Beantwoord

Instellingen tbv NAS


Ik heb in mijn thuisnetwerk een NAS-device opgenomen en dat werkt prima. Ook bestaat de mogelijkheid deze NAS-device van buitenaf, bijvoorbeeld van mijn werkplek elders, te benaderen, zodat ik mijn bestanden tot mijn beschikking heb. Sedert een aantal weken lukt dit niet meer. De leverancier/fabrikant vertelde mij na diverse mailwisselingen dat dit te maken heeft met de BBOX-instellingen. Deze staat volgens de fabrikant/leverancier op VLAN en dient op LAN te staan. Kan iemand mij hiermee helpen hierbij? Of is het niet correct wat de leverancier vertelt? Ik hoor graag dé oplossing
icon

Beste antwoord door Techno Turlinckx 30 May 2016, 14:22

Bekijk origineel

20 reacties

Dit kan hier wel dienen als leidraad => http://bgctv.skynetblogs.be/#Ip-Camera
het gaat hier wel om het aanspreken van een camera maar in principe komt het in grote lijnen overeen.
dit voorbeeld is mss beter voor een NAS ;-)

=> http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox3portmapping
Reputatie 3
Badge +1
Welk merk van NAS heb je? Indien een Synologie, ga je hem moeten resetten. Want sinds hun laatste DSM hebben ze problemen op netwerk niveau. Hier heeft de Bbox niets met te maken.
Ik spreek uit ervaring 🙂
Want sinds hun laatste DSM hebben ze problemen op netwerk niveau

bedoel je de DSM van Proximus ?
Welk merk van NAS heb je? Indien een Synologie, ga je hem moeten resetten. Want sinds hun laatste DSM hebben ze problemen op netwerk niveau. Hier heeft de Bbox niets met te maken.
Ik spreek uit ervaring :)


Het betreft hier Western Digita: My Cloud Mirror 2*3TB. Waar staat DSM voor overigens?
Want sinds hun laatste DSM hebben ze problemen op netwerk niveau

bedoel je de DSM van Proximus ?


Wat is DSM van Proximus
Inderdaad want bij Proximus hebben ze ook een DSM maar ik denk niet dat het dat is wat hij bedoelt !
Maar het is toch het beste antwoord blijkbaar ;)

voor wat DSM bij prox betreft, DSM (dynamic spectrum management) op hun lijnen, VDSL2 technologie (DSM , Vectoring)
bbox3 heeft DSM support bbox2 niet
dit vind je ook door op de pagina "http://bgctv.skynetblogs.be/" te zoeken op de term: DSM

Wat techno bedoelt met DSM is : Disk Station Manager

gewoon googelen en je haalt 't één en 't ander uit je toverhoed 😉
Reputatie 3
Badge +1
DSM van Synologie is de software dat op je NAS draait
Wat techno bedoelt met DSM is : Disk Station Manager
heb ik hier boven gepost maar je zegt resetten dan bedoel je waarschijnlijk even zonder spanning zetten van de NAS?
je hebt ervaring dus wille we ook iets bijleren 😉
FYI: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS
Spijtig genoeg heb ik geen ervaring met Synologie :-))))
Reputatie 3
Badge +1
Wat techno bedoelt met DSM is : Disk Station Manager
heb ik hier boven gepost maar je zegt resetten dan bedoel je waarschijnlijk even zonder spanning zetten van de NAS?
je hebt ervaring dus wille we ook iets bijleren ;)


nenee, factory reset bedoel ik.

even vakterminilogie:

reboot = een toestel even zonder spanning zetten en terug aanzetten.
reset = een toestel terugbrengen naar zijn originele staat (fabrieksinstelling)
Als iedereen zich aan deze vakterminologie moest houden dan wel 😉
Ik vrees dat het niet echt iets gaat worden met mijn NAS (My Cloud Mirror).
dit voorbeeld is mss beter voor een NAS ;-)

=> http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox3portmapping

Dus als je deze leidraad volgt, lukt het niet dan.
dit voorbeeld is mss beter voor een NAS ;-)

=> http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox3portmapping

Dus als je deze leidraad volgt, lukt het niet dan.


Ik heb geen BBOX3 en ik ben huiverig dat ik straks alles in de war schop en geen internet e.d. meer heb. Dan heb ik een echt probleem. Je woont niet in de buurt 😉
bbox3 of bbox2 is dezelfde werkwijze hoor.
Als je na instellingen veranderd te hebben alles in 't honderd loopt kan je gewoon een factory rest doen van de bbox2 en je bent terug vertrokken met een mooie lei ;-)

zie => http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html#section2
bbox3 of bbox2 is dezelfde werkwijze hoor.
Als je na instellingen veranderd te hebben alles in 't honderd loopt kan je gewoon een factory rest doen van de bbox2 en je bent terug vertrokken met een mooie lei ;-)

zie => http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html#section2


Zoals ik reeds heb laten weten is er nooit een probleem geweest en zijn de instellingen op mijn NAS en laptop nooit gewijzigd. Het ging allemaal prima. Is het mogelijk dat de BBOX-2 instellingen onlangs aangepast zijn vanuit Proximus? Of kan een 'reboot' van BBOX 2 die ik enkele weken geleden heb gedaan de oorzaak zijn?
Dit zou eventueel kunnen zeker bij een reset (factory reset) maar als je geen instellingen specifiek ingevoerd hebt in de bbox zou dit geen rol mogen spelen en als je geen settings specifiek gedaan hebt in de bbox zou ik het zelf overwegen om eens een factory reset uit te voeren zoals in de link die ik hierboven meegeven heb.
Mss best aan je Nas eens een vast Ip adres geven bvb 192.168.1.200.
PS: Maar je hebt toch gekeken wat je WAN IP adres is , als je de NAS wilt benaderen van buiten af want als je de bbox gereboot hebt is dat WAN adres ook verandert.
Dit zou eventueel kunnen zeker bij een reset (factory reset) maar als je geen instellingen specifiek ingevoerd hebt in de bbox zou dit geen rol mogen spelen en als je geen settings specifiek gedaan hebt in de bbox zou ik het zelf overwegen om eens een factory reset uit te voeren zoals in de link die ik hierboven meegeven heb.
Mss best aan je Nas eens een vast Ip adres geven bvb 192.168.1.200.


Ik heb geen factory reset uitgevoerd. Het is een keer dat ik de stroom er afgelaten heb voor een paar minuten en vervolgens weer aangesloten. Een vast IP-adres, dat betekent dat ik binnen mijn Proximus BBOX 2 ook een en ander moet veranderen zoals in de link is aangegeven. Welk advies op te volgen? Eerst een factory-reset?
neen eigenlijk moet je daarvoor in de bbox niks veranderen om een vast IP adres in je NAS te zetten dat kan je via de interface van je nas.
In de handleiding van je nas moet je dit wel terug vinden hoe je in zijn interface geraakt.
Je kan altijd eerst proberen om een factory reset te doen via het verzonken drukknopje in het gaatje gaatje achteraan .
En al eerst proberen of het dan al lukt om je nas aan te spreken. dan kan je proberen met hem een vast IP adres te geven bv 192.168.1.200.

Reageer