Skip to main content
Deze week heb ik een Htc Chacha gekocht die in een proximusdoos zat.

Het toestel is dus wel goed voorbereid om gebruikt te worden met Proximus.

Wat er echter niet te pruimen aan is, is dat de taalversie FRANS is.

In de setting TAAL EN TOETSENBORD staat 'Nederlands , Frankrijk' ingesteld.

Er is geen andere mogelijkheid... Je kan niet kiezen voor 'Nederlands, Belgie' of een andere aanvaardbare optie.

Als je een email of een bericht tikt kan je de taal wijzigen met de toetsencombinatie FN + SPACE BAR.

Er is echter geen andere keuze dan Engels en Frans.

Het maakt het onmogelijk om een bericht op een aangename manier in te tikken in het Nederlands. In het Engels is het best te doen en is er geen probleem.

De automatische spellingscontrole kan namelijk niet uitgeschakeld worden. Je kan wel de voorspelling van woorden in het woordenboek uitschakelen maar niet de spellingscontrole.

Wat er zou moeten gebeuren is dat er een woordenboek Nederlands moet komen die te downloaden is en bruikbaar met het hardware keyboard OF dat er een software update komt die Nederlands als taal voor het woordenboek toevoegt.

Er is namelijk in de laatste update al een mogelijkheid toegevoegd om uberhaupt met een woordenboek en tekstcontrole of voorspelling te maken.

Heeft iemand van Belgacom enig idee of dit kan worden opgelost ? Op deze manier is dit toestel namelijk niet aangenaam om te hebben of te gebruiken.

Beste,

Dit is een onbekend probleem voor ons en gaat duidelijk over het toestel zelf. Ik zou u willen adviseren om ofwel terug te gaan naar het verkooppunt waar u het toestel hebt aangekocht of anderzijds contact op te nemen met HTC. Dit kan via hun website, namelijk www.htc.com

Mvg eva

Het is niet specifiek een HTC probleem. Ik heb het toestel gekocht in Vlaanderen bij een Belgacom verkooppunt.. en nadat ik er mee thuis kom blijkt dat het toestel geen Nederlands kent.

Vervelend !

Bij HTC beperkt men zich ertoe mede te delen dat het een Frans toestel is, dat de taal en het woordenboek niet kan worden gedownload voor het hardware keyboard van de Chacha en dat er dus niets anders aan te doen valt dan het toestel terug te brengen naar de winkel.

Bij Belgacom en bij HTC : geen resultaat. "Het is niet onze fout, ga eens ergens anders horen", daar komt het altijd op neer.

Voor wie net als mij aangewezen is op zelf zijn plan te trekken, kan ik misschien zeggen dat het een stap in de goeie richting is om zelf een keyboard app met NL taalpakket te installeren en te downloaden. Dat lost op zijn minst een gedeelte van het probleem op. Je kan dan nog altijd het originele toetsenbord gebruiken en je krijgt niet de ganse tijd meer in rood onderstreepte woorden op je scherm. Nadeel : er gebeurt geen spellingscontrole meer.

Het NL woordenboek voor het hardware toetsenbord van de Chacha heb ik tot op heden niet kunnen vinden, maar moet volgens mij wel te installeren zijn achteraf, ook al zegt HTC van niet.

Reageer