Beantwoord

Helpdesk helpt niet, upgrade ROP = langzamere download


Sinds 2 maanden hebben we een ROP upgrade gehad. Zonder aankondiging lag ons internet er uit, bellen met de Helpdesk gaf geen oplossing want men wist zeker dat het een storing was (monteur werd ingepland). De dag er op hadden we plots internet, en kijkend in mijn Fritzbox zag ik Vectoring actief staan (en Broadcom in de ROP). Ik heb de monteur maar geannuleerd. De snelheid was door het intrainen wat laag, maar dat was logisch. 2 Maanden later hebben we een 70/20-connectie, terwijl ik een Maxi-abo heb. Mijn Fritz zegt dat ik 137/25 aan kan. Ik vraag me af waarom mijn lijn niet hoger gaat dan 70/20? Volgens de Proximus site destijds moet ik tot 100mbps download halen. De upload is goed zo, 😃 maar de download lijkt lager te zijn dan wat het was voor de vectoring-upgrade.

Mijn Fritzbox heeft BGC-goedgekeurde firmware, vectoring staat op full, profiel 17a. Wat kan er mis zijn? Als ik bel met de helpdesk kom ik meestal bij een callcenter in Antwerpen uit (dat geen Proximus is maar een ingehuurde partij) dat een scriptje afwerkt en dat ze het op gaan lossen met een aanpassing in mijn Bbox door mijn wifikanaal te veranderen. Ondanks dat dit erg aardig is van ze, zit mijn Bbox3 nog in de verpakking omdat ik een Fritzbox heb, en voor Wifi gebruik ik nog een ander apparaat dat iets strategischer in mijn appartement hangt. Daarnaast is er aan mijn kant van de ISRA geen probleem :)

Graag zou ik willen dat een echte technieker eens zou kunnen zien wat er mis gaat hier. Proximus levert goede diensten, ingezette techniek is goed, connectie is gewoon goed, producten zijn goed, TV ben ik ook echt wel tevreden over (moet geen Telenet hebben), maar zodra je belt met iets technisch wordt je net als de Bbox behandeld als een onbenul en afgescheept met een antwoord dat kant noch wal raakt.
icon

Beste antwoord door KrazyJay 31 May 2016, 09:08

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Zodra Vectoring actief wordt gezet, gaat je modem automatisch verbinding maken met het "provisioned profile" (lees: minimum profiel). Daarna gaat het automatische programma DLM (Dynamic Line Management) je lijn enkele dagen / weken evalueren en een oordeel vellen. Is je lijn goed bevonden en is er marge voor meer? Dan gaat je lijn omhoog. Tot maximum 100Mb. Is je lijn goed maar is er geen marge? Blijft ze staan zoals ze is. Is je lijn slecht? Dan gaat DLM je lijn zodanig aanpassen dat ze stabiel blijft.

Je kan dus best nog een week of twee geduld hebben. Je gaat dan merken dat je lijn plots sneller is.

Waarschijnlijk gaat Elsa hier nog een hoop andere informatie geven. Maar ik heb niet zoveel tijd als haar 😃
70/20 dus is het dan gewoon afwachten tot de DLM je op 100/20 brengt kan een goede week tot 2weken duren, mogelijks langer.
Mss eens het nummer 0800 22 424 bellen om de DLM te laten triggeren en enkele weken afwachten !?
die test laten uitvoeren kan in feite gen kwaad want als je op vectoring staat zal je toch direct op 70/20 komen te staan

Iemand van Proximus die zegt dat hij geen tijd heeft om Px klanten te helpen :8 😉
Reputatie 3
Badge +1
70/20 dus is het dan gewoon afwachten tot de DLM je op 100/20 brengt kan een goede week tot 2weken duren, mogelijks langer.
Mss eens het nummer 0800 22 424 bellen om de DLM te laten triggeren en enkele weken afwachten !?
die test laten uitvoeren kan in feite gen kwaad want als je op vectoring staat zal je toch direct op 70/20 komen te staan

