Klassieke telefoonlijn valt uit bij aansluiten B-box2 splitter???

  • 3 December 2011
  • 56 reacties
  • 6062 Bekeken

Beste mensen van Belgacom en mede-gebruikers,

Naar aanleiding van een recent aanbod ter verlenging van ons internet- en telefoon-abonnement, heb ik een brief gekregen dat ik een pakje mocht gaan ophalen bij het lokale Kiala-afhaalpunt, wat ik vandaag ook gedaan heb...

De inhoud:
- Een B-box2 modem
- Een 5p-6p adapterstuk
- Een DSL-aansluitstuk
- Een nieuwe wandcontactdoos, 6p + 2x RJ11

De bestaande installatie:
- wandcontactdoos: 6p + 2x RJ11
- telefoon rechtstreeks op wandcontactdoos via RJ11-connector
- B-box (1) via DSL-splitter op de 6-polige aansluiting
- (1 RJ11 connector op de wandcontactdoos vrij)

Ik heb het volgende gedaan:
- De wandcontactdoos heb ik NIET vervangen --> is identiek dezelfde
- De 5p-6p adapter heb ik NIET gebruikt --> is volgens handleiding niet nodig bij een 6p wandcontactdoos
- Aan de aansluiting voor de telefoon heb ik NIETS veranderd, werkt namelijk probleemloos in de huidige situatie en hoort ook zo volgens de nieuwe handleiding.
- De enige verandering: oude DSL-splitter met B-box er aan losgekoppeld --> nieuw DSL-aansluitstuk met B-box2 er aan aangesloten


En toen kreeg ik dus 2 problemen:
- Ik kreeg geen verbinding met het internet --> blijkt normaal te zijn, ik moet nog de oude B-box gebruiken tot 8 december
- Ik kon niet meer bellen!

Dit laatste vind ik toch wel vreemd, ook al zou VDSL nog niet geactiveerd zijn op de lijn. Er is namelijk helemaal niets veranderd aan de telefoonlijn.
- Wanneer ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit zónder de B-box2 modem er aan, werkt de telefoon nog altijd niet.
- Zónder DSL-aansluitstuk, of met de oude splitter in de wandcontactdoos, werkt de telefoon perfect

De schakelaartjes op de nieuwe splitter staan trouwens naar boven, zoals het hoort volgens de handleiding. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de andere mogelijkheden (boven-beneden, beneden-boven, beneden-beneden) geprobeerd, maar met het nieuwe DSL-aansluitstuk in de 6-polige wandcontactdoos krijg ik alleen maar een beetje ruis uit de telefoon.
Wanneer ik mijn eigen vaste nummer probeer te bereiken via GSM, krijg ik dan ook bezettoon...


Ik heb reeds de afdeling Internet (waar ik hoorde dat ik pas op 8december VDSL zal hebben) en Storingen gecontacteerd, maar beiden konden me niet verder helpen en gaven me ook niet de indruk dat ze kennis hadden van de aparatuur...

Ik vind het zeer vreemd dat de telefoon, die op een àndere aansluiting zit, spontaan niet meer werkt van zodra ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit, en kan er dus ook moeilijk op vertrouwen dat dit zichzelf zal oplossen wanneer VDSL geactiveerd wordt...


Isabelle


56 reacties

Isabelle, geraak je er nog aan uit aan al uitleg die je hierboven te lezen krijgt ! Lachen
Ik ben mee, en verhip: ik controleerde net of ik kiestoon kreeg, aangezien er niets op het antwoordapparaat stond en ik nochtans wel een telefoontje verwachtte vandaag...

Resultaat: een soort van bezettoon.

Raar dat dit verschijnsel me nooit eerder is opgevallen (reeds ruim 1 jaar ADSL met een oude bbox en dus ook 5p splitter, en de telefoon in RJ11 aansluiting)!

Ik heb nu voorlopig een klassieke telefoondraad (met 5p stekker aan 1 kant en RJ11 aan de andere kant) aan de telefoon gehangen en deze op de oude 5p splitter gestoken, tot dat ik een werkende VDSL splitter heb...

Het ware weer niet raar dat ik zo een zeldzame defecte VDSL splitter vast heb, dus jah, inruilen dan maar.

Ik begrijp nu ook hoe het komt dat de telefoon via RJ11 niet werkt met die (defecte) nieuwe splitter en wél (alhoewel ook niet zoals het hoort blijkbaar) met de oude...

Isabelle
Het probleem is intussen na een bezoekje aan het BGC center en nog wat bellen opgelost:

- De splitter is vervangen, waardoor de telefoon meteen werkte zoals het hoort

- Er waren blijkbaar aan de kant van BGC nog wat problemen met de omzetting naar VDSL, deze zijn uiteindelijk opgelost

Alles werkt nu dus zoals het hoort!


