Vraag

HD-zenders in SD en Teletekstondertiteling

  • 7 April 2016
  • 2 reacties
  • 1392 Bekeken

Reputatie 5
Badge +2
  • Grand Master
  • 588 reacties
Proximus downgrade diverse HD-versies van zenders intern tot SD-versies. Dit is een goede zaak voor abonnees die enkel SD kunnen ontvangen (ADSL2) of SD verkiezen. Ook de beeldkwaliteit van de SD-zenders gaat er lichtjes op vooruit door de downgrade van HD naar SD.

Toch blijft het jammer dat Proximus weldegelijk HD-versies ontvangt, maar ze niet aanbiedt omdat het niet kan/wil/mag... Zo merk ik dat dit het geval is bij oa NGC NL, Dobbit TV, Arte, France 3 en France 4. Je ziet dat door het scherper beeld en de logo's. Bij oa NPO1/2/3 en BBC1/2/4 is er (nog?) geen sprake van een downgrade van HD naar SD.

Nieuw is dat bij France 3 en 4 door de downgrade naar SD de ondertiteling voortaan niet meer via teletekstpagina 888 verloopt, maar via OK --> Opties --> Activeer een optie --> Frans (hearing). Het gaat om DVB-ondertiteling, zeg maar digitale ondertiteling. Nadeel is wel dat dit niet werkt bij een opname van de zender.

Vraag voor Proximus is of DVB-ondertiteling niet bij een opname kan gestoken worden aangezien nog zenders die zullen aanbieden? Dit moet mogelijk zijn omdat de OK-knop wel werkt bij een opname. Teletekst is bij een opname wel beschikbaar.

Bedankt voor een antwoord.

2 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad en ik heb ergens gelezen dat het bij TN nog mogelijk is via OK-OK-TAAL WIJZIGEN-ONDERTITELS-888 te selecteren!

Dat is inderdaad zo maar niet van horen zeggen maar van zelf te ondervinden aangezien zoals je weet ook TV kijk via Telenet.

A propos, sinds gisteren zijn France 3, France 4 en France Ô bij Telenet in HD te zien alleen France 5 is nog in SD te zien, ik hoop dat Proximus ook zal volgen want die provider begint een serieuze achterstand op te lopen tegenover Telenet wat betreft HD zenders.
Inderdaad en ik heb ergens gelezen dat het bij TN nog mogelijk is via OK-OK-TAAL WIJZIGEN-ONDERTITELS-888 te selecteren!

Reageer