Het zelf triggeren kan wel kwaad. stel dat DLM al 4-5 dagen aan het evalueren is en jij start hem opnieuw. Kan je terug lang wachten.
Je kan beter TBF zo weinig mogelijk gebruiken. Leave it to the pro's 😃
A ik dacht dat je geen tijd had ;)
Als je daarop moet wachten kan je maanden wachten en dan moet je toch nog uiteindelijk zelf de TBF starten met het nummer 0800 22 424 te draaien lees maar eens op de verschillende forum's waaronder zeker op userbase.be wat er voorvalt dan weet je genoeg
En zo heb ik het tenslotte vroeger ook zelf in orde gekregen na het 7 maanden aan de pro's over te laten (lol)

@ krazy Jay lees dit hier ook best eens => http://bgctv.skynetblogs.be/#dlmbeslissing
Bedankt voor de reacties. Ik wil best nog wel eens 2 weken wachten, maar ik heb dus al 2 maanden full vectoring actief staan op mijn modem. Wat gaat het verschil maken tussen 9 weken en 11 weken na oplevering?

Die DLM heb ik al eens laten doen, maar ik heb geen resultaat gezien. Als ik in mijn modem kijk is er dus nog flinke marge om naar die 100mbps download te gaan. Ik zou gewoon graag willen weten waarom dat dit dan nog niet gebeurd is.

Zelf denk ik dat ik ergens in een systeem een verkeerd profiel toegewezen heb gekregen die niet overeenkomt met mijn abonnementsformule, of dat DLM ergens vast is gelopen. Aan de lijn zelf zal het niet liggen alleszins.

@elsa, die link werkt wel, en die pagina ken ik ook, maar wijst me niet naar een specifieke DLM-deel van die pagina.
voer eens in je adresbalk van je browser direct deze url in => http://bgctv.skynetblogs.be/#DLMbeslissing
blijkbaar is dit hoofdletter gevoelig !

NB; als ik mij goed herinner heb ik dit nog op userbase.be/forum gelezen dat er daar problemen mee hebben met de F!B en als ze de BBOX3 aansluiten werkt het wel anders moet je daar ondertussen eens je licht ook opsteken. Enfin aan u de keuze natuurlijk.

PS: juist even getest je mag op de link klikken ook het was gewoon omdat ik geen hoofdletters gebruikt had blijkbaar dat het niet werkte
Goed, ik met de hoofdletters werkt het wel. Ik heb nog eens gebeld met 080022424 om de DLM te triggeren. Ik zal in een uur wel weten te melden wat het resultaat is.

Ik heb vlak na release van de Bbox3 eens getest, maar ik had niets anders dan problemen met UDP-verkeer, ik heb uren aan een stuk gebeld, geklaagd, totdat ik het zat was, dat ding bij Proximus terug binnen gedaan, en een Fritzbox had gekocht. Plus dan nog eens het feit dat de Bbox3 volledig dichtgetimmerd is, word ik zot van. Het is mijn eigen gateway, dus ik beheer die zelf. En ik ben er tevreden mee. 😃 Ik heb net een e-mail gehad van Proximus over hoe ik het kanaal van mijn wifi verander op de Bbox-en. :8 Dat bedoel ik dus met call centers 😞
Op userbase heb ik ooit gelezen maar ik weet de details niet meer dat de F!B aansluiten op de bbox3 omdat ze anders lagere lijnsnelheden halen, daar zitten echt specialisten op dit vlak, enfin ik geef het je maar mee 😉
Dat zou wel vreemd zijn, aangezien Fritz gewoon ondersteund wordt. Enfin, ik heb de DLM uitgevoerd, maar geen oplossing. Ik denk echt dat er een fout in het systeem van Proximus zit mbt mijn aansluiting. Ik vraag me alleen wel al, hoe ik met iemand in contact kom die dat uit kan zoeken. De eerstelijns heb ik tot nu toe nog nooit goede ervaringen mee gehad, zoals dat men een ander wifi-kanaal in mijn bbox3 ging instellen over de telefoon. Stomme scripts 😞
Je zegt : Enfin, ik heb de DLM uitgevoerd, maar geen oplossing.
zo vlug werkt dat niet hoor zoals uitgelegd => http://bgctv.skynetblogs.be/#DLMbeslissing
je gaat toch zeker een goede week moeten wachten.
Je kan mss eens je vraag voorleggen voor verder onderzoek door de bevoegde mensen ter zake via "mail ons" die je op de contact pagina kunt vinden hier
=> hier
Reputatie 1
KrazyJay, kun je eens je lijnwaarden posten zoals downstream/upstream noise margin, downstream attenuation ed.
Goedemorgen,

