Horizontale balken op 16:9-zenders

  • 17 July 2011
  • 5 reacties
  • 1016 Bekeken

Beste forumleden

Ben ik hier de enige die me een beetje ergert aan de zenders die bijna constant breedbeeldfilms uitzendt, maar in het 4:3-formaat, waardoor het beeld platgedrukt wordt door zwarte, horizontale balken?

Voorbeelden van zulke zenders zijn Animal Planet, MGM en E! Entertainment.

Wellicht kan Belgacom hier echter niets aan doen...?

EDIT:

Blijkbaar ben ik niet de eerste die dit post. Drie (!) jaar geleden klaagde iemand anders dit ook aan over de MGM Channel:


(link: http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=25&t=10213&p=130293)

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Kan je de TV niet tijdelijk op "zoom" of op "4:3" zetten ? Nu is dat bij sommige SD-zenders ook het geval. Met sommige filmen op de SD versie van VTM is dat ook soms zo, op de HD versie niet. Maar als ik hem op "autobreed" en niet op 16:9 zet is het beeld correct. Dat werkt op mijn TV echter niet via HDMI, enkel via scart. Via HDMI moet ik hem op "zoom" zetten. Het zijn meestal Ameraanse films of series (die nog in 4:3 formaat werken). Het zal dus allicht ook afhangen van je TV-merk of type.
Reputatie 5
Badge +2
Inderdaad, die zwarte balken zijn niet echt aangenaam. Maar helaas kan Belgacom hieraan niets doen. Het zijn de zenders zelf die dat doen. Als Belgacom zelf die zenders op 16:9 zet, dan valt er een deel van de ondertiteling weg en bij 4:3-uitzendingen zelfs een deel van het beeld. Ik vrees dat er niets anders op zit dan te wachten tot die zenders zelf volledig op 16:9 willen uitzenden.

Mvg
Je kan op BTV onder "instellingen" zelf bepalen of je het signaal van de zenders wilt ontvangen op "4/3" of "16/9" of "vertikale banden bij 4/3 uitzendingen". Op je TV kies je best voor de optie "automatisch beeldformaat aanpassen".

Maar er zijn zenders die in 4/3 uitzenden (zoals Syfy en 13th street) en dan krijg ik verticale banden, alhoewel ik 16/9 selecteerde op BTV. En bij mij past de TV dat niet altijd automatisch aan in "wide". Misschien dat mijn TV het signaal niet goed kan capteren ?
@Mickey

Die instellingen bestaan inderdaad. Bij Syfy en 13th street krijg ik ook zijbalken, maar dat is omdat die zenders zélf die balken erbijzetten. Je kan dat merken door het logo dat tussen het beeld en de zwarte balken staat. Het is dus nog steeds een 16:9-signaal, terwijl het programma in 4:3 is.

Dat is eigenlijk hetzelfde wat ik aankaart met MGM en Animal Planet EU. Het is helaas zender-gebonden.

Ter info: Op mijn Telenet SD Digibox had ik vroeger 3 opties bij 4:3-programma's: zwarte balken, uitrekken of 'zoom' (waarbij het beeld wordt ingezoomd tot je breedbeeldtv vol staat). Maar ook dit zou in dit geval niet helpen.
Badge
Ik denk dat je er weinig kan tegen doen heb tv. op 16/9 staan en heb verticale balken geanuleerd.Zijn gewoon de zenders die zo uitzenden.Misschien kan je dit nog met sommige tv's verhelpen maar dat weet ik niet.

Reageer