Kabel doortrekken naar beging...

  • 6 August 2011
  • 39 reacties
  • 4919 Bekeken

Is het mogenlijk om de kabel die binnenkomt in de woonkamer, door te trekken naar de berging, zodat daar de modem/ router komt te hangen?

En kan/ mag je dit zelf?

Of moet dit door belgacom gebeuren?


En is dit mogenlijk?

zijn er nadelen?

Alvast bedankt, Bart

39 reacties

Als je toch van zin bent om SFTP cat7A te gebruiken waarom doe je dan niet de test met deze kabel en als je Downstream Training Mage enz.... goed blijven dan moet je je van de rest niets aantrekken van al hun uitleg over welke kabel nu de best is. Het is maar een voorstel hé !

Het is natuurlijk met de keuze van de ' ideale ' kabel niet zo simpel als het eruit ziet want je hebt nog andere zaken die meespelen bvb de characteristieke impedantie en ik weet nu niet juist wat de charteristieke imp. is van de bgc kabel die binnen komt en wat die is van SFTP cat7A ? Als die te ver uit elkaar liggen krijg je last van reflectie, maar zoals ik al gezegd heb gewoon in de praktijk uitproberen.
Om u maar een vb te geven mijn transitor radio in de keuken die op een vast plaats staat en op FM werkt, daar was met de ingebouwde uitschuifbate sprietantenne geen ontvangst te krijgen zonder storing en ik heb met een onozele vob koperdraad (elektriekdraad) weggemoffeld aan de achterkant van de keukenkast al jaren lang goede ontvangst, als je dan een oplossing aan een technieker vraagt die zal je dan uitleggen van een buitenantenne te plaat met coax verbinden enz.... !!
Reputatie 6
Badge +3
Je mag gerust netwerkkabel cat5 cat6 of gelijk wat gebruiken. Dat is zelfs beter dan VVT kabel want meer getwist.

Als je dan nog FTP hebt gebruikt : nog beter want F = Foiled - afgeschermd voor storingen.
@ frank, je zegt meer getwist wat inderdaad klopt maar de impedantie wordt hierdoor anders, weet je soms hoeveel die is?
en hoeveel die is van de bgc kabel die binnen komt en die van VVT ? want ik zou dit wel graag eens willen weten.

F = Foiled; ik veronderstel dat dit wilt zeggen dat ieder paar foiled is en
bij SFTP nog eens een shield rond alle foiled pairs, klopt dat ?

In ieder geval als er maar 1 signaal over loopt zoals vdsl in dit geval dan kan er zeker geen interferentie te verwachten zijn en is utp unshielded twisted pair zeker voldoende en zelf vvt al voldoende en is s/ftp of ftp eigenlijk overkill als ik het zo mag uitdrukken.
mvg.
@ frank, bedankt voor uw inbrengen.

@ ricy, uw verwoording van SFTP klopt; iedere bedrading is geïsoleerd; en iedere paar is op zich dan ook weer geïsoleerd.
Het komte er in de praktijk hier op aan:



En, zoals je het al eerder aangaf; zal een praktische test mij meer en correctere wijsheid bij brengen. En zoals je laatst vermelde; het zou best kunnen dat het gebruik van een SFTP cat7 kabel wat overkill zou zijn, zeker als we zien dat meerendeel van de modem aansluitingen op een VVT bedrading rust en dat dit toch goed werkt! Maar ja; omdat ik momenteel toch met werkzaamheden bezig ben probeer ik om wat extra voorzieningen in te bouwen. De technologieën staan niet stil; HD beeldmateriaal wordt meer en meer standaard; ook worden internet connecties de dag van vandaag meer en meer gebruikt en door meerdere toestellen. En omdat ik nu toch bezig ben met verbouwingen tracht ik zoveel mogelijk dingen te voorzien (toekomst geweis) om te voorkomen dat ik achteraf weer ander bedrading hoef te gebruiken.
Ok en ondertussen hebben we allemaal weer wat bijgeleerd en zal je zeker wel goede resultaten hebben met deze SFTP cat7 kabel.
Laat in ieder geval eens weten hoe het afgelopen is.

ik heb ondetussen het één en ander al samen gevat van je http://users.belgacom.net/rrd/NikoMediaKitTVoverTwistedPair.html" target="_blank

mvg,


@ Ricy.