Dat had ik inderdaad al wel kunnen doen. Hieronder vindt je ze.




Als ik mijn lijnwaarden zo lees, lijkt er me zeker op de downstream nog meer dan genoeg marge te zitten.
Reputatie 3
Badge +1
Jay

ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd
@Krazy Jay,
je zegt : "Als ik mijn lijnwaarden zo lees, lijkt er me zeker op de downstream nog meer dan genoeg marge te zitten"
Maar de DLM gaat niet enkel en alleen op dit af natuurlijk, enfin dan laten we het verder aan onze Specialist Techno Turlinckx over om die deze zaak wel met u tot een goed einde zal brengen.

hou ons verder op de hoogte hoe het verder verloopt als je wilt want wat via privé berichten gebeurt daar kunnen de forumleden niet veel van opsteken en bijleren, dat moeten natuurlijk daarom geen details zijn ;-)
Dank u,
groetjes, Elsa
Ik zal dit topic zeker up-to-date houden. Ik ben wel benieuwd waar dit op uitdraait, want ik zie echt geen reden in mijn lijnwaarden om op die 70mbps down te blijven hangen; het ziet er gewoon goed uit zover ik kan inschatten.

Techno Turlinckx heeft mijn lijnnu... zijn glazen bol in gang gestoken.
Reputatie 3
Badge +1
Jay

ssst, normaal mag ik dat niet 😃
Update:

DLM is geslaagd, na eerdere mislukte poging(en?), dus gaan we in 2 weken een andere snelheid terug vinden. Ik heb nog wat berichtjes gestuurd over algemene technische details, maar ik heb er terug vertrouwen in. :)

Thanks all. 😃
@ Krazy Jay
het mag ook via persoonlijk bericht en uit de biecht klappen doe ik niet, dus je moet geen schrik hebben wat geen daglicht mag zien zal er ook geen zien !-)
Het komt er eigenlijk op die DLM neer, die nu wel gelukt is, maar eerder niet. De oorzaak weet ik niet, maar dat maakt even niet zoveel uit. Ik zal binnenkort wel zien in mijn Fritz dat het aangepast is.
zelf niet na 0800 22 424 , dat is dan het zelfde niet of dat px die zelf forceert dan , maar je moet nog afwachten of de DLM die kan behouden waarschijnlijk !!
Reputatie 1
Dit is idd niet hetzelfde Elsa. Voor de laswerken stonden wij op 12/1. Px zei dat ons provisioning profiel fout toegekend was en heeft ons dan op 16.5/2 gezet. Daarna ging de dlm ons na twee weken op 30/4 brengen maar omdat ik maar bleef aandringen waarschijnlijk heeft Px de dlm dan geforceerd naar 20 Mb en kort daarna zaten we op 30/4. Px kan de dlm dus direct forceren zonder dat je twee weken moet wachten via 0800 22424. Zaak blijft natuurlijk of je lijn dan stabiel blijft.

