Skip to main content
Op 13/2 om 20u31 moet ik, door een foute manipulatie van mijn GSM en zonder mijn weten, via wifi thuis verbinding gemaakt hebben met internet.

's Anderendaags, om 9u36 kreeg ik een sms 'Uw internetverbuik bedraagt 6 u'. Geen aandacht aan besteed: om half 4 's nachts waren wij diep in slaap, dus dat kon niet.

Twee minuten later 'Uw internetverbruik bedraagt 3 u' (ja 3, dus minder dan twee minuten eerder)

Om 13u28 'Uw internetverbruik bedraagt 12 u'

Bij raadpleging van mijn online factuur vind ik daar 12 keer €4,99 (+ BTW) vermeld.

Nu vind ik het uiteraard zeer vriendelijk dat je gewaarschuwd wordt als je internet openstaat, maar waarom 13 uur wachten voor er een sms-je komt dat je 6 uur verbruik hebt? Had het bericht dat ik 3 uur verbruik had op het juiste moment gekomen, dan scheelde mij dat minstens 45 euro in mijn portemonnee. Ik begrijp dus de volgorde van de verstuurde sms-en niet...

Waarom moet je trouwens betalen als je via je eigen wifi surft?

Beste,

Ik vermoed dat u gsm verbonden was met het 3G netwerk en niet met de wifi van uw modem.

Mvg Jerom

IK vrees voor U dat Jerom gelijk heeft. Voor WIfi of FON gebruik gaat het datavolume af van je vast internetvolume dat een veelvoud is van je Mobile Internetvolume. Voor vast internetgebruik krijg je dus geen SMS. Als je thuis bent en je modem staat aan met de Wififunctie aan, kan je GSM/Smartphone niet op het 3G netwerk als ook de Wififunctie geactiveerd is met voorkeur (normaal standaard) voor Wifi.
Dit is duidelijk verbruik via het 3G netwerk. Ik heb hetzelfde voorgehad, echter zonder dat ik verwittigd werd van het verbruik en kreeg de eerste maand een rekening van ca. 1300€ en de volgende maand ca. 1500€.

Als je geen abonnement voor mobiel Internet afsluit, rekent Belgacom voor elke keer dat je GSM contact maakt met hun netwerk 5€ aan. Zij factureren dus niet het verbruik (uploaden en downloaden) maar gewoon het in contact treden met hun netwerk, zonder dat je hiervoor een overeenkomst met Belgacom getekend hebt. Ik heb hiervoor destijds de ombudsdienst voor telecommunicatie ingeschakeld, waarvan ik na 2 jaar een nutteloos verslag van alle feiten kreeg. Intussen heb ik zelf mijn zak verdedigd voor de vrederechter, die mij bij de eerste verschijning gelijk gaf. Intussen had Belgacom (wijselijk) het grootste deel al gecrediteerd. Omdat ik ook weigerde het resterende deel te betalen ben ik nogmaals voor de vrederechter verschenen die mij (na een maand bedenktijd) in het ongelijk stelde. Ik heb mijn licht bij 2 advokaten opgestoken, maar geen van beide was geïnteresseerd in deze zaak.

Onvoorstelbaar dat zo'n oplichterij mogelijk is en dat het onmogelijk blijkt hietegen iets te ondernemen !

Een goede raad : bij de instellingen van je toestel moet je bij "nieuwe items downloaden" ingeven : MANUEEL. Op die manier maakt je toestel niet zelf automatisch een verbinding.

Nog een betere raad : stop met Belgacom en neem een abonnement bij Base (ik betaal nu maandelijks 5€ voor mobiel internet en heb dit bedrag nog nooit overschreden...)

m vr gr

Stef

Klopt niet; het standaardtarief is

Heeft u een Belgacom gsm abonnement ? Dan kunt u meteen surfen aan het standaardtarief van € 0,42/5 min.

Het probleem is dat voor een begonnen verbinding die bv. maar 10 sec. duurt, ook een blokje van 5 minuten wordt aangerekend. Dat loopt al snel op, want je kunt in 5 reële minuten 20 verbindingen maken van 5 minuten (20 x 042€ = 8,40€) . Ik had op een maand méér dan 25€, maar zeker geen 1500€ ! Ik nam een Mobile internet Comfort voor 5€ ged. 4 maanden, daarna 10€ en kreeg mijn timebased internet volledig teruggecrediteerd. Zouden ze dat bij Base ook doen ? Je moet je GSM of smartphone zelf instellen voor optimaal gebruik. Als je dat niet zelf kunt, vraag het dan aan iemand die er wel iets van kent. Bepaalde programma's (bv. GPS) zoeken automatische een verbinding met het internet. Hou daar rekening mee. Datavulumetarief is altijd goedkoper dan timebased. Timebased is enkel goed als je standaard op Wifi zet en 3G uitschakelt en maar manueel opzet als je iets wilt versturen. Eén E-mail versturen neemt dus ook al een 5 min blokje. Dus mails gegroepeerd versturen is dan aangewezen (3G dan manueel opzetten tot ze verstuurd zijn). Bij beperkt gebruik neem je beter een Mobile Internet Start of Comfort.

Alditalk/medion werkt met Base en die hebben nu interessante Packs voor combinatie talk en internet, akkoord
Ik kan er in komen dat wifi even uitgevallen is en ik op het 3G netwerk geraakt ben. Toen ik 's morgens vroeg mijn gsm controleerde zag ik wél het wifi-antennetje oplichten, 's avonds tevoren daar niet echt op gelet.

Maar dat doet niets af aan het feit dat Belgacom na 13 uur pas laat weten dat ik 3 uur bezig ben... Ook de volgorde van de sms-en klopt van geen kanten.

'k Heb de gsm nu zo ingesteld dat er geen data meer kunnen verzonden noch ontvangen worden. Zoals vroeger enkel bellen en sms-en dus!

Reageer