heeft en KVD y niet dan is dat inderdaad pech voor zij die hier op aangesloten zijn. Waarom de ene wel en de ander niet, is soms totaal onduidelijk. Die kabels volgen ook altijd de straten, en liggen bvb nooit in ‘vogelvlucht’. Zo kan het goed zijn dat je in vogelvlucht maar 300meter van een ROP kast zit, maar dat de kabel die bij je komt een reële afstand van 1050meter heeft. Dan heb je pech, want boven de 1000m wordt VDSL2 nog niet toegewezen. De theoretische verzwakking, die ongeveer gelijk is met de kabellengte bepaald wat je krijgt. Die theoretische verzwakking is gekend voor gans het netwerk en bepaald steeds je toegewezen snelheid, afhankelijk van de beschikbare technologie, ADSL of VDSL.(Via de WEBCHECK kan iedere teleboetiek dit voor elke inwoner die over een aansluiting beschikt nakijken.) Dit toegewezen profiel noemt men het geprovisioneerde profiel en kan alleen negatief bijgesteld worden, dus naar beneden en nooit naar boven. Dus als je 16,5Mbps krijgt, moet je niet zagen voor 20Mbps want men zal dit nooit toewijzen.

BVB : Voor TV over ADSL2+ op een analoge lijn (PSTN) zal men tot 1,5dB (~1,5Km kabellengte)een profiel van 9Mbps toewijzen; tot 2,5db (~2,5Km kabellengte) 7Mbps; tot 3db (~3km kabellengte) 6Mbps en tot 3,85dB (~3,85Km kabellengte) 4.6Mbps . Boven die verzwakking wijst men geen TV meer toe, enkel nog internet. Zoals gesteld dit is de theoretische verzwakking van de centrale tot het eerste aansluitpunt bij U thuis, zonder de binnen installatie. Zo kan het bvb zijn dat de verzwakking van de centrale tot de KVD slechts 3,5db is en ook overeenkomt met de afstand, maar dat de verspreidingskabel die slechts 400 meter is en maar 0,4 dB zou mogen verzwakken, 3dB verzwakt. Dus heb je een totale verzwakking van 6,5dB wat zou overeenkomen met een lijnlengte van 6,5km, terwijl je reëel maar op 4km zit. (Sommige kabelbundels zijn zo rot dat het een schande is dat ze nog in de grond zitten…)Het resultaat zal meestal zijn dat men je snelheid zal verlagen tot bvb 2.2Mbps om je verbinding stabiel te houden (dit is de goedkoopste oplossing), terwijl je wel voor een 4.6Mbps verbinding betaald…Uiteraard is het ook mogelijk dat de binnenhuisinstallatie op geen fluit trekt, met alle gevolgen van dien…

Voor VDSL zijn de toegewezen profielen tot 0,4dB (~400m kabellengte) 30Mbps; tot 0,7dB (~700m kabellengte)20Mbps en tot 1db (~1Km kabellengte) 16,5Mbps. Voorlopig worden klanten boven de 1000 meter kabellengte niet in dienst gezet op VDSL2. In de toekomst zouden er een soort VDSL2 boost boxen in de grond gestopt worden om dit probleem op te lossen. Maar ook hier zal de kosten baten analyse de doorslag geven of dit geplaats wordt of niet.

De installatie voor VDSL2 is ook veel kritischer dan ADSL, en naar mijn bescheiden mening zou men eens moeten stoppen met het verkopen van VDSL2 doe het zelf pakketten! “…jaja mijnheer,poepsimpel, zelfs mijne kleine kan dat aansluiten…”hahaha en dan maar gratis de storingen gaan oplossen…Het komt er op neer dat een VDSL2 signaal echt van bij de invoer 100% gescheiden moet worden van de rest van de installatie. Anders is het miserie troef. Als dit niet goed is uitgevoerd heb je klodden, gegarandeerd! Als er een technieker komt moet deze trouwens 2 verplichte metingen doen : 1 een BIQ meting, bij een ‘goede’ meting krijgt de technieker een GROEN nummer(dit is echter een momentopname waarbij de interpretatie van bepaalde gegevens de doorslag geeft…), en een CARRIER DATA meting. Bij deze meting stuurt het systeem een specifiek meetsignaal door de lijn tot aan de modem. Een deftig opgeleide technieker kan hier onmiddellijk visueel eventuele fouten zien en oplossen! Veel miserie ook op de binnen installaties…Zo mag in theorie de vaste binnen bekabeling niet langer zijn dan 40meter tot aan de modem…en moet minimum afgeschermde VVT kabel zijn. Dit is telefoonkabel met CAT5E eigenschappen, vier geleiders (wit/blauw en paars/groen)een 5de losse aardingsdraad en een folie omhulsel hierrond. Ideaal is UTP en nog beter FTP kabel(computernetwerkkabel). Getolereerd wordt niet afgeschermde VVT kabel met vier geleiders (wit/blauw en paars/groen)en een vijfde aardingsgeleider. Uit den boze is niet afgeschermde VVT draad met drie geleiders (wit/blauw en rood)omdat deze geleiders niet getwist zijn, luidsprekerkabel, elektriciteitskabel, enz…In veel appartementen vindt men als stijgleiding, dit is de verbinding tussen de Belgacom aansluitkast (kelder, gemeenschappelijke ruimte) en het appartement 2 getwiste draden (rood/wit) of ( zwart/wit) en VVT met drie geleiders. In theorie mag men hier zelfs geen VDSL2 op zetten…ik moet er geen tekening bij maken zekers…Trouwens in appartementen zijn alle stijgleidingen steeds de verantwoordelijkheid van de beheerder van dat gebouw. De verantwoordelijkheid van Belgacom is wettelijk vastgelegd tot aan de aansluitdoos…