Geen probleem hoor; ik zal u iets laten weten na mijn verbouwingwerken. Heb ondertussen ook uw samenvatting gelezen tot betrekking de Niko Media kit TV over Twisted Pair; en ik wou dat ik uw samenvatting tegen gekomen was op het moment dat ik die informatie zocht (uw is toch wel duidelijker dan vele andere dat ik al gezien/gelezen heb). Maar ja; informatie er over vinden was een ding; het nog kunnen kopen was een ander ding! In vele elektrozaken wist men nog niet eens over wat ik sprak; andere begrepen mij dan toch na mijn uitleg (van 30 minuten) maar deelde mij dan mede dat dit speciale apparatuur was waar ze niet aan konden geraken. In totaal heb ik meer dan 10 elektro speciaal zaken bezocht, geen van hen kon mij dit verkopen. Na direct contact opgenomen te hebben bij Nico met de vraag waar ik het kon kopen kreeg ik zelfs van hun een lijst met winkels waar hun producten verdeeld werd echter daar waren er maar 2 van de 13 winkels die mij dit konden verkopen!? (Blijkbaar is het iets wat weliswaar goed werkt, maar door zijn kostenplaatje voor velen een ongeïntresseerd ding is.)

Nu ja, waar ik mij meer zorgen over maak is of de Media kit VDSL/TEL over Twisted Pair van Niko (Filtert het binnenkomende ADSL- tot VDSL2-signaal uit naar 3 x telefoon over RJ45 en 1 x XDSL-modem RJ45.) wel zou werken. Niko beweert van wel; omdat dit filter toestel voor meerdere technieken werkt; maar als ik dan contact op neem met de technische dienst van Belgacom is er niemand die mij iets kan vertellen; blijkbaar kent niemand dit!? (maar ja; ik zal het wel persoonlijk uittesten en dan zien we wel weer.)

Edit; de linken naar een internetpagina van Niko werken niet in uw samenvatting. (wel die voor de technische handleidingen, maar de andere niet)
De linken zijn hersteld in de internetpagina en bedankt dat je mij het germeld hebt.

Die kit VDSL bevat een VDSL2 master splitter dus het zal wel goed werken hoor.

'k heb ondertussen nog wat bijgeplaats omtrent de kit VDSL en ook de multimedia brochure bovenaan de pagina:
http://users.belgacom.net/rrd/NikoMediaKitTVoverTwistedPair.html" target="_blank
Reputatie 2
Badge +1
Het eerste werkt niet voor xDSL technologie of andere.
Het zet gewoon een signaal over coax om naar een signaal over UTP... niet meer, niet minder.

Je kan dit ook niet aansluiten op een switch of in combinatie met een gewoon netwerk gebruiken, is namelijk geen TCP/IP verkeer!

De xDSL splitter is gewoon een filter met meerdere uitgangen voor telefonie voor montage op een DIN-rail.
axs, Spreek je nu over de TV kit of over de VDSL kit ?
Reputatie 2
Badge +1
Ondertussen dat jij dit postte was ik blijkbaar al mijn post aan het aanpassen ;)

De multimediakit zet enkel coaxsignaal om voor transport over een 'netwerkkabel'.

De XDSL kit is een xdsl splitter voor montage op een dinrail.
Ja; denk wel dat we dit begrepen hebben. (ik bedoel gewoon maar dat ik uw opmerking niet zozeer begrijp.)

De Media Kit TV heeft voor mij gewoon de functie om het binnenkomend coax signaal om te zetten op netwerkkabel.

En het is enkel met de VDSL kit waar ik wat twijfels over had of hij wel 100% compatibel was met Belgacom; theoretisch en logisch bekeken wel. Maar door de jaren heen en de ervaringen die ik persoonlijk heb met Belgacom weet ik dat logica en Belgacom techniek niet altijd gepaard gaan.
Kurt 911, Het zal wel marcheren want zo'n ADSL splitter/filter is niet zo speciaal hoor het is een laagdoorlaatfilter en zowel BGC als Niko zal die ook wel bij gespecializeerde firma's aankopen om op printplaat te zetten.
Even nog één bijkomend vraagje; afgelopen week heb ik wat tijd besteed om op zoek te gaan naar (goede) VVT bedrading. Nu echter blijkt dat er twee soorten van klassieke VVT bedrading bestaat.


Enerzijds een VVT kabel van 4 bedradingen van 0,6mm², en anderzijds een VVT bedrading van 4 bedradingen van 0,72mm².


Nu na wat aanvraag blijkt dat de 0,72mm² bekabeling beter is, en er minder verlies is op deze bekabeling echter alle winkelcentra's die ik bezocht hebben konden mij de 0,72mm² bedrading niet verkopen omdat zij deze niet hadden!? Nu is mijn vraag; welke VVT bedrading zou ik het best gebruiken? En verkoopt Belgacom zelf VVT bedrading?


De meeste gebruikte is vvt Ø 0,6 mm (0,28 mm² ; max. 130 Ω/Km; Imp. 80 Ω) en die vind je in belgacom winkels maar ook in DHZ en grootwarenhuizen .
De vvt Ø 0,8 mm (0,5 mm² ; max. 73,2 Ω/Km) komt minder voor want in een binnenhuisinstallatie is de afstand relatief klein.
Voor telefonie wordt ook de utp cat5e gebruikt.

Reageer