in Nederland kaartje in TV ipv decoder op de kast

  • 21 February 2011
  • 6 reacties
  • 1639 Bekeken

Badge
Ik weet er het fijne niet van, maar ik hoorde vertellen dat men in Nederland digitale TV kijkt dmv een kaartje dat je in de TV steekt en dat men dan geen decoder meer nodig heeft. Dat lijkt me wel ideaal! Dan zijn we van die extra bak verlost.

Zou dat niet iets zijn voor de toekomst,Belgacom?

Of loop ik te hard van stapel en biedt dat kaartje niet de mogelijkheden die onze decoder ons biedt?

Ik vond het alleszins interessant genoeg om hier eens te informeren.

6 reacties

BelgacomTV werkt via uw telefoonlijn, dat is een compleet ander systeem.
Reputatie 6
Badge +1
Dat zal dan iets nieuws zijn, want in NL hebben ze ook van die bakken (decoder) staan om digitv te kijken
Reputatie 7
Badge +1
Dat bestaat inderdaad, maar je moet een aangepaste TV hebben, het moet een DVB tuner (DVB-T/C ; T is terrestrial of via sateliet, C is via kabel) hebben en een cardslot. Maar hier in België wordt het niet aangeboden. Bovendien is het niet interactief, je kunt dus enkel kijken naar niet-gecodeerde digitale kanalen, of allicht ook naar digitale kanalen die via de kaart gecodeerd worden. Voor veel mensen zal dat echter ruim voldoende zijn denk ik. Ik vond dat eerst ook voldoende maar nà kennismaking met het Belgacom-aanbod (parallel ook Telenet) vind ik de interactieve mogelijkheden toch best interessant, maar je hebt er wél een modem en een decoder voor nodig. Ik vond het eerst ook wat raar dat je TV nu enkel dienst doet als een soort PC-scherm, maar dat went wel. De afstandsbediening van de TV dient nu nog enkel om instellingen te wijzigen.

De recentere TV's hebben wel allemaal een DVB -T/C tuner. Je kunt daarmee wél via sateliet naar digitale niet-gecodeerde zenders kijken.

Beste Sinjoor, ben je daar wel zeker van dat het niet in belgie word aangeboden ? naar mijn weten werkt de nieuwe mobistar TV wel

via zo'n kaart, aangezien dat ook via de sateliet gaat.

just my humble opinion,
Reputatie 7
Badge +1
Raf: Mobistar is via sateliet en mét decoder.

Uiittreksel van artikel Testaankoop van januari 2011:

Mooi aanbod bij Mobistar TV
Mobistar biedt zijn digitale tv ‒ via satelliet en het internet ‒ aan in het veelbelovende "Mobistar Starpack": in combinatie met vaste telefonie en internet. U betaalt eenmalige activatiekosten van € 50 en € 55 per maand voor een basisabonnement. U kiest voor het Nederlandstalige of Franstalige pakket en krijgt van Mobistar 20 tot 23 tv-zenders, 8 tot 12 radiokanalen, meer dan 250 "free to air" kanalen en de mogelijkheid om een DVB-T-antenne aan te sluiten. Die DVB-T-optie is interessant als u bijvoorbeeld als Vlaming in Wallonië woont, kiest voor het Nederlandstalige pakket, maar toch ook graag de RTBFzenders bekijkt. U kunt dit basisaanbod tegen een meerprijs van € 5 tot € 10 per maand ook uitbreiden. U moet geen huur betalen voor de hardware en ook de installatie is in weze gratis. U krijgt een tegoedbon van € 120 ‒ meteen ook de prijs van de standaardinstallatie ‒ waarmee u de installateur betaalt. De decoder met harde schijf, heeft een capaciteit van 320 GB. Die schijf is trouwens verwisselbaar. Voor € 79 koopt u een extra harde schijf om nog meer films op te nemen en te bewaren. Een duidelijke handleiding helpt u bij het gebruik van Mobistar TV zodat u rustig kunt genieten van de goede beeldkwaliteit.

Toch nog veel schoonheidsfoutjes
Dit alles klinkt mooi, maar er vielen ons ook wat minpunten op. Zo zal niet iedereen een schotelantenne willen, noch kunnen plaatsen. Die moet immers op het zuiden gericht zijn en er mogen geen directe obstakels zijn, wat niet vanzelfsprekend is in een stad. Verder is de DVB-T-tuner niet feilloos: zo slaagden
wij er niet in om de DVB-T-kanalen zichtbaar te maken in het menu van zenders. Daarnaast blijven de beloofde interactieve diensten ‒ toch een stokpaardje van digitale tv ‒ beperkt, net zoals de functie "parental control".
Het idee van de verwisselbare harde schijf is interessant voor filmfanaten. Deze schijven kunnen wel enkel gelezen worden door de decoder waarmee de opname is gemaakt, niet door een computer of andere decoder (bv. van vrienden).
Dan zijn er nog de rist aan kleine schoonheidsfoutjes: bij een opname blijft het opname-icoon zichtbaar op het scherm, kijken naar een programma dat
nog opneemt geeft moeilijkheden, bij programmatie kunt u niet kiezen tussen een wekelijkse of dagelijkse opname, het verbruik in stand-by is 9 Watt enz.

Hey Sinjoor,


Bedankt voor dit te verduidelijken, van die schoonheidfoutjes, zo zie je BGC is niet de enige ;)

Reageer