Skip to main content


http://nl.community.belgacom.be/posts/c55eb352d4" style="text-decoration:none;color:black; Je hebt enerzijds de lijnsnelheid modem sync snelheid



en anderzijds met de niet te verwarren maximum snelheden die bij een bepaald Internet abonnement hoort.



Deze 2 hebben met elkaar totaal niets te maken.







1) De lijnsnelheden die je modem krijgt, zijn enkel en alleen afhankelijk van



de gebruikte technologie ADSL of VDSL



en dus afhankelijk van de afstand tot de ROP en de verzwakking van de lijn.



Bij VDSL2 zal je dus, afhankelijk van deze lijnwaarden één van volgende profielen krijgen:





  • 30/6---(afstand <400m, verzwakking <0.4dB)

  • 20/2---(afstand 400-700m, verzwakking 0.4-0.7dB)

  • 16.5/2-(afstand 700-1000m, verzwakking 0.7-1.0dB)

  • 12/1---(afstand 1000-1400m, verzwakking 1-1.4dB)

Buiten deze profielen zijn er ook nog repair profielen (bij problemen op de lijn).



Dus deze snelheden zijn onafhankelijk van welk Internet abonnement je ook hebt



en enkel afhankelijk van de voorwaarden waaraan je lijn voldoet.







2) Dan heb je nog de Internet abonnementen, zoals:





  • Vanaf: (16/4/12) (1/10/12)

  • start----15/1,5 Mbps 30/1,5 Mbps 30/2,5 Mbps

  • Comfort--15/2,5 Mbps 30/2,5 Mbps 30/3,0 Mbps

  • Favorite-25/3,5 Mbps 30/3,5 Mbps 30/4,0 Mbps

  • Intense--30/4,5 Mbps 30/4,5 Mbps 30/5,0 Mbps

Je werkelijke snelheid die je kan krijgen, zal dus altijd



bepaald worden door je lijnsnelheid (modem sync snelheid



maar gecapt door je abonnement.







Deze cap word door de ISP in kwestie zelf geplaatst aan de hand van je login/paswoord combinatie op de BAS.







Dus eender welk Inernet abonnement je ook neemt nooit kan de snelheid hoger zijn dan je lijnsnelheid (modem sync snelheid)



Je kan de sync snelheid niet beïnvloeden door een ander Internet abonnement te nemen !



NB: Ook niet vergeten van de kleine letters te lezen:



De opgegeven snelheden hangen af van de afstand tussen het aansluitpunt en de



telefooncentrale, van de computerinstallatie en van de binnenbekabeling.



Om deze snelheden te bereiken heeft de klant een VDSL-aansluiting nodig



(activeringskosten: gratis indien beschikbaar bij de klant - informeer u bij uw verkoper).



De gecommuniceerde snelheden op het 3G-netwerk hangen af van de kwaliteit van het 3G-bereik;



deze kwaliteit is afhankelijk van de nabijheid van een antenne,



obstakels tussen het toestel en de antenne, de kwaliteit van het toestel.










Ja als die loops volledig gescheiden zijn kan het zoals reeds uitgelegd werd zo maar niet, spijtig !
Ja als die loops volledig gescheiden zijn kan het zoals reeds uitgelegd werd zo maar niet, spijtig !

blijkbaar is hier op mijn lijn toch een en ander niet zoals het moet heb de laatste tijd almeer problemen gehad dan dat ik heb kunnen internetten.Men ging vandaag blijkbaar werken uitvoeren aan de lijn maar niks van kon deze avond met moeite verbinding maken met het internet. Bellen naar prxm lost ook niks op want iedere keer heeft men iemand anders aan de lijn en telkens hoort men een ander verhaal.:(
Normaal geven ze dit toch door aan het escalatie team bij langdurig blijvende problemen, mss best daar ook eens op aandringen !?
komt vandaag technieker langs ben benieuwd , gisteren modem rechtstreeks aangesloten op prxm-intro heb kunnen internetten aan een snelheid van 7,5Mbps was toch iets.
net even speedtest gedaan download =7,88Mbps , upload = 530Kbps , latency = 58 ms
vandaag technieker over de vloer gehad heeft prxm-intro vervangen blijkbaar was daar iets verkeerd mee was al een oud geval (RTT) en blijkbaar werkt nu alles weer goed Bbox 3 staat wel rechtstreeks aangesloten zonder splitter heeft toch geen nut heb immers geen telefoon. Snelheid blijft echter nog steeds 16,5Mbps
Heb dat inderdaad ook al voorgehad dat de intro NTP2007 de oorzaak was dat ik op een lagere snelheid terecht gekomen was
had ik tien woningen verder gewoond in onze straat dan was ik aangekoppeld op een andere rop en haalde ik snelheden zoals hieronder Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max.: 92,0 Mbps download - 5,6 Mbps upload



Min.: 61,8 Mbps download - 5,6 Mbps upload

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max.: 92,0 Mbps download - 5,6 Mbps upload



Min.: 61,8 Mbps download - 5,6 Mbps upload



Je downloadvolume bevat 150 GB of is onbeperkt in een Pack.
eerlijk gezegd begrijp ik dit niet de ene rop die waar ik op ben aangeloten staat 250m van mijn deur en de andere staat op 200m dat dit zo'n verschil kan geven
Ja ik heb op dit gebied geluk met mijn 100/20 Mbps :)



