Beantwoord

Kan Proximus niet meer doen voor de internetsnelheid van zijn klanten?

  • 19 May 2016
  • 8 reacties
  • 317 Bekeken

Reputatie 2
Ik ben nieuw bij PX sinds 30/4 (pack maxi) komende van 10-jaar EDPnet.
Ik gebruikte voorheen dus al het locale netwerk van PX en daar had ik met vectoring (12/2015) en DLM een 70/15 profiel bereikt.
Met speedtest haalde ik doorgaans 64Mbits/s. Op mijn Fritzbox zag ik een bereikbare doorvoer van doorgaans 96/20 Mbits/s.
Nu met een bbox-3 (Sagem v2) haal ik 46/8, maar met mijn 2 tv-decoders op een verschillende HD-zender afgestemd, gaat daar 13 Mbits/s af. Dit betekent een aanzienlijke werkelijke snelheidsvermindering (64-> 33).
PX-helpdesk: wij kunnen uw profiel niet verhogen naar zone 1 (70/20).
Ik zit op 425 van de ROP en woon dus 3 huizen tever...
Dit kan dus niet ondanks deze resultaten van de BBS3tool:
Downstream max bit rate: 105.977 kbps
Upstream max bit rate: 25.286 kbps
Downstream attenuation: 16,8 dB
Downstream noise margin: 25,2 dB
Upstream noise margin: 16,9 dB
Dit betekent dat ik moet wachten om mijn 50/10 te verhogen op DLM en dit kan tot 6 maand duren (aldus de helpdesk) en op dit automatisch proces zou niet kunnen ingegrepen worden (?).
Ik begrijp die houding van PX toch niet: als je concurrent 100 en 200 Mbits/s aanbiedt, dan moet je toch alles doen om je klanten het meest haalbare meteen te kunnen aanbieden.
Ik begrijp dat er duidelijke indelingen zijn (zoals die 400m grens), maar dan zou er toch voor hen die daar even buitenvallen (400-500m) de lijn moeten kunnen getest worden (zeker op verzoek van de klant) om alsnog een sneller profiel toe te kennen. Het is toch niet te verantwoorden dat je met maximaal 100/25 bereikbaar met 50/10 misschien 6 maand moet voortdoen.
Overigens als met in zo'n geval meteen 70/10 toekent dat zal DLM misschien de snelheid nadien niet meer verhogen, maar dan heb je toch geen 6 maand moeten wachten.
Kan Proximus niet meer doen voor de internetsnelheid van zijn klanten?
icon

Beste antwoord door ThomasP 19 May 2016, 15:33

Bekijk origineel

8 reacties

Dat duurt tegenwoordig geen 6 maanden meer meestal al na 14 dagen krijg je al dan niet positief resultaat van de DLM.
Je lijn en de lijnen van anderen moeten natuurlijk stabiel blijven vooraleer de DLM je kan verhogen.
De Rop bij u is mss nog niet uitgerust met Vectoring kaarten wat je vlugger op een hogere snelheid zou brengen.
Kan je ook afleiden uit de ⌘snelheidstest wat er mogelijk is voor je lijn.
Je kan ook altijd zelf eens proberen de TBF op te starten om zo opnieuw de DLM te triggeren
via het nummer 0800 22 424:
Reputatie 2
Elsa: "De Rop bij u is mss nog niet uitgerust met Vectoring kaarten wat je vlugger op een hogere snelheid zou brengen."
Ik schreef reeds: "Ik gebruikte voorheen dus al het locale netwerk van PX en daar had ik MET VECTORING (12/2015) en DLM een 70/15 profiel bereikt.

BBox3tool 18/5/16
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

Globaal: weinig bevredigend antwoord.
Reputatie 7
Badge +6
Ik zie dat je je al goed hebt ingestudeerd met de verschillende snelheden. Om dit echt te kunnen nazien heb ik enkele van je gegevens nodig. Met de info die je hier meegeeft lijkt het meeste wel te kloppen. Met vectoring in zone 2 kom je op 50Mbps welke dan dynamisch nog verhoogd kan worden met de DLM. Deze loopt gewoonlijk 2 weken na de installatie van de bbox3 maar er moeten aan enkele voorwaarden voldaan worden. De lijn moet stabiel blijven en er moet voldoende capaciteit zijn. Als je bijvoorbeeld na de installatie 2x of 3x je bbox3 hebt heropgestart voor troubleshooting, zal DLM waarschijnlijk al gefaald zijn en duurt het terug even vooraleer die opnieuw begint te analyseren. De nummer die Elsa hier meedeelt kan handig zijn maar gebruik deze met mate. Je profiel wordt namelijk gereset en DLM zal terug vanaf 0 beginnen.

Als je wenst, wil ik dit gerust even controleren en kijken of DLM reeds een 'go' heeft en/of wanneer deze gepland staat. Stuur dan even je telefoonnr of klantennr door naar Het Proximus Team.
Elsa: Globaal: weinig bevredigend antwoord.
Het spijt mij riji dat ik u teleur gesteld heb ik probeerde alleen maar wat te helpen en ik ben blijkbaar gefaald, 'k zal het nooit mer doen ;-)
Ik hoop dat Thomas het voor u in orde krijgt,
groetjes,
Elsa.
Het nummer die Elsa hier meedeelt kan handig zijn maar gebruik deze met mate.
Je profiel wordt namelijk gereset en DLM zal terug vanaf 0 beginnen.

Ter info: ik stel wel vast dat de DLM heel vlug reageert de laatste tijd ik heb dit al dikwijls als test uitgevoerd en in één twee drie krijg ik terug mijn DLM verhoging.
Reputatie 2
@Elza, teleurstellen: zo erg is het nu ook weer niet.
ThomasP heeft mij nieuw hoop gegeven; ik zal het hier melden als DLM zijn werk heeft gedaan.
Ok riji , Bedankt om feedback te willen geven.
In ieder geval succes.

Reageer