Invloed FON op internetsnelheid

  • 24 March 2012
  • 10 reacties
  • 721 Bekeken

Sinds vrijdag (gisteren) zitten we hier eindelijk op het VDSL2-netwerk (Hoera!)

Onze BBox2 synct op 30mbps/6mbps maar we hebben een Internet Comfort (15mbps/2,5mbps). Als ik nu FON activeer, wordt er dan hiervoor een deel van die 15mbps gebruikt? Of de overschot die we hebben doordat we een lager abo hebben? Onze tv maakt gebruikt van deze overschot -> met tv aan en opnemen blijft onze snelheid gelijk op 15mbps.

Hoeveel neemt FON eigenlijk van je netwerk? Momenteel heb ik via de webinterface de hotspot uitgeschakeld, maar als ik FON activeer, kan ik deze dan nog steeds uitschakelen of wordt het verplicht aangezet?


Bedankt.

10 reacties

Badge +1
Fon zal je internet in geen geval vertragen. Het neemt de overschot van je belgacom lijn en maar een beperkt stuk zelf. Meer info vind je hier en hier.
Als je een laag profiel hebt en je bent aan het HD-TV kijken dan zal die FON snelheid wel van je Internet snelheid af gaan of niet ?
of hoe zit dit dan juist ?

want stel je hebt 12/1 en je kijkt HD tv dan blijft er maar ongeveer 5 Mbps meer over voor Internet en fon samen !?

groetjes,

Elsa
dit kan idd invloed hebben bij lage profielen, uiteindelijk moet de bandbreedte ergens van komen eh, Elsa...

wel is het zo dat de fon bandbreedte gecapt wordt op 3 Mbps down, de upload is echter onbeperkt. ik weet ook niet of dit vaste waarden zijn of dat dit afhankelijk is van het profiiel/gebruik. want 3 Mbps down is best veel voor iemand op een 12/1 profiel, zeker als hd tv opstaat en hij ook nog eens aan het surfen is. misschien is er een bijkomende instelling in de QoS dat het eigen internetverkeer voorrang krijgt op fon gebruik, maar daar heb ik nog geen weet van.

mvg
Badge +1
Dit heeft helemaal geen invloed op de snelheid van je eigen internet. Wanneer jij hard aan het donwloaden bent en alle tv's staan op HD indien mogelijk en je bent nog eens aan het opnemen op de harde schijf van je decoder en je zend fon uit. Dan zal je fon maar een heeel kleine downloadsnelheid hebben. Met andere woorden het internet van je fon zal dus heel traag gaan op dit moment. Maar aangezien Blabla een hoog profiel aankan en een laag abbonement heeft zal er nooit bandbreedte te kort zijn. Dus zal de fon gewoon de overige snelheid nemen die Blabla toch niet kan gebruiken.
Badge +1
Een factory reset van je bbox kan je altijd eens proberen. Maar probeer eerst even wat dichter van je bbox te zitten en kijk eens als je dit probleem dan ook hebt. Had je dit in het verleden ook? Alsj je in de zelfde ruimte zit en dit geberud ook dan zou ik eerst een factory reset uitvoeren. Hier vindt je de werkwijze. Het staat onder de titel factory reset. Als dit niet help dan zal er wel iets mis zijn met je bbox.
Inderdaad ik was ondertussen op de site van ricy gaan kijken en daar staat de oplossing.

dus als ik het allemaal goed begrepen heb zal de upload van Fon (net zoals de download) dan ook lager worden als je volle bak aan het uploaden bent via je privé wifi.


groetjes,

Elsa
Reputatie 7
Badge +1
Idd. het kan nooit de bedoeling zijn dat FON zowel je TV- als je internetcapaciteit kan gaan inperken. Alleen restwaarden zullen gebruikt worden. Als je met meerdere TV's tegelijk kijkt en met meerdere aan het surfen en/of downloaden bent, kom je zelfs met een 30Mbps snel aan je grenzen en zal er voor FON niet veel overblijven.
Het zou trouwens nogal een absurd idee zijn niet, want dan zou iedereen wel zijn FON desactiveren niet ? Je kunt die trouwens gewoon naar believen op of afzetten meen ik.
hoe je het ook draait of keert, theoretisch heeft die impact op uw internet verbinding. zowieso lichte impact, maar er is impact. (niet dat iemand die impact ooit merkt)

en hier wordt gesproken ook over fon op 12/1 profiel..zover ik weet is fon enkel mogelijk op VDSL2 lijn..waar 16Mb het normale minimum is.

Reputatie 7
Badge +1
Neen hoor, dat werd aangepast toen ze de HD-streams naar 6,5 Mbps brachten.
Op Ricy's blog:
Het profiel wordt toegekend in functie van je
afstand tot de ROP en de lijnverzwakking
(ROP = Remote Optical Platform)


























afstand tot ROP

Lijnverzwakking

Profiel

<= 400m

< 0,4 dB

30/6

>400m & <=700m

< 0,7 dB

20/2

>700m & <=1000m

< 1,0 dB

16,5/2

>1000m & <=1400m

< 1,4 dB

12/1

Inderdaad en op ricy's blog kan je ook lezen dat je als ADSL klant via e-services
een Fonspot user-id/password kunt aanmaken waarmee je gebruik kunt maken van alle
Belgacom Fonspots alsook op een FON-netwerk in het buitenland.


groetjes,

Elsa

Reageer