Ik weet niet of het bij u deze reden is maar de kopersectie van alle lussen is ook niet dezelfde bijvoorbeeld of je kabel volgt nog een ander weg want het is niet omdat jee rop op 100m ziet staan dat je ook op koperlengte op 100m zit.
weet het ook niet maar dit zijn toch heel grote verschillen, technieker had het deze morgen ook over afstand tot de ROP en tot de centrale
Ja de enigen die het ook kunnen weten zijn de specialisten bij Px die zich daar specifiek mee bezig houden, je moet ze wel eerst bij hun collier kunnen pakken :-))
eerlijk gezegd begrijp ik dit niet de ene rop die waar ik op ben aangeloten staat 250m van mijn deur en de andere staat op 200m dat dit zo'n verschil kan geven



Waar die ROP staat dat zegt niets .. de kwestie is waar uw kabel overal naartoe gaat voor hij bij de ROP toekomt. Zoals al gezegd .. hier staat een ROP op 50 m van mijn voordeur maar ik ben "historisch" gezien aangesloten op een ROP "550m" verder maar ik zeg niets .. ik heb een 85/15 profiel in zone 2, dus ik kus mijn handjes .. en ik zwijg ... meestal ..
Dit is wel heel raar dan. Volgens PX zit ik op 563m vd rop en op 16.5 profiel, wat binnen de twee weken door de dlm verhoogd zou moeten worden naar 30 Mb. Jij zit op dezelfde afstand en haalt 85/15, tja....
aangezien wij niet van Prox zijn kunnen wij hier blijven over fantaseren natuurlijk, de enigen die het kunnen weten zitten bij Proximus en als er iets aan te doen valt zal het ook zij zijn die het zullen moeten doen, ja veel meer zit er niet op.
in afstand scheelt dit bij mij maar 50 meter , ene ROP staat op 200 meter en andere staat op 250meter de loop van de ene ROP stopt op 5 huizen van mijn deur is oude bekabeling en andere ROP loopt vanaf daar verder is nieuwe bekabeling. Zowel ik als mijn buren betalen evenveel voor ons internet maar de ene heeft 16,5Mbps download en de andere heeft 90Mbps en bellen naar prxm heeft geen enkel effect kan evengooed buiten tegen de muur staan praten.
Het is ook niet meer zozeer de afstand die nu een rol speelt in de beslissing onder welk profiel je valt zoals het vroeger een en functie was :

"lengte EN verzwakking" is het nu "vezwakking" wat voor sommigen in het voordeel kan uitdraaien doordat ze in een hoger profiel komen.
zal voor prxm altijd wel iets zijn waarmee men de klanten probeert te beduvelen, feit is dat hun bekabeling op sommige plaatsen totaal verouderd is waardoor er meer verlies is en andere niet
Ja inderdaad daar hebben we tenslotte geen vat op en moeten we wel geloven wat ze ons vertellen !
zonet geprobeerd om een lijntest te doen ging niet kreeg enkel de melding dat er een technisch probleem is met hun systeem en of ik later opnieuw wil proberen
Zoals Elsa zegt .. de afstand is 1 factor maar de lijndemping en overspraak is een andere veel belangrijkere factor want die bepaalt de verliezen EN de storingen op de lijn .. in 't schoon vlaams: als we beiden in zone 2 zitten (400-700m afstand) maar gij zit op 410m met een kompleet brakke lijn en ik zit op 650 meter met een zo goed als storingsvrije lijn dan is het ongeveer zeker dat ik een 85/15 profiel kan uit de brand slepen terwijl gij al happy gaat moeten zijn als ge een 30/4 kunt "vast houden" ... en als uw "stoorprofielen" daarbij nog wisselend zijn ttz eens hoog en dan weer laag en terug of onstabiel dat valt ge helemaal uit de boot zeker als de mogelijkheid bestaat dat ge de "buren" op de lijn stoort met uw signaal ...
De overspraak zou dan wel grotendeels moeten wegvallen door vectoring of je moet op een hele dikke verspreidingsbundel zitten want daar werkt zelf vectoring niet zoals het zou moeten.

Of de buren zijn signaal.

Maar ja we kunnen natuurlijk blijven theorieën verkopen het moet praktisch nog oplosbaar zijn en ik zie Px direct nog niet een ganse loop vervangen ;-)

Voila we hebben weer onze tour gedaan.
het is niet mijn schuld dat prxm mijn lijn heeft aangesloten op een oude krakkemikkige loop, ik betaal evenveel als mijn buren dus verwacht ik van prxm ook dezelfde snelheid hoe zij dat oplossen is hun probleem en niet het mijne. Denk dat ik mijn klacht ga doorsturen naar de ombudsman want bij prxm haalt ge toch nooit enig resultaat.
hier nog iets gevonden wat de bewering van prxm een beetje tegenspreekt


.. andermaal .. deze tabel zijn theoretische waarden waarschijnlijk gebaseerd op een lijn met minimale "verlies"factoren dat zegt helemaal niets. trouwens ik denk dat die tabel zelfs niet meer actueel is want het max profiel is ondertussen 100/20 maar dat is muggenziften.

Of PX u aangesloten heeft op een krakkemikkige lijn dat kunt u niet echt weten en, andermaal, dat betekent totaal niets.. . Volgens mijn "subjectieve" parameters is mijn lijn prehistorisch aangezien ze al zeker méér dan 50 jaar aangeloten is "op hetzelfde punt" (in mijn ogen dan toch want ik heb ze hier nog nooit een stoep zien opbreken daarvoor). technisch gezien is mijn lijn vrijwel pico-bello ... sja ga daar maar aan staan he

Akkord dit is de zuiver technische kant van het verhaal .. dat men daardoor echter niet krijgt waar men voor betaalt dat is het serieuze pijnpunt !

Reageer