Ook bestaan er grote misverstanden over de zogezegde surfsnelheid…

Er zijn eigenlijk 3 zaken : De geprovisioneerde snelheid. Dit is ook de synchronisatie snelheid van de modem. Als de lijn goed is zal deze synchronisatiesnelheid overeen komen met je lijn profiel. De modem test dit zelf en dit kan ook in iedere modem nagekeken worden. Surf met je webbrowser naar het adres 192.168.1.1 ; bij de BBOX 1 en 2 kan je onder status de Download en Uploadsnelheid zien, de signaalverzwakking en de signaal ruis verhouding. De signaal verzwakking bvb 3.85db komt in theorie ongeveer overeen met je reële lijnlengte. De signaal/ruisverhouding moet eigenlijk zo groot mogelijk zijn. Laat ons stellen voor ADSL minimum 5db, alles lager is slecht; voor VDSL ligt dit meestal rond de 22db. Zoals het in de modem staat, zo is het ook…Je kan de snelheden ook testen met een SPEEDTEST die je vindt op internet, echter dit is de MAXIMUM haalbare snelheid op dat moment. De reële Down en Upload snelheid hangt af van verscheiden factoren waar niet iedereen vat op heeft. De surfsnelheid op zich is nog een heel ander verhaal. Deze hangt van zeer veel factoren af zoals instelling PC, ouderdom PC, troepprogramma’s zoals SPYware removers enz, enz, virusprogramma’s, drukte op de lijn, op de servers, belasting van de servers enz, enz…Zo kan je via een speedtest makkelijk een Downloadsnelheid van 22Mbps halen; Uploadsnelheid van 1,8Mbps, terwijl het surfen voor geen meter vooruitgaat…EN DIT IS VOOR ALLE PROVIDER ZO, OOK VOOR TELENET…Maar ja, verkopers moeten nu eenmaal VERKOPEN, en de waarheid VERKOOPT meestal niet echt…

Draadloze installatie gratis...vergeet dat maar! Wat de verkopers je ook wijsmaken, de aangeboden draadloze verbinding tussen modem en decoder is nooit gratis! Deze toestellen dien je steeds aan te kopen. Het is ook niet altijd de ideale oplossing. De meest betrouwbare verbinding tussen decoder en modem is nog steeds een LAN of Computerkabel. Vergelijk het draadloze systeem ook niet met dat van Telenet! Bij Telenet stuurt men enkel de Video on Demand, bvb de huurfilms, door deze toestellen. Bij Belgacom stuurt met hier alles doorheen. Dit is een niet te onderschatten datastream. Er zijn 2 soorten. 1 de RUCKUS HD dit is zuiver draadloos of WiFi, en 2 de DEVOLO’S of PLC’s. deze toestellen versturen alle data via het intern electriciteitsnetwerk. Bekijk toch steeds of je de mogelijkheid niet hebt om LAN kabel te leggen. Een goede studie van hoe de kabel zou kunnen lopen kan soms verrassend positief zijn. De meest voorkomende miserie met de draadloze systemen zijn stilstaand beeld, blokjes, geluidsonderbrekingen, enz, enz…vele factoren waar je niet steeds vat op hebt kunnen de werking van deze toestellen verstoren, en eens de miserie begint…

Radiozenders…Als je de kabel opzegt ben je ook de kabelradiozenders kwijt. Via de decoder kan je deze ook beluisteren, echter dan dien je de AUDIO of CINCH uitgangen achteraan op deze decoder zelf aan te sluiten op een vrije ingang op je versterker of audio installatie.

Meer weten? Vraag maar...

8 reacties

Badge
Beste Mitchello,

perfect, op enkele zeer kleine te verwaarlozen details na, ik zou niet beter kunnen verwoorden

groeten-muisje
Reputatie 7
Badge +1
Mitchello, schitterende techische uitleg !! en zéér ophelderend !

vraagje,

is de downstream training margin de signaal/ruisverhouding ? ik heb hier 26.5 dB en line rates 30064/6048 kbps.

Neem aan dat dat goed is. Ik heb Ruckus HD draadloze ethernetverbinding tussen b-box2 en HD-decoder, en die kan moeiteloos 2 HD-streams zonder storingen aan, buiten een zéér zeldzame "freeze" op een HD-opname en dan maar een seconde of zo (kan dat niet ook aan de decoder liggen? want komt nooit voor tijdens rechtstreeks kijken in HD). Interactief geeft ook geen probleem (opnames in nPVR zijn héél snel door te spoelen tot het punt waar het programma begint).

