Lipbeeld en geluid niet synchroon

  • 5 May 2011
  • 8 reacties
  • 2658 Bekeken

Badge
  • Motivator
  • 58 reacties
Goeie middag,

Ik heb sinds enkele dagen een gewone stereo-versterker aangesloten op mijn Belgacom-decoder.

Het beeld gaat nog over HDMI naar de TV, maar het geluid dus nu over die stereo-versterker (DENON)

Nu blijkt dat zelfs bij de gewone posten (niet HD) het lipbeeld van bijvoorbeeld de nieuwslezer niet synchroon loopt met het geluid dat uit de boxen komt.

Decoder herstart heb ik al gedaan. Helpt niet.

Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem?

Bart

8 reacties

Koppel je geluid eens uit je stereo versterker & probeer nogmaals met het standaard geluid van je TV. Als je hetzelfde probleem voorhebt dan zal dit waarschijnlijk streaming/software/decoder bug of error zijn. Indien het probleem zich dan niet meer voordoet, ligt het probleem waarschijnlijk bij je stereo versterker, of alleszins de verbinding tussen beide.

Keep us informed

Mvg
Badge
Bedankt voor je reactie!

Standaard geluid met tv: dan heb ik dat probleem niet. (Enkel als je naar een HD-zender zapt, dan de eerste seconden: maar dat heeft iedereen denk ik.)

De verbinding met de stereoversterker gebeurt door de cinch-kabels, die rode en zwarte. Niet met HDMI. (mijn versterker heeft geen HDMI ingang)

Maar zoals ik al zei: de beeldverbinding met de tv is wel HDMI.

Zou het daaraan liggen? Moet ik dan HDMI-kabel wegnemen en een minderwaardige verbindinding kiezen? (SCART of die gele cinch, ...)
Persoonlijk denk ik dat het probleem zich voordoet in het feit dat je zowel HDMI (Digitaal signaal) als de L - R Rood/Zwart cinchkabels (Analoog) gebruikt, dit zou normaal gezien echter geen probleem mogen zijn. Maar het lijkt er wel op dat je decoder je digitaal visueel signaal meteen naar de TV kan sturen via de HDMI (ook het geluid dus via HDMI als de stereo niet is aangesloten), maar er zich een vertraging (eventuele bottleneck/bug/decodeer-probleem?) voordoet als je dus de decoder analoog aansluit via de Cinchkabels.

Probeer eens om de HDMI kabel volledig los te pluggen en de verbinding decoder => TV met enkel een SCART aan te sluiten (of gewoon de gele Cinch, jou keuze) zodat zowel je video als audio signaal analoog gaan. Als het probleem zich dan ook niet voordoet lijkt mij het probleem dan effectief te zitten in het feit dat audio analoog gaat & video digitaal... Dan is het gewoon even zoeken naar de exacte oorzaak van het probleem & de oplossing te vinden, maar dan heb je al wel het probleem geanalyseerd.

Als er iemand gelijkaardige ervaring/problemen/oplossing heeft, misschien handig om het hier ook even bij te plaatsen (en eventuele oplossing of exacte oorzaak van dit probleem).

Hou ons alleszins even op de hoogte ;)

Mvg
Reputatie 7
Badge +1
Er is altijd een lichte "delay" tussen het geluid van de TV (via HDMI of scart) en het geluid dat over de cinchaansluiting naar de audioversterker gaat. Het geeft een soort echo effect. Dat is ook voor radio zo. Maar daar zet ik de TV normaal niet voor op. Alhoewel de display voor radio in de nieuwe interface sterk verbeterd is. Als je op de infotoets duwt krijg je bovendien de posten in een vertikale lijst en kan je met de cursortoetsen naar boven en beneden scrollen.

Als je een home cinema of een ander gesofistikeerd audiosysteem gebruikt, zal je toch de luidsprekers van de TV meestal niet gebruiken denk ik. Maar dat lost de vertraging tussen de lipbewegingen en de klank niet op natuurlijk. Het zal mij ook benieuwen of hier een oplossing voor bestaat....
Quote: Als je een home cinema of een ander gesofistikeerd audiosysteem gebruikt zal je toch de luidsprekers van de TV meestal niet gebruiken denk ik.

Daar heb je inderdaad gelijk in Sinjoor, met een stereo/surround/home cinema/etc gebruik je in principe de speakers van je TV niet. Maar daar zit hem net het probleem - Hij gebruikt de speakers van TV niet, maar dus het stereosysteem en bij de bovenvermelde configuratie (TV via HDMI & Audio via Cinch) treed er zich dan het probleem op dat het geluid volledig niet synchroom loopt. Dat er zich een kleine vertraging voordoet, is begrijpelijk (alhoewel dit technisch ook niet zou mogen echter in de meeste gevallen wel normaal & frequent voorkomt), maar dat de video en audiosignalen met zo een grote vertraging kampen dat het TV kijken volledig out of sync is dat de lipbeweging eerst komt en DAN het geluid klopt toch niet (zou niet mogen). Op die manier TV kijken is echt niet aangenaam, dan krijg je het effect van een DVD die geript is, gehercodeerd op PC naar een ander formaat en/of gecompresseerd dat je eerst beeld krijgt en dan 1 of 2 seconden later de klank.

@BMF

Als je getest hebt wat ik hierboven vermeld heb (dus alles testen via enkel analoog, SCART/RGB), zeg dan even of je het probleem dan ook hebt of dat het dus enkel specifiek is met video via HDMI & audio via R/B. Indien het dus effectief probleem is met codering/decodering van digitaal - analoog kan je best even contact nemen met de technische dienst & kijken of ze hier een oplossing voor hebben en/of dit probleem bekend staat met het type decoder dat je bezit.

Mvg
Beste BMF,

De meeste versterkers hebben net omwille van dit dit probleem een aanpasbare lip-sync delay. Moet je in de settings van je Denon ergens wel kunnen terugvinden.

Met vriendelijke groeten,

Eva.
Of je stuurt het beeld én het geluid via HDMI naar je tv die de synchronisatie doet, en sluist daarna het geluid door van je tv (via audio-out) naar de Denon.

Of nog beter: als uw Denon een HDMI-ingang heeft en de mogelijkheid heeft om het beeld door te sturen naar uw tv via een HDMI-uitgang, kan je de decoder rechtsstreeks via HDMI aansluiten op de Denon.
Reputatie 7
Badge +1
Leuk Wouter, maar dan kan je weer geen radio beluisteren zonder de TV op te zetten....'t is altijd wel wat hé !

T3D, ja bedankt voor de uitleg. Ik had al geschreven aan het einde van mijn post dat het geen oplossing was voor het "delay"probleem.:)

Reageer