De upstream noise margin van CrazyJay is trouwens zeer laag, daar heeft hij niets over. Zijn dnm heeft hij wel nog veel over om hogere snelheden te halen.
Het forceren van de DLM door een operator en het "forceren" (triggeren) via 080022424 zou op termijn op het zelfde moeten neer komen het enigste verschil is dat hij er geen tijd moet over doen om te beslissen of alles on orde blijft bij een lijnverhoging, maar dat de operator dit manueel overslaat en de lijn als het ware zegt trek het je niet aan t"t zal wel allemaal in orde zijn bij deze hogere snelheid maar de operator mag wel (als hij dat kan ) de DLM niet blokkeren en hem zo verplichten van op deze hogere snelheid verder te werken en daarom dat je in veel van deze gevallen zult vaststellen dat je lijn terug op een lagere snelheid wordt gezet na verloop van tijd, gewoon omdat de dlm zin verdere analyse gaat doen op deze snelheid en zal vaststellen dat niet alle voorwaarden in orde zijn. Wanneer het wel een verschil kan uitmaken is wanneer eer om één of andere reden, de DLM zijn werk niet deed of kon doen en dan heeft 080022424 natuurlijk geen effect ook.

De DLM voor up en down zijn aparte processen dus het is niet omdat de up niet genoeg reserve heeft dat down niet kan verhoogd worden door de DLM en aangezien hij toch al zo'n hoge up snelheid heeft maakt het ook niet meer uit zeker wetende dat de up nog altijd gecapt wordt op respectievelijk 4, 6 en 8 Mbps.
Reputatie 1
Het forceren van de DLM door een operator en het "forceren" (triggeren) via 080022424 zou op termijn op het zelfde moeten neer komen het enigste verschil is dat hij er geen tijd moet over doen om te beslissen of alles on orde blijft bij een lijnverhoging, maar dat de operator dit manueel overslaat en de lijn als het ware zegt trek het je niet aan t"t zal wel allemaal in orde zijn bij deze hogere snelheid maar de operator mag wel (als hij dat kan ) de DLM niet blokkeren en hem zo verplichten van op deze hogere snelheid verder te werken en daarom dat je in veel van deze gevallen zult vaststellen dat je lijn terug op een lagere snelheid wordt gezet na verloop van tijd, gewoon omdat de dlm zin verdere analyse gaat doen op deze snelheid en zal vaststellen dat niet alle voorwaarden in orde zijn. Wanneer het wel een verschil kan uitmaken is wanneer eer om één of andere reden, de DLM zijn werk niet deed of kon doen en dan heeft 080022424 natuurlijk geen effect ook.
Uiteraard.

De DLM voor up en down zijn aparte processen dus het is niet omdat de up niet genoeg reserve heeft dat down niet kan verhoogd worden door de DLM en aangezien hij toch al zo'n hoge up snelheid heeft maakt het ook niet meer uit zeker wetende dat de up nog altijd gecapt wordt op respectievelijk 4, 6 en 8 Mbps.

Ok dat wist ik niet. Ik dacht dat up en down als een geheel bekeken werd en er een wisselwerking was ts de twee. Het is nogmaar de vraag of hij dan op 20 Mb up gaat blijven gezien zijn zeer lage unm. Maar hij moet zeker 100 Mb down kunnen halen gezien zijn hoge DNM.

Zijn 20 Mb up maakt idd niet veel uit dan gezien dit gecapt wordt door het abo. Maar is TN onlangs ook niet van 10 Mb naar 20 Mb up gegaan, dus Px zou beter ook eens volgen.
mss wel maar je moet ook rekening houden dat er nog vector friendly modem bv. kunnen zeggen tegen de DLM helaba stop er mee want je bent goed voor een ander maar je moet ook zorgen dat mijn lijn stabiel blijft !
Reputatie 1
Ik wist niet dat een modem kan praten 😛 maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt. En mensen die nog een bbox1 hebben vallen terug op een lager profiel(ik weet niet meer juist hoeveel maar gelezen in artikel op edp.net, 7 Mb/512Kb ofzo) op een vectoring geactiveerde lijn om zo weinig mogelijk overspraak te veroorzaken, anders kan er door de vectoring geen 'anti-overspraak signaal' berekend worden om de overspraak op de lijn te elimineren en dus hogere snelheden te behalen. Mensen met een bbox2(vector friendly) behouden uiteraard wel hun snelheid.

Reageer