Beantwoord

Lijst van problemen sinds NTE update (+ inruilen?)

  • 14 November 2017
  • 4 reacties
  • 165 Bekeken

Al jaren zitten we met een trage internetverbinding (het leven in een dorp) en de interface van Proximus TV is nooit de handigste geweest, maar nu dat alle v4 decoders al een tijdje geüpdatet zijn naar de nieuwe interface en de problemen zich vermenigvuldigt hebben, dacht ik eens om het allemaal neer te schrijven. Voor de duidelijkheid, dit is dus op een v4 decoder.

Algemene problemen:
  • Zwarte frames in het beeld, meerdere keren per minuut, nogal vervelend om telkens flitsen te zien
  • Macroblocking (="blokjes") + haperend geluid bij het zappen
  • De NTE interface is veel te traag voor de v4 decoder - Vanaf dat het beeld niet meer fullscreen is (melding die erop komt onderaan, in het menu, ...) hapert het beeld enorm - De infobalk zit achter bij het zappen - Afbeeldingen laden in elk menu duurt enkele seconden, het voortgangsbalkje heeft zelfs geen tijd om te komen wanneer je op stop drukt. - Snel scrollen in de tv-gids lukt ook niet meer, terwijl het in de app eigenlijk veel te snel gaat (maar liever dat)
  • Teletekst aan- of uitzetten duurt heel lang, vergelijk dat eens met analoge TV. Maar ja, de digitale versie is sowieso altijd beperkt gebleven tot het voorbij was.
  • De laatste maand geen last meer van gehad, maar ervoor gebeurde het veel dat de tijd verkeerd was ingesteld en de zenderinfo en tv-gids achterliepen, een bug die ook al op de oude interface bestond. Enkel rebooten lost het op.
  • Ik ben er niet zeker van, maar ik heb soms het gevoel dat sommige 5.1 kanalen niet goed gedownmixt worden bij Proximus. Family Guy op Comedy Central als voorbeeld waar sommige stemmen soms totaal verdwenen zijn of muisstil.

Specifieke NTE-interface problemen:
  • Zenderinfo bekijken met de pijltjestoetsen is enorm onoverzichtelijk (zelfs desoriënterend bij het schakelen tussen zijlings en boven/onder) vergeleken met de oude interface
  • Minder informatie in de infobalk (zoals type programma)
  • Sommige optiemenu's zijn heel raar gebouwd. Bij het scrollen naar beneden verdwijnen de vorige opties erboven, zodat je bij de laatste optie enkel die nog maar in beeld hebt ipv de hele lijst.
  • Ondertiteling aanzetten bij een opname is altijd een raadsel. Het zou moeten werken door in het menu de juiste taal te selecteren maar in werkelijkheid moet ik altijd eerst eens pauzeren of terugspoelen of nog eens ondertitels selecteren.
  • Pauzeren tijdens terug/doorspoelen werkt niet, eerst moet er op 'play' geduwd worden.
  • Alles is een heel stuk kleiner geworden, bijna onleesbaar voor mensen die nog op een CRT kijken (als 2de TV). Ik versta dat dit geen prioriteit is in 2017 maar een optie om tekst groter te maken was wel handig geweest, ook voor slechtzienden.
  • Ik heb ook het gevoel dat het contrast veel slechter geworden is, maar daarvoor is het te lang geleden dat ik de oude interface gezien heb, en het is natuurlijk de trend tegenwoordig.

Nu is mijn vraag of ik onze decoder (v4) en router (v2) gratis mag inruilen tegen nieuwere versies. Ook mijn router omdat we hier nog altijd zitten op een gemiddelde van 8mbps down, 3mbps up (met een profiel van 15888 kbps / 4048 kbps, tot voor de vectoring nog lager) en ik hoop dat we door vectoring toch een hoger profiel kunnen krijgen. Voor de decoder betalen we tenslotte 8 euro per maand dus die is al lang terugverdiend. En beide versies zijn ondertussen al een paar jaar oud; ik zag zelfs dat de v6 decoder eraan komt.

Edit: Lijsten in lijsten gaan precies niet zo goed hier.
icon

Beste antwoord door RobrechtB 14 November 2017, 16:38

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je kan ons best een privé nummer sturen met je klantnummer of het nummer van je vaste lijn. Dan kunnen we alles eens na kijken. https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
ik zag zelfs dat de v6 decoder eraan komt
Dit is toch nog niet voor direct, de aangestelde testgroep heeft zelf nog geen v6 ontvangen !
Je kan ons best en privé nummer sturen met je klantnummer of het nummer van je vaste lijn. Dan kunnen we alles eens na kijken. https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
Bedankt, privébericht verzonden.

ik zag zelfs dat de v6 decoder eraan komt
Dit is toch nog niet voor direct, de aangestelde testgroep heeft zelf nog geen v6 ontvangen !

Ze zijn natuurlijk nog niet verkrijgbaar, maar ik ga ervan uit dat de ontwikkeling toch ongeveer af is. Eenmaal er testers opgeroepen worden kan het zo lang niet meer duren.
Dat hangt af wat je verstaat onder niet lang niet meer duren 😉
Maar we zien wel, heb nog geen enkel behoefte aan de v6, mijn V5 voldoet nog aan mijn behoefte, al spreek ik natuurlijk nu wel voor mijn eigen!

Reageer