Skip to main content
Om duistere redenen kon ik niet meer op het internet via PC. Verbindingen herstellen lukte niet. De technische dienst verklaarde gisteren na consultatie dat het probleem lokaal op te lossen was zonder enig verder advies (de lijn was ok...). Vandaag het probleem terug met een meer dienstbare it-technicus van Belgacom opgenomen die me meer gedetailleerde vragen stelde. Als mogelijke oorzaken kon volgens hem een instelling of een hardware-probleem zijn....of was er een firewall of virusscanner de boosdoener??? Uiteindelijk de van Belgacom gehuurde Norton online security uninstalled. En..... na reboot kon ik terug mijn internetbezigheden hervatten. Vandaar mijn vraag: is de huidige Norton Online Security compatible met WinXp of niet. Wie weet verder raad want ik wel natuurlijk niet onbeschermd surfen

Normaal mag dat geen probleem geven. Ik had nog tot begin februari WinXP op mijn oude computer staan in combinatie met Norton360 laatste versie, en heb nooit problemen met de firewall gehad. De door Belgacom aangeboden versie van Norton Internet Security kan toch onmogelijk problemen hebben met een lager besturingssysteem. Er zullen nog tienduizenden mensen met WinXP werken denk ik. Trouwens tot voor kort stond op de meeste "netbooks" nog WinXP als besturingssysteem.

Op mijn nieuwe PC staat nu Windows 7 64bits, en daar heb ik toen heel wat hardwareproblemen (drivers zoeken) moeten mee oplossen voor alles terug werkte. Maar internet heeft nooit problemen gegeven. Ik zat de eerste weken soms met beide computers samen (de oude met Norton360 en de nieuwe met Norton Internet Security2011 trial version) op het internet zonder problemen, wat normaal is natuurlijk, want thuisnetwerken zijn wel standaard bij veel mensen nu.

Inderdaad zou dit geen conflicten mogen geven, maar toeval wil toch dat na verwijdering van Norton en reboot het toekennen van een IP adres geen probleem meer was. Waren er fouten in het register ontstaan door toedoen van Uniblue Registry cleaner? Want dat had ik ook al vermoed. Who knows. Zal meteen eens proefondervindelijk vaststellen of na herstart van Norton IS er terug problemen gaan opduiken

Uiteindelijk zou ik graag de vraag stellen:"Wil de échte dader opstaan?" :O)
Tja, registry cleamers zijn handig, maar soms geven die wel problemen als ze wat teveel gecleaned hebben....Ik heb die eraf gesmeten, en gebruik nu die van Norton360.

Stond 192.168.1.x in de trusted IP-range van uw firewall?

Automatische registry cleaners zijn brol. De luttele fracties van een seconde opstarttijd die je ermee wint wegen niet op tegen de problemen die ze kunnen veroorzaken, en ze werken toch maar half.

Bij wijze van test van moet je na een uninstall van Norton maar eens een automatische cleaner draaien, en dan eens manueel in het register zoeken naar "Norton" of "Symantec". Je zal versteld staan...

Voor zij die weten wat ze doen: Als je echt uw register optimaal wilt onderhouden, download dan een programma dat bij iedere software-installatie bijhoudt welke keys er toegevoegd en/of gewijzigd werden en kuis het register na een uninstall manueel op.

Voor zij die niet weten wat ze doen: blijf gewoon van het register af.

Wouter, neen, een trusted IP-range had ik niet ingegeven. Bedankt voor de tip.

Maar goed, als ik er zo verder over nadenk: vóór de problemen had die Unibleu "fouten" gerapporteerd die ik dan heb laten opkuisen. Pas na een koude start (ik ga normaliter steeds in stand-by) heb ik gemerkt dat het internet niet toegankelijk was. Bij controle was de LAN wel verbonden maar 'herstellen' gaf geen resultaat. Waren er registersleutels weg of corrupt? Who knows. Verder bleek dat een nieuw ip-address 164.xxx.x.x of zo werd toebedeeld dat natuurlijk door Belgacom geweigerd werd.

Voor de goede orde moet ik erbij vermelden dat ik bij eerdere verbindingsproblemen ZoneAlarm Pro, ondertussen ook al weggezwierd, verdacht van incompabiliteit met NIS.

Nog even herhalen dat de IT-help(er)desk zelf eerder toegaf dat mogelijk WINXP en NIS in conflict waren en de tip gaf om kortstondig NIS op non-actief te zetten. Ik heb dat dan vertaald in uninstallen en mijn probleem was van de baan. Nu zit ik weer snor: ik kan op het internet én NIS is terug geïnstalleerd.

Voor het overige... ik wil toch graag bij de groep (gaan) behoren die weten wat ze doen....En, als ik met een nieuwe PC of nieuw O.S ga starten, ik zal niet nalaten om een kopij van het register te maken en/of een herstelpunt manueel aan te maken telkens als me dat nuttig lijkt. De herstelpunten nu te vinden op mijn PC gaven helemaal geen resultaat, wat me eigenlijk verwonderd...waarom stonden de data vet in de agenda...weer een thema om over te grasduinen.

Reageer