internetsnelheid

  • 9 December 2010
  • 3 reacties
  • 452 Bekeken

Een tijd geleden, in oktober, heb ik hier geïnformeerd of het normaal is dat de snelheid van mijn ADSL-lijn met een favorite abonnement slechts 3.8 Mbps is (metingen op http://www.speedtest.net/) met continue downloadsnelheden van rond de 130 KB/sec. Metingen van Belgacom leken er toen op te wijzen dat mijn lijn inderdaad niet beter kon dan dat.

Sinds een paar dagen bereik ik bij het downloaden van files regelmatig continue downloadsnelheden van 450 KB/sec (dus al wat dichter in de buurt van die 3.8 Mbps). Soms haal ik snelheden van 1100 KB/sec, tenminste bij het begin van het downloadproces, maar al héél vlug, na een 15-tal seconden zit ik terug rond de 100 KB/sec.

Volgens mij betekent dit dat de capaciteit van mijn lijn véél hoger is dan 130 KB/sec, maar dat die geknepen wordt door Belgacom. Als dat zo is ben ik het beu en stap over naar Telenet.

3 reacties

Die snelheid van 1100 KB/sec die je in het begin van een download ziet is een foutieve interpretatie van uw besturingssysteem en/of browser.

Simpel gezegd:

Van zodra je op de link van het te downloaden bestand klikt, begint de download in de achtergrond al te lopen terwijl je zelf nog bezig bent met de locatie en de naam van het bestand te kiezen.
Van zodra je dat gedaan hebt komt het metertje te voorschijn. Het metertje start bij nul, maar in werkelijkheid is er reeds een deel gedownload. De supersnelle download die je ziet gedurende de eerste paar seconden is dus het metertje dat zijn achterstand op de werkelijke situatie aan het inhalen is.
Reputatie 2
Badge +1
Om een echte indicatie te krijgen van je lijnsnelheid, download je een groot bestand van ftp.skynet.be en bekijk je die downloadsnelheid.
Logischerwijze gaat de snelheid van je lijn ook niet hoger kunnen liggen dan de bitrate waarmee je modem is gesynchroniseerd.

Reageer