Ik zou trouwens BGC willen aanraden om iedereen gewoon standaard op VDSL te zetten, zeker nu zelfs het goedkoopste internet-abonnementje daar flink baat bij kan hebben!
Ik denk dat het niet onbekend is dat concurrent Telenet op hun website een overzicht geeft waarbij ze hun eigen producten vergelijken met deze van Belgacom en dit op basis van reële snelheden. Deze snelheden zijn zeer laag in vergelijking met deze van "gelijkwaardige" Telenet-producten en zijn gebaseerd op statistieken afkomstig van gebruikers van het programma "ispmonitor".

De snelheid die ik nu haal met Internet Start 15Mbps via VDSL (14,25Mbps) ligt hoger dan de reële snelheid die Telenet opgeeft voor hun "Basicnet 20Mbps" (13,..Mbps), wat ze trouwens onterecht vergelijken met Belgacom Internet Comfort.

Dit is natuurlijk interessant vergelijkingsmateriaal voor Telenet: Internet Comfort is duurder dan Basicnet, en aangezien Belgacom-medewerkers bijna standaard Internet Comfort, al dan niet in pack aansmeren aan mensen die minder op de hoogte zijn (en dus op ADSL zitten), is het nog eens een pak trager ook: gemiddeld amper 5Mbps!

Zet iedereen standaard zo veel mogelijk op VDSL en het zal voor Telenet niet langer interessant zijn om hun "Basicnet" te vergelijken met Belgacom's "Internet Comfort", aangezien het grafiekje van de reële snelheid dan in het voordeel van Belgacom zou uitdraaien.
Als ze bij Telenet alsnog zouden willen vergelijken met Belgacom, zouden ze dus hun "Basicnet" al moeten vergelijken met "Internet Start", wat hun dus ook niet zo veel voordeel zou geven:
- Prijstechnisch is Basicnet en Internet Start zeer vergelijkbaar, dus geen noemenswaardig voordeel voor één van beiden (behalve dat je bij Belgacom een 0800-helpdesk hebt!)
- Op gebied van snelheid zal het met een groeiend VDSL-netwerk ook al geen noemenswaardig verschil geven!

Op die manier is het enige product waar Belgacom minder goed uitkomt ook ineens up-to-spec. Qua telefonie zijn ze immers nu al erg aan elkaar gewaagd, met een voordeel voor Belgacom dankzij HappyTime XL. En op gebied van televisie ben ik er zeker van dat ook méér mensen zouden kiezen voor Belgacom mocht het duidelijker zijn dat er bij de pack-prijzen van Telenet nog een 14-tal euro per maand bij komt voor de kabeldistributie, en mocht Belgacom er voor kiezen om hun decoders via wifi te verbinden met de modem ipv met UTP-kabel (waar veel mensen tegenop zien, zelfs mijn prijsbewuste ouders blijven hierdoor bij Telenet hangen!) of best wel dure ethernet-over-power adapters.
Het moeten huren van 1 of 2 extra decoders voor extra tv's is bij Belgacom ook wel een nadeel: bij Telenet kan men er voor kiezen om de tweede en derde TV gratis analoog aan te sluiten...
beste

good to hear

iedereen omzetten kan niet meteen, immers moet er vaak andere modem in gebruik genomen worden (bbox2) en moet er soms ook iets gewijzigd worden aan de binneninstallatie. vdsl2 is ook nog niet overal beschikbaar. het zou misschien wel een goed idee zijn die mensen die in aanmerking komen voor een upgrade daarvan via brief in te lichten

mvg
Beste,

Als je rekent en vergelijkt moet je goed rekenen...

Ik heb volgende configuratie: Belgacom Favorite + I Talk en Telenet voor TV (3x analoog + 1x Digitaal)
Hoe je het ook vergelijkt het blijft goedkoper als je 2 of meer tv's hebt om voor tv bij telenet te blijven of van eerste keer volledig over te stappen.

De vergelijking die je maakt met hun BasicNet klopt. Maar dit komt omdat ze op deze formule nog geen gebruik maken van EuroDOCSIS 3.0 wat ze binnenkort wel zullen doen.

Telenet heeft ondertussen ook al iets gelijkaardig zoals Happy TIME XL, het zijn wel maar 1000min. / maand maar om die op de gebruiken moet je wel al veel bellen daarboven op heb je nog 2000min./ maand naar het buitenland en het voordeel dat je bij telenet veel goedkopere tarieven hebt in de piekuren.

Het enige nadeel bij telenet is echter wel dat je maar bij het duurste abbo onbeperkt hebt (bij de andere kun je dit ook niet krijgen als optie) en dat houd mij al lang tegen om toch eens over te stappen naar telenet. (daar belgacom voorlopig, hoe dan ook hun snelheden van FIbernet niet kan kloppen, maar daar komt verandering in dat weet ik ook)

Mvg,
Ik heb in het BelgacomTV subforum reeds een topic gestart over de nadelen van Belgacom bij het aansluiten van meerdere televisietoestellen, waaronder dus ook de prijs tegenover de concurrentie. Ik geef je overschot van gelijk dat nu op dit moment BelgacomTV niet de interessantste oplossing is voor meerdere TV's. Wij combineren zelf ook Belgacom internet en telefonie met een andere tv-provider (TV-Vlaanderen).

Reageer