Kwaliteitsverlies HD-Uitzending na Menu-update

  • 5 April 2011
  • 6 reacties
  • 600 Bekeken

Sinds de update van het BelgacomTV-menu met nieuwe lay-out, is er een opmerkelijk groot kwaliteitsverlies bij de HD-uitzendingen. Collega van me opgebeld met een evenwaardige opstelling, dezelfde klacht. Ook in de (bevriende) speciaalzaak (home-cinema ed.) één straat verder werd het probleem opgemerkt. Niet echt reclame voor de toestellen in de toonzaal. Kortom : Zichtbaar kwaliteitsverlies sinds de update die vandaag (vannacht?) plaatsvond. Dit is echt niet aanvaardbaar, er is geen verschil tussen bv. één en éénHD. Zelfs bij het kijken naar het zenderlogo in de hoek van 't beeldscherm valt meteen op dat het een hoekige bedoening geworden is.

Ik ben heus wel thuis in de wereld van HD en alle mogelijke aanhangsels, dus enkele voor de hand liggende antwoorden waarbij door Belgacom externe redenen worden aangehaald, zijn niet van toepassing. Oorzaken bij aansluitende toestellen zijn volledig uitgesloten. Alle mogelijk testen werden reeds uitgevoerd. De oorzaak ligt ook niet bij de decoder zelf. HD-opnames van vóór de update zien er namelijk nog steeds perfect uit, zo blijkt bij het afspelen daarvan.

Nieuw menu ten koste van de streamkwaliteit? Uit den boze. Welke oplossing mogen we verwachten ?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Staat de beeldresolutie juist ? of op 576...
Badge
Eerste wat ik er van hoor.Zal dan wel plaatselijk zijn.Ik heb hier perfect beeld na die interface.
Ik heb er nog niet speciaal op gelet, maar aangezien ik een mierenneuker ben wat beeld- en geluidskwaliteit betreft en ik nog niets gemerkt heb zou het mij verwonderen.

Nu, ik heb hier nog een paar oude Canvasopnames in HD liggen, zal vanavond eens kijken of er een verschil is.
Sinjoor,

De beeldresolutie staat correct ingesteld. Vandaar meteen het vermoeden dat het om Belgacomische redenen ging.

Wouter,

Ik ben ook een mierenneuker als het daarover gaat. 🙂 Vooral daardoor dat ik even begon te steigeren.

Maar ... goed nieuws so far, daarnet even de TV aangezet en het probleem lijkt als bij wonder verdwenen te zijn. Straks even de collega contacteren om te zien of dit ook bij hem het geval is.
Reputatie 7
Badge +1
Er zijn inderdaad soms tijdelijke problemen. Had gisteravond korte tijd hangend beeld (seconde of zo) en gestoord geluid tijdens afspelen van een netwerkopname (CanvasHD). Na volledig stoppen en terug hervatten bleek het probleem verdwenen. Bij een op hetzelfde tijdstip opgenomen PVR opname (VTM HD) bleek niks aan de hand achteraf. Zal wel aan de streaming tijdens het kijken gelegen hebben. Maar wat jullie melden is gewoon kwaliteitsverlies in de resolutie denk ik. Zou dus wel eens een tijdelijk plaatselijk probleem kunnen geweest zijn. Misschien is het toch door iemand aan de technische dienst gemeld geweest.
Hah, altijd plezant om collega-mierenneukers tegen te komen :D

Met er nu gisteren zo op te letten is me toch opgevallen dat de HD-kwaliteit van de VRT-zenders inderdaad niet 100% is. Nog steeds veel beter dan de SD-zenders, dat wel natuurlijk, maar ik vind VTM HD, Discovery HD, History HD, ... er toch een ietsje scherper uitzien.

Nu, dat ligt aan het bronmateriaal, daar kan Belgacom niets aan doen.

Reageer