Hoe krijg ik mijn afbeelding hier afgebeeld ?
is de downstream training margin de signaal/ruisverhouding ? ik heb hier 26.5 dB en line rates 30064/6048 kbps.

idd, in de bbox 2 is dit de aanduiding van de signaal/ruis verhouding, en dat ziet er perfect uit.

buiten een zéér zeldzame "freeze" op een HD-opname en dan maar een seconde of zo (kan dat niet ook aan de decoder liggen? want komt nooit voor tijdens rechtstreeks kijken in HD)

dit kan vele oorzaken hebben, en de decoder gaat zeker niet vrijuit, het voornaamste is dat het 'zeldzaam' blijft...

De nPVR funktie is pas onlangs in dienst gekomen, en zo kunnen klanten die maar 1 stream hebben en dus maar 1 decoder kunnen zetten eindelijk ook opnemen en kijken tergelijkertijd. En aangezien het nieuw is zullen er ook nog wel wat bugs inzitten...(Vroeger in de IBM MARK I zaten ze letterlijk knus tegen de lampen aan, maar bij gebrek aan lampen zijn ze verhuisd naar de software ;)).

Reputatie 7
Badge +1
Bedankt Mitchello, nPVR is écht wel een vooruitgang voor iedereen denk ik, al is het voorlopig (?) nog alleen in SD, voor een beperkt aantal zenders en niet voor series. De aankondiging in de 'banner" dat je tot 2 extra-programma's in nPVR kunt opnemen is trouwens een "understatement", want het zijn er (voorlopig) véél meer. Heb voor de lol al eens tot 7 nPVR (samenvallende) programma's kunnen ingeven(zal in de toekomst allict nog beperkt worden). Als ze niet samenvallen kiest de decoder eerst voor PVR, maar voor de programmatie (als je er met de cursor gaat opstaan) van de in aanmerking komende (niet-HD)zenders verschijnt onderaan de groene knop "bewaarperiode aanpassen" en kun je ze naar nPVR (30d) omzetten. Omgekeerd kan ook, maar dan krijg je conficten met andere opnames in hetzelfde tijdframe, als die er zijn. Er wordt nooit rechtstreeks in nPVR geprogrammeerd (toch niet als je 2 streams hebt). Groot voordeel van nPVR: je hebt nooit conflicten met samenvallende programma's...voorlopig nadeel: geen HD-zenders, geen series, geen buitenlandse zenders of boeketzenders. De scherpte en diepte van HD-zenders mis je wel. Maar allicht komt dat er nog van. Ik verwacht nog wel (mogelijk juridische) problemen met bv. net gemist, ooit gemist, I-Watch, C-more etc. want die heb je in principe niet écht meer nodig (als je de moeite doet om alles te programmeren). Die gaan dat niet zo leuk vinden en dus verwacht ik hier nog obstakels, omdat het ook op de server beschikbaar wordt gesteld. Bij Net Gemist (5.95 € per maand) is dat maar één week nà uitzending, en dan nog niet voor alle programma's. Tenzij ze dat vooraf al afgesproken hebben natuurlijk (zou de reden kunnen zijn van de beperking in zenders). Ik hoop écht dat ze er geen vergoeding voor gaan vragen. En bugs ben ik voorlopig nog niet tegengekomen...dus voor het ogenblik prima verbetering, maar afwachten hoe de definitieve versie er zal gaan uitzien.

Groetjes

Sinjoor71;)
Reputatie 6
Badge +3
Er wordt nooit rechtstreeks in nPVR geprogrammeerd (toch niet als je 2 streams hebt).

Toch wel als er al een ander opname gepland is (dus bij een opnameconflict) dan wordt de nieuwe automatisch op nPVR gezet, logisch ook, dat er géén manuele tussenkomst nodig is. Het zou nogal gebruiksonvriendelijk zijn...

Reputatie 6
Badge +3
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik had nog een paar vragen in verband met waardes die je kan aflezen wanneer je naar de b-box 2 configuratie pagina surft.

Moet ik mij zorgen maken omdat mijn signaal ruis/verhouding lager is dan 22 dB bij vdsl2 ?: Bij mij is deze 16,8dB en heb volgende waardes voor downstream line rate: 30048 kbps en upstream line rate: 6048 kbps

Wat wordt er eigenlijk bedoelt met TX total Power wanneer je naar advanced settings,statistics gaat?
als ik mijn tv opzet met mijn oude afstandsbediening,en dan met mijn nieuwe op belgecom heb ik niet wat ik wil ,ik moet

dan een speciaal op mijn tv de zender kiezen.is dat normaal,graag wil ik wat informatie hebben.vroegerwas dat alles goed ,maar sedert dat ze

de distributie hebben afgesloten gaat het niet meer.dank u voor het vertrouwen.
Reputatie 6
Badge +3
@Girbe: u dient in de handleiding van uw tv te kijken voor een oplossing.

Je moet immers een AV of HDMI ingang van de TV selecteren. Sommige TV's onthouden het laatste kanaal of springen automatisch naar een actief kanaal, andere niet.

Reageer