Ik gebruikte voorheen dus al het locale netwerk van PX en daar had ik met vectoring (12/2015) en DLM een 70/15 profiel bereikt.
Met speedtest haalde ik doorgaans 64Mbits/s. Op mijn Fritzbox zag ik een bereikbare doorvoer van doorgaans 96/20 Mbits/s.
Nu met een bbox-3 (Sagem v2) haal ik 46/8, maar met mijn 2 tv-decoders op een verschillende HD-zender afgestemd, gaat daar 13 Mbits/s af. Dit betekent een aanzienlijke werkelijke snelheidsvermindering (64-> 33).
PX-helpdesk: wij kunnen uw profiel niet verhogen naar zone 1 (70/20).
Ik zit op 425 van de ROP en woon dus 3 huizen tever...
Dit kan dus niet ondanks deze resultaten van de BBS3tool:
Downstream max bit rate: 105.977 kbps
Upstream max bit rate: 25.286 kbps
Downstream attenuation: 16,8 dB
Downstream noise margin: 25,2 dB
Upstream noise margin: 16,9 dB
Dit betekent dat ik moet wachten om mijn 50/10 te verhogen op DLM en dit kan tot 6 maand duren (aldus de helpdesk) en op dit automatisch proces zou niet kunnen ingegrepen worden (?).
Ik begrijp die houding van PX toch niet: als je concurrent 100 en 200 Mbits/s aanbiedt, dan moet je toch alles doen om je klanten het meest haalbare meteen te kunnen aanbieden.
Ik begrijp dat er duidelijke indelingen zijn (zoals die 400m grens), maar dan zou er toch voor hen die daar even buitenvallen (400-500m) de lijn moeten kunnen getest worden (zeker op verzoek van de klant) om alsnog een sneller profiel toe te kennen. Het is toch niet te verantwoorden dat je met maximaal 100/25 bereikbaar met 50/10 misschien 6 maand moet voortdoen.
Overigens als met in zo'n geval meteen 70/10 toekent dat zal DLM misschien de snelheid nadien niet meer verhogen, maar dan heb je toch geen 6 maand moeten wachten.
Kan Proximus niet meer doen voor de internetsnelheid van zijn klanten?
Beste antwoord door ThomasP
Bekijk origineel